سردار فدایی اسلام

ایشان در سال 1332، با استفاده از بورس تحصیلی دانشجویان ممتاز جهت ادامه ی تحصیل عازم آمریکا شد و در دانشگاه کالیفرنیا تحصیلات خود را ادامه داد و در همان جا، انجمن اسلامی دانشجویان را بنا نهاد و زمانی که رژیم منحوس پهلوی از فعالیت های مذهبی ایشان در آمریکا مطلع گشت، بورس تحصیلی وی را قطع کرد.
چمران با دریافت ممتازترین درجه ی علمی که همراه با تحسین بسیاری از صاحب نظران بود، درجه ی دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما را اخذ نمود. پس از واقعه ی 15 خرداد 1342، تصمیم به مبارزه ی مسلحانه با رژیم منحوس پهلوی گرفت و به همین منظور عازم مصر شد و طی دو سال، دوره آموزش های چریکی، و جنگ های پارتیزانی را گذراند.
سپس عازم لبنان شد و آموزش دوره ی چریکی مبارزان ایرانی را آغاز کرد و پس از سازماندهی جنبش امل، ضمن حملات بی شماری از به مواضع صهیونیزم اشغالگر داشت، تلفات و ضایعات بسیاری را به آنها وارد ساخت.
با پیروزی انقلاب اسلامی، دکتر چمران پس از 23 سال دوری از وطن به میهن اسلامی برگشت و در اولین اقدام خود، نخستین گروه از سپاه پاسداران را در سعد آباد تشکیل داد و به آموزش آنها پرداخت.
در سال 1359، طی حکمی از طرف امام راحل به همراه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به سمت نمایندگی و ناظر امام در شورای عالی دفاع منصوب گردید. با شروع جنگ تحمیلی دکتر چمران ستاد جنگ های نامنظم را در اهواز تشکیل و به سازماندهی آن گروه چریکی پرداخت. ایجاد واحد مهندسی بسیار فعال و هماهنگی بین نیروهای سپاه و ارتش و نیروهای مردمی از جمله کارهای مهم دکتر چمران در جبهه های حق علیه باطل بود. سرانجام سردار فدایی اسلام و انقلاب در 30خرداد 1360، به فیض عظیم شهادت نایل گشت. حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) بعد از شهادت این عاشق وارسته فرمودند: «چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد و در این دنیا، شرف را بیمه کرد و در آن دنیا رحمت خدا را بیمه کرد.»
منبع: روزها و رویدادها، دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا