مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

آنها می‌توانند در شکل‌دهی به جسم و روان شما موثر باشند.
چه با خواهر و برادر خود بهترین دوستان باشید و چه نتوانید بدم جنگ و مرافعه با آنها در یک اتاق بمانید، شکی وجود ندارد که شما با آنها یک پیوند همیشگی برقرار می‌کنید. دوستان می‌آیند و می‌روند اما خواهر و برادرهای شما همواره با شما هستند. مطالعات نشان داده‌اند کودکان تا سن 11 سالگی تقریباً یک سوم زمان خود را با خواهر و برادرهای خود سپری می کنند. پس این یعنی اینکه خواهر و برادر‌های شما در شکل دادن به شخصیت‌تان تاثیر دارند.
براساس تحقیقات اینها شش راهی هستند که آنها روی شما تاثیر می‌گذارند: آنها می‌توانند روی وزن شما تاثیر بگذارند.
اگرچه گفته می‌شود چاقی می‌تواند در خانواده‌ها شیوع پیدا کند، پژوهش نشان می‌دهد که خواهر یا برادر شما می‌تواند نقش مهمی در وزن شما داشته باشد. در پژوهشی در سال 2014 محققان یافته‌اند در خانواده‌هایی که فرزند بزرگتر چاق است، فرزند آخر پنج برابر شانس چاقی بیشتر دارد، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا والدین چاق بودند. محققان این پژوهش باور دارد تا حدودی علت این است که بچه‌های کوچک ‌تر تمایل دارند وعده های غذایی و سبک زندگی خود را از برادر یا خواهر بزرگ‌تر تقلید کنند.
به نظر می‌آید تفاوت سنی نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد. در یک مطالعه اخیر منتشر شده در طب کودکان، محققان یافتند کودکانی که قبل از رسیدن به پایه اول صاحب یک خواهر یا برادر کوچتر می‌شوند احتمال اینکه بعداً چاق شوند به صورت چشمگیری کمتر است. مولف این مطالعه، ژولی لومینگ، استاد معاون طب کودکان در دانشگاه میشیگان، چنین گمان می‌کند که کودکان با یک برادر یا خواهر کوچکتر ممکن است فعال‌تر باشند.
آنها به شخصیت شما شکل می‌دهند
اینکه ترتیب تولد شخصیت بچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد یک باور متداول است. برای نمونه همه درمورد سندروم کودک میانی شنیده‌اید و اینکه فرزندان ارشد ذاتاً رهبر هستند. اما این نظریه‌ها توسط علم حمایت نشده‌اند. یک مطالعه جدید منتشر شده در انجمن‌های آکادمی ملی دانش، از پیدا کردن الگوی آشکار خصوصیت های شخصیتی که ترتیب تولد بچه‌ها را توجیه کند ناتوان مانده است. از سوی دیگر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد شما و خواهر و برادران‌تان می‌توانید به همدیگر شکل بدهید. درمورد "جدایی هویت" مطالب زیادی تالیف شده است، وضعیتی که در آن دو کودک که معمولاً از نظر سنی نزدیک‌اند، آگاهانه یا غیرآگاهانه هویت‌های مختلفی برای خودشان خلق می‌کنند. مولف یک مطالعه منتشر شده در مجله تکامل اجتماعی در سال 2007 عنوان کرده است: طی فرایند جدایی هویت کودکان خصوصیت‌های ناهمسانی را پرورش می‌دهند و رفتارها و فعالیت‌های متمایزی پیش می‌گیرند تا هویت منحصر به فرد خود را در خانواده پایه‌گذاری کنند. برای مثال، اگر خواهر شما یک ستاره دومیدانی بوده است احتمالاً شما روی تحصیلات دانشگاهی تمرکز کرده‌اید، اگر برادر شما خجالتی است شما تلاش کرده‌اید تا بیشتر معاشرتی باشید.
در اینجا ساختار خانواده می‌تواند معیار باشد. مطالعه نشان داده جدایی هویت در خانواده‌های با دو فرزند متداول‌تر است. در خانواده‌های با فرزندان بیشتر احتمال اینکه این پدیده در کودکان هم جنس رخ بدهد بیشتر از آن است که در جنس مخالف اتفاق بیافتد.
خواهر و برادرهای شما معلمان اولیه شما هستند.
خواهر و برادرها همچنین به همدیگر کمک می‌کنند تا وضعیت خود را در موقعیت‌های اجتماعی پیدا کنند.
جاناتان کسپی در کتاب خود "تکامل خواهر و برادرها" نوشته است: "کودکان برای فهمیدن افکار همدیگر تمرین‌های روزانه در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند."
پیوندهای قوی کودکان خانواده به آنها کمک می‌کند تا با همسن و سال‌های خود در مدرسه بهتر رابطه برقرار کنند و حتی داشتن یک خواهر و برادر از جنس مخالف خودتان در دنیای روابط عاشقانه به شما کمک خواهد کرد. در یک مطالعه جدید آشکار شد دانش آموزانی که یک خواهر یا برادر مخالف جنس خودشان دارند به آسانی با شرکای بالقوه عاشقانه خود مکالمه می‌کنند. اگر یک دختر با یک برادر بزرگتر هستید، یا یک پسر با یک خواهر بزرگتر باید به خاطر موفقیت‌های عاشقانه خود از آنها تشکر کنید. در همین حال داشتن یک برادر یا خواهر مهربان شما را کمک خواهد کرد. یک مطالعه 385 کودک پیش دبستانی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کودکانی که خانواده‌های بزرگتری دارند نمره واژگان کمتری داشته‌اند (احتمالاً به دلیل اینکه والدین در این خانواده‌ها زمان کافی برای سپری کردن با این کودکان را ندارند). این خلاء برای کودکانی که خواهر یا برادرهایی با درک قوی داشته‌اند از بین می‌رود.
آنها ممکن است پیوند زناشویی شما را حفظ کنند.
باورتان می‌شود یا نه، بودن در یک خانواده بزرگ احتمال طلاق گرفتن شما را کاهش می‌دهد. این چیزی است که دانشگاه ایالت اوهایو در سال 2013 بعد از جمع کردن اطلاعات 57000 امریکایی در طول 40 سال پیدا کرده است. یافته‌های آنها نشان داد به ازای هر برادر یا خواهری که هر کس دارد احتمال طلاق او به میزان 2% کاهش می‌یابد. پس اگر شما پنج خواهر و برادر دارید احتمال طلاق شما به میزان چشمگیر 10% کاهش خواهد یافت. داشتن خواهر و برادر بیشتر به معنای تجربه ارتباط بیشتر با دیگران است و به نظر می‌آید هنگام رابطه زناشویی به عنوان یک فرد بالغ کمک زیادی به شما خواهد کرد.
آنها می‌توانند احتمال افسردگی شما را زیاد کنند
هرچند مشاجره بین خواهر و برادر طبیعی است اما چیزی که سر آن با هم دعوا می‌کنید تاثیرات عمده‌ای روی سلامتی شما خواهد داشت. در مطالعه‌ای در سال 2012 محققان پی بردند که در خواهر و برادرهایی که معمولاً بر سر مسائلی مانند برابری و مساوات جروبحث می‌کنند در یکسال بعد میزان بیشتری از افسردگی وجود دارد، در حالیکه در آنهایی که بر سر فضای شخصی دعوا می‌کنند ریسک به وجود آمدن دلواپسی و خودباوری پایین وجود زیاد است. اگرچه این مطالعه روی نوجوانان بین 12 تا 15 سال متمرکز شده، مطالعات دیگر نشان می‌دهند رابطه‌های خواهر و برادری آشفته نیز ممکن است در آینده پیامدهایی داشته باشند.
در مطالعه‌ای مشاهد شد که تضاد بین خواهر و برادرها موجب افزایش بروز افسردگی وخیم و مصرف قرص‌های زیان آور بزرگسالان 50 ساله می‌شود. محققان 229 مرد را در طول 30 سال، از زمانی که 20 ساله بودند، را مورد بررسی قرار دادند و رابطه خواهر و برادری آنها را برپایه اینکه چقدر به همدیگر نزدیک بودند یا نبودند و میزان تضاد و رقابت طبقه بندی کردند. در ابتدای مطالعه تمامی مردان در شرایط سالم روانی قرار داشتند اما زمانی که به سن 50 سالگی رسیدند آنهایی که روابط‌شان سرد و منفی بود به میزان چشمگیری در معرض افسردگی قرار داشتند و این درصورتی بود که سابقه افسردگی شرکت کنندگان نادیده گرفته شده بود.
آنها می‌توانند شادی شما را زیاد کنند
عجیب به نظر نمی‌رسد که داشتن رابطه گرم و عاری از مرافعه با خواهر و برادر چیز بسیار خوبی است. رابطه نزدیک با خواهر و برادر با میزان پایین تنهایی و افسردگی و خودباوری بالا در ارتباط است.
کسپی در کتاب خود در مورد سیستم حمایت خواهر و برادری که در کودکی شکل یافته صحبت می‌کند: "حتی در زمان نوزادی، خواهر و برادرها در زمان اضطراب برای آرام کردن خود به طور اتکاپذیری به خواهر و برادرهای بزرگتر روی می‌آورند" و هرچه بزرگتر می‌شوند این روابط کمک مهمی برای آنها برای برخورد با رویدادهای مهم زندگی، مخصوصاً پیشامدهای مشترک مانند بیماری یا مرگ والدین، است.
همچنین یافته‌های یک مطالعه انجام شده در سوئد در بین 80 ساله‌ها بین رابطه خوشایند شرکت کنندگان با خواهر و برادر و رضایت از زندگی رابطه متقابل نشان می‌دهد.