پخته و خام، كلم بخوريد

نويسنده:نيوشا قره گزلو

از ميان سبزى ها و تره بار

شواهد و قراين نشان مى دهد كه رابطه ما ايرانى ها اصولا با كاهو بهتر است تا انواع كلم. شايد چون چند نوع از اين ماده غذايى چهار هزار ساله نخست در اروپا عمل مى آمده است. مشخص نيست كه كشت آن در ايران از چه زمانى شروع شده اما گفته مى شود كاشت كلم قمرى از ساليان دور در ايران رواج داشته و كشف انواع ديگر آن همچون گل كلم و كلم دگمه اى چندين سال است مورد توجه قرار گرفته است.
* خواص كلم: اگر كلم به صورت كمى بخار پز و يا خام خورده شود يك ماده غذايى بسيار ارزشمند به شمار مى رود. اين سبزى مفيد حاوى ويتامين هاى A، B، C، E و مواد معدنى مانند كلسيم، سيليكا، منيزيم، آهن، يد و كلروفيل است و خواص فوق العاده كلم از قرن ها پيش شناخته شده است و جايى ويژه در طب قديم دارد. در مصر باستان كلم داراى چنان ارزش درمانى بوده كه يك معبد به نام كلم ساخته شد و در روم باستان نيز آن را داروى همه دردها مى دانستند. فيثاغورس خوردن روزانه كلم خام را درمان ناراحتى هاى عصبى مى دانست و دريانوردان براى پيشگيرى از ابتلا به بيمارى اسكوروى، كلم مى خوردند. خوردن كلم از قديم به تصفيه خون و اثر پاك كنندگى بر روى پوست مشهور است و گفته مى شود كبد را از سموم پاك مى كند و براى درمان آرتروز و انواع سردرد مفيد است. مصرف خام اين گياه ارزشمند به دليل دارا بودن تركيبات سولفور(گوگردى) موجود در آن، باكترى ها و عفونت هاى دستگاه تنفسى را از بين مى برد و براى تقويت اعصاب مفيد است و بهتر است افراد مبتلا به فشارخون بالا، از خوردن آن غفلت نورزند.
* كلم چه دارد؟ در يكصد گرم كلم( معادل يك پيمانه)، ۵ كيلوكالرى انرژى وجود دارد. در همين مقدار از كلم، يك گرم پروتيين، ۸ گرم كربوهيدرات، ۱۹ گرم چربى، ۶ گرم فيبر و همچنين ۲۲ ميلى گرم ويتامين C وجود دارد.
* نكات خريد ونگهدارى كلم: انواع كلم ها را مى توان مدت ها به همان صورت، درسته، لاى كاغذ بزرگ يا ورق پيچيده و پس از گذاشتن در كيسه پلاستيكى، هفته ها در كشوى پايين يخچال نگهدارى كرد. به هنگام خريد كلم دقت كنيد كه برگ ها لكه دار نباشند و به طور كامل به هم چسبيده باشند. خود كلم نيز بايد از وزن سنگينى نسبت به اندازه آن برخوردار باشد.
* سوپ كلم، سوپ سرماخوردگى: عادت به خوردن سبزى مفيد اما نه چندان خوشمزه كلم زمان مى برد و تهيه سوپ از اين گياه پيشنهاد حكيم بيش از سه هزار ساله است. براى اين كار نخست برگ هاى كلم را جدا كنيد و خوب بشوييد و سپس به رشته هاى باريك خرد كنيد و به همراه زيره و دانه خردل در كمى روغن تفت بدهيد و بگذاريد به مدت ۲۵ دقيقه با حرارت ملايم كاملا بپزد.حال سركه و آب مرغ و سير و گوجه فرنگى را بيفزاييد و با افزودن يك ليوان آب دوباره بگذاريد با همان حرارت آهسته بجوشد. در نهايت شويد را اضافه كنيد. سوپ كلم پاى ثابت و روزانه فرهنگ غذايى اروپايى هاست همان گونه كه قاب انواع پلوها و كته ها و چلوها بر سر سفره هاى ما خودنمايى مى كنند!