كمك كنيد؛ بچه‌ها خوب بخوابند

كودكان با بيدار شدن مكرر در طول شب باعث خستگي والدين شده و موجب مي‌شود كه والدين روز بعد را با خستگي روحي و جسمي آغاز كنند اين مساله نه تنها براي والدين مشكل ايجاد مي‌‌كند بلكه براي خود كودك نيز مضر مي‌باشد.
با ادامه اين روند كودك در طول روز خسته و خواب آلوده است و اين امر موجبات اين را فراهم مي آورد كه بهترين دوران زندگي كودكمان در خواب آلودگي و كوفتگي ناشي از بدخوابي به هدر رود زماني كه بايد صرف شود تا علم بياموزد و به كشف دنياي بيرون بپردازد. چه كنيم تا كودكمان و همچنين خودمان خوابي راحت و روزي با نشاط و روحيه‌اي خوب داشته باشيم؟

نكاتي براي والدين‌

برنامه‌اي بريزيد كه فعاليت‌هاي بدني كودك مانند بازي كردن در پارك يا ورزش كردن در طول روز افزايش يابد و برعكس، ساعات قبل از خواب كودك بازي‌هايي بكند كه نيازمند فعاليت زياد بدني نباشد.
و همين‌طور بتدريج فعاليت كودك را از زمان غروب به بعد كاهش دهيد و برنامه‌هايي مانند مطالعه كردن، شنيدن قصه يا تماشاي تلويزيون را جايگزين نماييد. انجام فعاليت‌‌هاي آرام‌كننده چون حمام آب گرم، ماساژ قبل از خواب و به‌ آرامي تكان دادن كودك و نوازش كردن كودك مفيد خواهد بود.

براي زمان خواب كودكتان برنامه تعيين كنيد.

قبل از خواب با كودكتان در مورد مسائل روزمره و آمادگي براي شروع روز بعد صحبت كنيد.
به كودكانتان بياموزيد كه قبل از خواب وسايل خود را براي روز بعد آماده كنند. قصه گفتن براي كودك قبل از خواب در درك اين كه الان موقع خواب است كمك مي‌كند.
اگر كودكتان شب‌ها سخت به خواب مي‌رود يا از خواب مي‌پرد به او اجازه خوابيدن در طول روز را ندهيد و به نحوي وي را سرگرم كنيد. اين كار به كودك در ايجاد الگوي خواب منظم كمك خواهد كرد.
به خاطر داشته باشيد مصرف شبانه برخي مواد غذايي مانند چاي و نوشابه خواب كودك را كاهش مي‌دهد.
تا زماني كه كودكتان احساس خواب‌آلودگي نكرده او را مجبور نكنيد به رختخواب برود.
براي اطمينان خاطر خودتان و اين كه با خيال راحت‌ كودك را در اتاقش تنها بگذاريد سعي كنيد نكات ايمني را در اتاق خواب كودك رعايت كنيد مثل پوشاندن سيمهاي برق، استفاده از محافظ پريز برق و دور نگه‌داشتن كودك از اشياء شكستني.
اگر كودك در رختخواب خود نمي‌ماند در اتاق او حضور يابيد و هنگامي كه آرام است او را تشويق كنيد، براي مثال برايش نوار قصه بگذاريد و اگر ناآرامي كرد، ضبط را خاموش كنيد.
هنگامي كه كودك در طول شب از خواب بيدار مي‌شود به او كمتر توجه كنيد. كمتر او را در آغوش بگيريد، تماس چشمي را محدود نماييد. البته با شدت با اين مساله برخورد نكنيد اين روش براي خوابيدن مجدد كودك موثر خواهد بود.
كمتر به گريه يا جيغ كودك پاسخ دهيد فرزندانتان به برخورد قاطع شما نياز دارند.
براي بعضي از كودكان خوابيدن در اتاق تاريك دشوار است. روشن كردن چراغ خواب در اتاق كودك مفيد خواهد بود. همچنين مي‌توانيد در اتاق خواب كودك را نيمه‌باز بگذاريد.
اگر كودك براي خوابيدن در اتاق خواب شما اصرار دارد رختخواب او را روي زمين بيندازيد و به او بگوييد در صورت تمايل به خوابيدن در اتاق بايد روي زمين بخوابد. به تدريج در شب‌هاي بعد رختخواب او را نزديك در اتاق خواب، هال يا در راهرو بيندازيد. هدف از اين كار اين است كه كودك در اتاق خواب شما ناراحت باشد. بسياري از كودكان هنگام قرار گرفتن در اين شرايط خوابيدن در رختخواب خود را ترجيح مي‌دهند.
گاهي كودك تمايل به خوابيدن در كنار خواهر و برادرهايش دارد. در صورت موافقت والدين اين كار به سرعت تبديل به يك عادت مي‌شود. كودكان بايد ياد بگيرند هنگام خوابيدن مستقل باشند. از طرفي خوابيدن با يكديگر شايد باعث تحريك تخيلات جنسي و بازي‌هاي جنسي ميان خواهر و برادرها شود. با لحني قاطع و جدي به كودكان بگوييد كه هر كدام بايد در رختخواب مخصوص خودشان بخوابند و از بحث كردن با آنها خودداري كنيد.
يك هم‌خواب جايگزين (مانند يك عروسك پشمالو) يا يك هم‌اتاقي (مثلا خواهر يا برادر) به تنها خوابيدن كودك كمك مي‌كند و در كسب استقلال او مفيد مي‌باشد. كودك را به تنها خوابيدن به عنوان يك رفتار مناسب تشويق كنيد.
هر شب به وقت‌شناسي و در رختخواب ماندن كودك جايزه بدهيد. جايزه‌ها مي‌تواند تماشاي بيشتر تلويزيون يا يك خوراكي ويژه قبل از خواب باشد.
قبل از خواب با كودك خود صحبت كنيد و از وي بخواهيد در مورد احساساتش با شما صحبت كند. اين كار باعث مي‌شود شما مسائل كودكتان را بهتر درك كنيد.
قبل از خواب به كودكتان بياموزيد كه ابتدا پاهايش را شستشو دهد تا با آرامش بهتري به خواب برود.
از مسائل مهمي كه بايد در نظر گرفته شود هماهنگي اعضاي خانواده در كنار آمدن با مشكلات خواب كودك مي‌باشد.
منبع:http://www.jamejamonline.ir