مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

آیا تجربه‌ی تپش قلب، به خصوص در شب را داشته‌اید؟ ضربان قلب نامنظم می‌تواند نشان‌ دهنده‌ی مسائل زیادی در خصوص سلامت جسمی و روانی شما باشد. این تپش‌های قلب تلاش می‌کنند شما را از چه چیز مطلع سازند؟
تپش قلب چیزی جز تندی ضربان قلب نیست که احساس ضربه یا تپ تپی را ایجاد می‌کند. میزان طبیعی ضربان قلب یک فرد بزرگسال معمولاً 100-60 ضربه در دقیقه است. تندی ضربان قلب زمانی رخ می‌دهد که ضربان قلب به بیش از 100 ضربه در دقیقه برسد، که در اصطلاح پزشکی به عنوان تاکی کاردی شناخته می‌شود. اختلال در ریتم قلب را آریتمی گویند که علت اصلی تپش قلب می‌باشد. تجربه‌ی چنین تپش‌های قلبی همیشه هم بد نیست؛ هنگامی که فردی تحت هرگونه استرس و فشار جسمی و روانی باشد، احساس آن طبیعی است. با این حال، چنانچه قادر نیستید علت دخیل در تپش‌های قلب غیر قابل توضیح را تعیین کنید، آنگاه احتمال دارد که این تپش‌ها نشانه‌ی هشدار دهنده‌ای از یک مسئله‌ی زمینه‌ای مربوط به سلامت باشند. چنانچه علائم دیگری مانند سرگیجه، تنگی نفس، و یا هر نوع فشار و درد در قفسه سینه وجود داشته باشد، بایستی بلافاصله درخواست کمک‌های پزشکی نمایید.
این امکان وجود دارد که این تپش‌های غیر طبیعی قلب را در هر زمان از روز تجربه کنید. افراد بسیاری وجود دارند که این تپش‌ها را در طول شب هنگامی که آماده‌ی خواب می‌شوند، تجربه می‌کنند. در حالی که بیشتر افراد آریتمی را با مشکلات مرتبط با قلب ارتباط می‌دهند، دلایل بسیار دیگری اعم از عوامل خارجی و داخلی می‌توانند در این امر دخیل باشند.
علل تندی ضربان قلب در شب

آیا شما ...
در مورد چیزی استرس دارید؟ مشکلی وجود دارد که موجب شده زیاد به فکر بروید؟
اخیراً مقدار زیادی کافئین، قهوه یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنید؟ خصوصاً پیش از رفتن به رختخواب؟
این روزها زیاد سیگار می‌کشید و یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنید؟
یا ممکن است شما ...
داروهای خاصی یا گیاهان دارویی و یا قرص‌های رژیمی مصرف می‌کنید که موجب این امر می‌شود ...
غذاهای سنگین حاوی میزان بالایی چربی و کربوهیدرات، به خصوص قبل از رفتن به رختخواب مصرف می‌نمایید.
به جهت حفظ آب بدن و هیدراته نگه داشتن بدن خود، آب زیادی نمی‌نوشید.

مواردی که در بالا ذکر شد، برخی از عمومی‌ترین دلایل پشت تجربه تندی ضربان قلب بودند. بنابراین، اگر حتی به یکی از سئوالات بالا جواب بله داده باشید، در این صورت می‌دانید که چه تغییراتی لازم است در شیوه‌ی زندگی خود ایجاد کنید. استرس متداول‌ترین علت مرتبط با این بیماری است. اگر از نظر روحی نسبت به چیزهایی خاص و یا وقایعی که در زندگی‌تان رخ می‌دهد، ناراحت باشید، احتمالاً در رختخواب دراز کشیده و در مورد این چیزها بارها و بارها فکر می‌کنید. و یا ممکن است سیگاری کشیده و پیش از رفتن به رختخواب بیش از حد فکر و خیال کنید، که این به نوبه‌ی خود منجر به تپش قلب در شب می‌شود؟ قابل درک است؟
غیر از استرس، جنبه‌های دیگری نیز برای این مشکل وجود دارد. تپش قلب می‌تواند نشانه‌ی بسیاری از شرایط پزشکی و یا زنگ هشداری برای شما باشد که آستین‌ها را بالا زده و تغییرات سالمی در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. به برخی از این علل در ذیل اشاره شده است.
• مصرف برخی داروها، مانند داروهای آسم، فشار خون بالا، یا داروهای سرماخوردگی و سرفه که حاوی یک محرک شناخته شده تحت عنوان پزودوافدرین می‌باشند، همچنین می‌تواند موجب تپش قلب شود. اگر دلیل تپش قلب‌تان این است، با دکتر خود مشورت کنید.
• بارداری منجر به تغییرات هورمونی قابل توجهی در بدن یک زن می‌شود، که می‌تواند موجب تپش قلب شود. این امر همچنین ممکن است در دوران قاعدگی تجربه شود.
• افکار و حوادثی که منجر به احساسات قوی مانند استرس، اضطراب، و یا ترس می‌شوند.
• تب می‌تواند دلیل دیگری برای تپش قلب باشد.
• انجام تمرینات ورزشی که ماهیتاً فرساینده و شدید هستند، به خصوص اگر این کار را درست قبل از خواب انجام دهید.
• چنانچه وعده غذایی سنگینی در شب میل کرده، و تپش قلب را تجربه نمایید، به این معناست که قلب خون بیشتری را به معده جهت کمک به هضم غذا پمپاژ می‌کند.
• پرکاری تیروئید هم یک دلیل بسیار شایع پشت تپش قلب می‌باشد.
• مشکلات سلامتی مانند فشار خون و مشکلات مربوط به قلب نیز در این امر دخیلند
• تندی ضربان قلب به این معنی است که قلب در دریافت میزان کافی اکسیژن به دلیل سطوح پایین اکسیژن در خون، با مشکل مواجه شده است. بنابراین، نوشیدن آب ضروری است.
• یکی دیگر از دلایل تپش قلب بالا بودن سطوح کلسترول در بدن می‌باشد. اگر چنین است، آنگاه علائمی مانند تعریق بیش از حد، درد در بازوی چپ، و خستگی را نیز تجربه می‌کنید.
به منظور پیشگیری از عوارض بیشتر، دریافت مشاوره‌ی حرفه‌ای در خصوص این وضعیت، یک ضرورت است.

درمان تپش قلب

تپش قلب را می‌توان تنها با انجام آزمایشات مناسب و تشخیصی که به مشخص نمودن علل دقیق تپش قلب کمک می‌کنند، تعیین نمود. آزمایشات و معایناتی از جمله نوار قلب، رادیوگرافی قفسه سینه، هولتر، اکو قلب، و غیره، برای شناسایی علت دقیق آن بکار می‌روند. مراقبت پزشکی ضروری است.
هنگامی که بحث در مورد این وضعیت می‌شود، هیچ جایی برای خود تشخیصی وجود ندارد. و به این دلیل که موضوع ضربان قلبتان در میان است، نمی‌توانید در مراجعه به پزشک تأخیر کنید. پزشک متخصص درمان مناسب را انجام خواهد داد و از شما می‌خواهد که از تغییرات خاصی در شیوه‌ی زندگی‌تان پیروی کنید. برخی از آنها به قرار ذیل می‌باشند.
• مدیتیشن و ورزش را جهت کاهش استرس و اضطراب انجام دهید.
• حتماً یک خواب خوب و عمیقی در شب داشته باشید.
• از مصرف کافئین، نیکوتین، الکل، و دارو یا داروهایی که تشکیل شده از محرک‌هایی که ضربان قلب را افزایش می‌دهند، خودداری کنید.
• مصرف مواد مخدر، مانند ماری جوانا، کوکائین، و غیره، همچنین می‌تواند موجب تندی ضربان قلب شود. بنابراین، بهترین کار این است که از مصرف آنها خودداری نمایید.
• به منظور پیشگیری از تپش قلب در شب هنگامی که قصد خواب دارید، حداقل 4 ساعت قبل از رفتن به رختخواب هیچ چیزی نخورید.
• فکر و اید‌ه‌ی خوبی خواهد بود که زمان‌ها و فرکانس یا تکرار تپش قلب را یادداشت نمایید.
مهم نیست که تجربه‌ی تپش قلب، چقدر جزئی یا شدید باشد، به طور اکید توصیه می‌شود با یک پزشک مشورت کرده و بدون هرگونه تأخیر بیشتر توصیه‌های پزشکی را طلب نمایید، خصوصاً اگر این تپش‌های قلب همراه با سرگیجه، و تنگی در قفسه‌ی سینه ‌باشند. در مراجعه‌ی فوری به پزشک و طلب کمک‌های حرفه‌ای تأخیر ننمایید. مراقب خود باشید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.