موفقیت تازه صنعتگران ایرانی در عرصه نانو

شرکت نانوسیستم پارس (NATSYCO) سازنده میکروسکپ STM با نام تجاری «نما» در مناقصه ساخت و نصب دو دستگاه میکروسکوپ برای موسسه تحقیقاتی سیریم برهاد (SIRIM Berhad) مالزی، با پیشنهاد ۷۴ هزار یورو برنده شد.
این میکروسکوپ از پیشرفته ترین ابزارهای اندازه گیری در فن‌آوری نانو به شمار می رود که تمام مراحل طراحی و ساخت آن توسط محققان کشورمان انجام شده است.
سال گذشته پس از دیدار وزیر علوم و فن‌آوری مالزی از کشورمان، پیشنهاد حضور ایران در مناقصه ساخت میکروسکوپ برای آن کشور، به این شرکت ایرانی ارائه شده بود.
این شرکت تاکنون چندین دستگاه از این میکروسکوپ را تولید کرده و قرارداد فروش هشت دستگاه از آن را با مراکز دانشگاهی و پژوهشی امضا کرده است.
ساخت میكروسكوپ تونلی روبشی با مشاركت تیمی ۱۵ نفره از متخصصان رشته‌های مختلف در این پروژه حاكی از توانمندی محققان ایرانی در عرصه ساخت تجهیزات با تكنولوژی بالا (High Tech) و بومی كردن این فن‌آوری‌ها در كشور است و به گفته مجریان طرح با دستیابی به فن آوری ساخت میكروسكوپ‌های تونلی روبشی كه مادر مجموعه‌ای از میكروسكوپ‌ها و تجهیزات پیشرفته نانو است، زمینه ساخت دستگاه‌های پیشرفته دیگری نیز هموار می‌شود.
ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو با اعلام این مطلب از این موفقیت به عنوان نمونه‌ای از تولید ثروت از فن‌آوری نانو در كشور یاد كرده است.
منبع: خبرگزاری آفتاب