مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

علایم حمله قلبی در زنان طبیعت غیرعادی دارد، از‌این‌رو، تشخیص آن سخت است. بخوانید تا بیشتر بدانید.
حمله قلبی یا سکته قلبی حاد، علت اصلی مرگ و میر در جهان است. اگرچه مردان قربانیان اصلی هستند اما زنان نیز مستثنی نیستند. همه ساله، 267000 زن در سراسر جهان طعمه حملات قلبی می‌شوند. علایم حمله قلبی در زنان نسبت به مردان متفاوت است. اکثر علایم حمله قلبی خفیف در زنان غیرعادی است و تشخیص آن‌را دشوار می‌سازد. اگرچه درد قفسه سینه به عنوان مهم‌ترین نشانه حمله قلبی در نظر گرفته می‌شود، اما ممکن است در زنان مشاهده نشود. در واقع، تنها حدود 30 درصد زنان ممکن است درد قفسه سینه را به عنوان نشانه حمله قلبی تجربه کنند. چندین علایم و نشانه‌های دیگر هم وجود دارند که اغلب نشان‌دهنده آغاز حمله قلبی در زنان هستند.
علایم حمله قلبی خفیف در زنان
متاسفانه، علایم و نشانه‌های حمله قلبی خفیف در زنان اکثرا غیرطبیعی است، بدین معنی که نمیتوان با قاطعیت گفت که حمله قلبی رخ داده است. بنابراین، بسیاری از زنان مایل هستند که این علایم را به چیزهایی خوش‌خیم مثل سوء هاضمه، درد کیسه صفرا، نیشگون عصبی و ... ربط دهند.
درد قفسه سینه
درد قفسه سینه شدید در سمت چپ یکی از علایم شاخص حمله قلبی خفیف است. متاسفانه تنها 30 درصد از زنان درد قفسه سینه را قبل از حمله قلبی تجربه می‌کنند. شدت درد قفسه سینه می‌تواند خفیف یا شدید باشد. زنانی که این علامت را گزارش می‌دهند از احساس خرد شدن در قفسه سینه خود شکایت دارند. احساسی شبیه به تنگی یا سنگینی در قفسه سینه دارند. این درد در نهایت به قسمت فوقانی پشت، شانه‌ها، گردن، فک و ... گسترش می‌یابد.
خستگی
خستگی بیش از حد از رایج‌ترین علایم حمله قلبی خفیف در زنان است. حداقل 70 درصد زنانی که از حمله قلبی خفیف رنج می‌برند این علامت را قبل از حمله قلبی گزارش کرده‌اند. خستگی بیش از حد و غیرعادی اغلب نشان‌دهنده شروع ایست قلبی است. از‌این‌رو، اگر شما تجربه خستگی غیرعادی و بدون دلیل دارید برای تماس با خدمات اورژانس درنگ نکنید.
سوء هاضمه
یک احساس ثابت از اسید سوء هاضمه وجود دارد که حتی بعد از مصرف شربت ضد اسید معده هم از بین نمی‌رود. ممکن است این را با رفلکس اسید معده یا عوارض پرخوری اشتباه بگیرید. این علامت را جز هنگامی که مطمئن شوید ناشی از ترشی معده است نادیده نگیرید. حدود 42 درصد زنان این علامت را تجربه کرده‌اند.
تنگی نفس
ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کنید و نفس نفس بزنید اگر شما در حال تجربه حمله قلبی باشید. نفس نفس زدن، نفس عمیق و ... را می‌توان به شروع یک حمله قلبی خفیف نسبت داد. در حدود 48 درصد زنان قبل از سکته خفیف این نشانه را تجربه کرده‌اند.
سایر علایم
احساس اضطراب یا گناه
تهوع ثابت یا احساس استفراغ
ضعف یا سرگیجه
تعریق سرد فراوان، دست و پوست مرطوب
درد در قسمت فوقانی شکم
درد بین تیغه شانه
درد در سمت داخلی بازوی چپ یا راست
این علایم ممکن است چند دقیقه یا چند ساعت قبل از حمله قلبی واقعی دیده شوند. در واقع، بدن شما ماه‌ها قبل از حمله قلبی موارد غیرطبیعی را به شما گوشزد می‌کند. متاسفانه اکثر ما این علایم را جدی نمی‌گیریم و به حمله قلبی ربط نمی‌دهیم.
علایم حمله قلبی خفیف غیرقابل پیش‌بینی هستند. اخطار مخصوص یا علایمی که نشان دهند یک حمله قلبی در پیش است وجود ندارد. یک زن ممکن است تعداد کمی از علایم فوق را تجربه کند، اما ماهیت دقیق علائم تنها می‌تواند پس از یک تشخیص مناسب تعیین شود. از‌این‌رو، هرگاه که شما هریک از علایم را تجربه کردید با اورژانس تماس بگیرید یا با عجله به نزدیک‌ترین بیمارستان مراجعه کنید. خدمات اورژانس زندگی میلیون‌ها نفر از بیماران قلبی در سراسر جهان را نجات داده است.