مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

آیا می‌دانید سریع‌ترین حیوان روی کره‌ی زمین کدام است؟ با عده‌ای از رقبا که برای بالاترین رتبه با هم رقابت می‌کنند، سرعت سریع‌ترین گونه‌ها قطعاً شگفت انگیز به نظر می‌رسد. به خواندن این مقاله ادامه بدهید تا برخی واقعیات جالب را در مورد سریع‌ترین حیوان دنیا بدانید و این واقعیت که سریع‌ترین حیوان دنیا تنها یوزپلنگ نیست که برای خیلی از افراد، شگفت آور است.
سیاره‌ی ما پر از چیزهای شگفت انگیز است که بهتر با صفات عالی مثل بلندترین، عمیق‌ترین، بزرگ‌ترین، کوچک‌ترین و سریع‌ترین توصیف می‌شوند که صفت سریع‌ترین، محبوب‌ترین صفت عالی میان اینها است. سرعت همیشه بشر را مجذوب کرده و فریفته است و علاقه‌ی ما به سریع‌ترین خودرو، سریع‌ترین هواپیما، سریع‌ترین حیوان و یا سریع‌ترین انسان به همین منظور، اشاره بر همین واقعیت دارد.
پیدا کردن و کشف سریع‌ترین ماشین و یا سریع‌ترین انسان در دنیا، نسبتاً آسان است اما وقتی می‌خواهیم در مورد سریع‌ترین حیوان روی کره‌ی زمین صحبت بکنیم معیاری که بر اساس آن، برنده را انتخاب می‌کنیم اغلب ما را در دوراهی و معضل قرار می‌دهد. این واقعیت را نیز به آن اضافه بکنید که قلمرو حیوانات شامل هزاران گونه است که همه‌‌ی اشکال و اندازه‌ها را دارند و کار را مشکل‌تر می‌کنند.
در قلمرو حیوانات، معنای حرکت، از گونه‌ای به گونه‌ی دیگر فرق می‌کند. حیوانات خشکی راه می‌روند و یا می‌دوند، حیوانات دریایی شنا می‌کنند و پرندگان پرواز می‌کنند. وقتی ما سعی می‌کنیم سریع‌ترین حیوان دنیا را کشف کنیم باید تمام این معانی حرکت را در نظر بگیریم. عنوان کردن پرندگان ممکن است باعث شگفتی خیلی از افراد شود اما فرد باید درک کند که آنها نیز اعضای قلمرو حیوانات هستند و البته حشرات و ماهی‌ها نیز هستند. در زیر جزییاتی در مورد گونه‌هایی که به سریع‌ترین حیوان بودن در خشکی، آب و هوا افتخار می‌کنند آورده شده است. با این عنوان سریع‌ترین حیوان دنیا در خشکی، آیا انتظار دارید شگفتی برای شما رخ دهد.
یوزپلنگ : سریع‌ترین حیوان در خشکی
افتخار سریع‌ترین حیوان خشکی و سریع‌ترین پستاندار روی کره‌ی زمین بودن به یوزپلنگ تعلق دارد. یوزپلنگ‌های بومی دشت‌های وسیع آفریقا و آسیا می‌توانند بسیار آسان به سرعت 70 مایل بر ساعت برسند. با شتاب صفر تا 60 مایل بر ساعت در سه ثانیه، یوزپلنگ سریع‌تر از خیلی از ماشین‌های ورزشی است که امروزه تولید می‌شوند.
ساختار بدن یوزپلنگ از سر نسبتاً کوچک – که به ایرو دینامیک او می‌افزاید – گرفته تا دم سنگین او – که راندن و چرخش‌های تیز او را ممکن می‌سازد – نقش حیاتی در کمک کردن به سریع دویدن او دارند. به طور مشابه، بینی‌های بزرگ یوزپلنگ به او کمک می‌کنند تا اکسیژن بیشتری را تنفس کند و قلب و شش‌های بزرگ نیز گردش مناسب آن را درون بدن ممکن می‌سازند. یوزپلنگ تنها گربه‌ی بزرگ با پنجه‌های نیمه جمع شدنی است و این پنجه‌ها بیشترین کشش لازم را به او می‌دهند در نتیجه به او کمک می‌کنند تا به سرعت‌های باور نکردنی برسد.
به طور عجیب یوزپلنگ می‌تواند این شاهکار خود را تنها در شکارهای کم - مسافت مثلاً به طور ایده‌آل 500 متر، به نمایش بگذارد چون دمای بدنش به خاطر این دویدن‌ها سریعاً بالا می‌رود و منجر به شرایط تهدید کننده‌ی زندگی برای او می‌شود. به همین خاطر یوزپلنگ مجبور است گاهی اوقات شکار خود را به خاطر زنده ماندنش ترک کند. بعد از هر دویدن، او حدوداً نیم ساعت استراحت می‌کند تا دمای بدنش به حالت نرمال برگردد. یوزپلنگ نرخ موفقیت 50 درصد را دارد که یکی از بهترین‌ها در قلمرو حیوانات است و سرعتش نقش حیاتی در این نرخ موفقیت دارد.
سکونت گاه یوزپلنگ از دشت‌های آفریقا تا جنوب غربی آسیا، گسترده شده است که سکونت گاه دومین حیوان سریع خشکی روی این سیاره، یعنی غزال با توانایی رسیدن به سرعت 50 مایل بر ساعت نیز هست. شگفت انگیز نیست که یوزپلنگ و غزال رابطه‌ی شکار – شکارچی در این علفزارهای باز دارند. مهم‌تر از آن، این رابطه‌ی یوزپلنگ – غزال نیز نشان می‌دهد که محیط، نقش حیاتی در تبدیل شدن این گونه‌ها به سریع‌ترین حیوانات روی این سیاره دارد.
شمشیر ماهی دندان دار : سریع‌ترین حیوان در اقیانوس
طبق رکوردهای کتاب گینس، سریع‌ترین ماهی در دنیا گونه‌ی شمشیر ماهی دندان دار با توانایی رسیدن به سرعت 68 مایل بر ساعت و فقط کمی کمتر از یوزپلنگ با سرعت 70 مایل بر ساعت است. این گونه‌ها 7ر1 تا 4ر3 متر طول و وزنی بین 120 تا 220 پوند دارند و در آب‌های استوایی گرم دنیا یافت می‌شوند.
دو زیر گونه برای شمشیر ماهی دندان دار وجود دارند : شمشیر ماهی دندان دار آتلانتیک که در اقیانوس اطلس یافت می‌شود و شمشیر ماهی دندان دار هند و آرام که در اقیانوس آرام و هند یافت می‌شود. با بال پشتی بزرگ و دیدنی، نوک به طور قابل ملاحظه‌ دراز و دم هلالی شکل، شمشیر ماهی دندان دار بدن ساده هیدرو دینامیک دارد که به او کمک می‌کند به سرعت‌های شگفت انگیزی برسد و آن را سریع‌ترین گونه‌ی ماهی در دنیا ساخته است.
گزارش‌هایی در مورد گونه‌های شمشیر ماهی دندان دار وجود دارند که در آنها به سرعت 70 مایل بر ساعت رسیده‌اند و با سریع‌ترین حیوان خشکی، برابری کرده‌اند اما اعتبار این گزارش‌ها هنوز تحت بررسی است. دومین ماهی سریع دنیا، نیزه ماهی سیاه با سرعت متوسط 50 مایل بر ساعت است و به همان خانواده‌ی دراز پوزه تعلق دارد. آگاهی ما از بیوم دریایی به خاطر برخی دلایل واضح، محدود است و این موضوع، کار ما را در تشخیص این که سریع‌ترین گونه‌های دریایی دنیا، کدام‌ها هستند مشکل‌ کرده است. در چنین شرایطی، احتمال این که برخی موجودات دریایی باشند که بتوانند سریع‌تر از یوزپلنگ باشند غیر ممکن نیست.
قوش تیز پر : سریع‌ترین حیوان در هوا
ممکن است باعث شگفتی بسیاری از افراد شود اما سریع‌ترین حیوان روی سیاره دقیقاً یک پرنده یعنی قوش تیز پر با توانایی شگفت انگیز خود در رسیدن به 200 مایل بر ساعت در هوا است. آن تقریباً سه بار سریع‌تر از یوزپلنگ یعنی سریع‌ترین حیوان خشکی با سرعت 70 مایل بر ساعت است. اما در پرواز سطحی، قوش تیز پر با سرعت متوسط 40 مایل بر ساعت خود به حد کافی سریع نیست تا حتی یک کبوتر را بگیرد.
سرعت شگفت انگیزی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم تنها در شکار وسط هوا به دست می‌آید که در آن قوش تیز پر، در هوا بالا می‌رود و با سرعت بیش از 200 مایل بر ساعت به سمت طعمه و شکار خود شیرجه می‌رود. در واقع سریع‌ترین شیرجه‌ی گزارش شده قوش تیز پر، سرعت باور نکردنی 242 مایل بر ساعت بوده است. این شاهکار توسط قوش تیز پر واشنگتن و حیوان خانگی کن فرانکلین به نام فرایتفول در سال 2005 به نمایش گذاشته شد.
بنابراین قوش تیز پر، از سرعت شگرف و ترسناک خود به عنوان سلاحی برای شکار پرندگان در حال پرواز، استفاده می‌کند اما چگونه پرنده‌ای با اندازه‌ی 16 اینچ چنین شاهکاری را می‌آفریند؟ سازگاری فیزیکی و رفتاری این گونه‌های قوش نقش مهمی در شیرجه‌ی سرعت بالای آنها دارند. قوش تیز پر تا ارتفاع بیش از 3 مایل بالا می‌رود و طعمه و شکار خود را در نظر می‌گیرد و به سمت آن شیرجه می‌رود. به هنگام شیرجه، پرنده بالها و پاهای خود را به طرف داخل جمع می‌کند و دم خود را نگه می‌دارد و بدن خود را صاف می‌کند در چنین حالتی، قوش تیز پر به شکل ایرو دینامیکی ایده‌آل می‌رسد. سوراخ‌های بینی قوش تیز پر، به طور ویژه سازگار شده‌اند تا به نفس کشیدن او به هنگام شیرجه زدن با سرعت بالا کمک بکنند. شیرجه زدن با سرعت بالا به هنگام شکار، زیان‌های خودش را دارد و نرخ موفقیت خالص 20 درصد، دلیلی بر این ادعا است.
هم چنین قوش تیز پر یکی از گسترده‌ترین پرندگان شکاری دنیا با زیست گاه طبیعی خود است که در کل سیاره به جز چند منطقه شامل مناطق قطبی و جنگل‌های پر پشت مناطق استوایی گسترده شده است. این گونه‌ها معمولاً مناطق باز را ترجیح می‌دهند چون شکار در مناطق باز بسیار راحت‌تر است. این شهرت قوش‌های تیز پر است که به طور ویژه آموزش داده می‌شوند و برای فراری دادن پرندگان در اطراف فرودگاه و مکان‌های دیگر که در آنجا سر و صدا ایجاد می‌کنند به کار می‌روند.
لاک پشت دریایی پشت چرمی : سریع‌ترین خزنده در دنیا
طبق رکوردهای کتاب گینس، این لاک پشت می‌تواند با سرعت 92ر21 مایل بر ساعت در آب حرکت کند. این موضوع با در نظر گرفتن این که پشت چرمی کل زندگی خود را در آب سپری می‌کند و تنها برای تخم گذاری به خشکی می‌آید، شگفت انگیز است. سریع‌ترین خزنده بودن لاک پشت ممکن است کمی نامتقاعد کننده به نظر برسد اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که این گونه‌ها از تمام لاک پشت‌های زنده بزرگ هستند و بین چیزی حدود 6 تا 7 فوت، طول دارند.
رسیدن به سرعت 20 مایل بر ساعت، برای موجودی با این اندازه واقعاً دشوار نیست – حداقل زمانی که بدن هیدرو دینامیکی مجهز به بال‌های پارو - مانند قدرتمند داشته باشد.
غیر قابل باور اما حقیقی!
از 2600 گونه‌ی شناخته شده‌ی حشرات، سریع‌ترین آنها توانایی رسیدن به سرعت 6ر5 مایل بر ساعت را دارند. سرعت 6ر5 مایل بر ساعت ممکن است تأثیر گذار به نظر نرسد اما حدوداً برابر با انسان بالغی است که با سرعت 480 مایل بر ساعت در حال دویدن است. (این گونه‌های سوسک فاصله‌ای را که 6 برابر طول بدنشان است در یک ثانیه پوشش می‌دهند).
به عبارت دیگر اگر سوسک ببری به اندازه‌ی انسان بالغ بود به سرعت 480 مایل بر ساعت می‌رسید. حال این موضوع را با این واقعیت مقایسه بکنید که سریع‌ترین انسان روی این سیاره به نام اوسین بولت در رکورد دوی خود به سرعت 27 مایل بر ساعت رسید پس سرعت این حشره کوچک، بدون شک شگفت انگیز است.
گونه‌های دیگری که در زمینه‌ی سرعت برجسته هستند :
مامبا سیاه (مار زهردار) نه تنها مهاجم‌ترین و زهردارترین بلکه سریع‌ترین مار دنیا با توانایی حرکت با سرعت 10 تا 12 مایل بر ساعت نیز هست.
طبق رکوردهای کتاب گینس، ایگوانا دم خاری سیاه، سریع‌ترین سوسمار روی زمین با سرعت 7ر21 مایل بر ساعت است.
با این که قوش تیز پر با سرعت 200 مایل بر ساعت شیرجه می‌زند اما دم سوزنی با گلوی سفید رکورد سریع‌ترین پرنده را برای پرواز سطحی با سرعت 105 مایل بر ساعت به خود اختصاص داده است.
دارنر جنوبی بزرگ، به خاطر سریع‌ترین حشره‌ی پروازی دنیا بودن با سرعت 35 مایل بر ساعت و بالاترین سرعت 60 مایل بر ساعت، به خود می‌بالد.
با این که باور سریع‌ترین حیوان روی زمین بودن یوزپلنگ، کاملاً محبوب است اما این تنها در حالتی است که پرندگان از این لیست خارج شوند. اما بهترین روش این نیست که پرندگان را به عنوان بخش مهمی از قلمرو حیوانات که شامل دو میلیون گونه‌ی مختلف از پستانداران، خزندگان، پرندگان، حشرات و غیره است، در نظر نگیریم. در انتها این که، معیاری که شما انتخاب می‌کنید نقش مهمی در تعیین این که کدام حیوان سریع‌تر است دارد. اگر شما آن را به حیوانات خشکی محدود بکنید پس بدون شک یوزپلنگ سریع‌ترین حیوان است اما اگر آن را برای کل قلمرو حیوانات در نظر بگیرید قطعاً و یقیناً قوش تیز پر سریع‌ترین حیوان است.