مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

چشم پزشک فقط چشم را معالجه نمی‌کند، بلکه در کل یک رویکرد همه جانبه در مورد مراقبت‌های چشم و سیستم بینایی اتخاذ می‌کند. در این مقاله تعریفی از چشم پزشکی به شما خواهیم داد.
طبیعی است که چشم پزشک در کنار مراقبت پزشکی از سیستم بینایی ناهنجاری‌های چشم را نیز درمان می‌کند. همچنین اقدامات پیشگیرانه برای آسیب‌ها و مشکلات چشمی عرضه می‌کند. شغل یک چشم پزشک بسیار وسیع و متنوع است. ملزم به مطالعه مشکلات زیاد مربوط به بینایی و همچنین رابطه آنها با جنبه‌های دیگر سلامتی می‌باشد. برنامه آموزشی و دوره کارورزی برای این حرفه بسیار طولانی است و از دوره لیسانس تا تکمیل دوره کارورزی تقریباً 12 سال طول می‌کشد تا به یک چشم پزشک تبدیل شود.

یک چشم پزشک چکار می‌کند؟

چشم پزشکان در زمینه جراحی‌ها و مراقبت های پزشکی کار می‌کنند. در اینجا یک تعریف مختصر از شرح وظایف یک چشم پزشک آورده‌ایم.
معاینه و آزمایش چشم بخشی از برنامه کاری یک چشم پزشک است. چنین آزمایش‌هایی به تشخیص بیماری‌های خاص چشمی کمک می‌کنند. چشم پزشکان به دانش پزشکی عمده‌ای نیازمندند تا بتوانند تشخیص دهند که آیا یک بیماری چشمی به بیماری دیگر منجر خواهد شد یا از مشکل سلامتی دیگری در بدن ناشی شده است.
درمان عفونت‌های چشمی یکی از وظایف چشم پزشک است. داروهایی که قطره‌های چشم و سایر داروهای دهانی را شامل می‌شوند توسط چشم پزشک تجویز می‌شوند. استفاده از روش‌های درمانی بخش مهمی از کار آنهاست مثلاً استفاده از لیزرتراپی برای بهبود بینایی چشم.
چشم پزشان مجزایی برای کودکان و بزرگسالان وجود ندارد. لذا درمان بیماری‌های چشم کودکان یکی از مهمترین مسئولیت‌های این پزشکان متخصص است.
درمان بیماری‌های چشم نیازمند آگاهی از ظریف‌ترین جزئیات کالبدشناسی چشم و اشکالات بینایی است. یک چشم پزشک شاید لازم باشد با پزشکانی دیگر از سایر متخصصان گوش، حلق و بینی و... کار کند. گاهی مشکلات چشم نتایج برخی امراض اساسی سلامتی هستند.
چشم پزشکان می‌توانند درمورد موضوعاتی نظیر آب مروارید، آب سیاه، غده شناسی بصری، باریکه‌های چشمی و... تخصص کسب کنند. از آنجایی که در درمان این بیماری‌های خاص چشم مهارت دارند.
خیلی‌ها چشم پزشک و عینک ساز را اشتباه می‌گیرند. وظایف و مسولیت‌های یک عینک ساز با یک چشم پزشک متفاوت است. عینک ساز مجاز نیستند دارو تجویز کند یا عمل جراحی روی چشم انجام دهد اما چشم پزشک مجاز به این کار است.

چشم پزشکان به عنوان مشاورین

چشم پزشکانی که به عنوان مشاور کار می‌کنند بیشتر در زمینه پیشگیری فعالیت می‌کنند تا درمان حقیقی. یک چشم پزشک در این موقعیت همچنین درگیر پژوهش روی بیماری‌ها و علاج‌های آنهاست. برگزاری جلسات آموزشی برای چشم پزشکان تازه کار و جدید بخشی از کار این چشم پزشکان مشاور است. کسب یک ایده‌ کلی از میزان درآمد چشم پزشکی، کسانی که برنامه دارند تا وارد این رشته شوند را کمک خواهد کرد.

نیازهای آموزشی

برای چشم پزشک شدن، به پایان رساندن یک دوره کارشناسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه ضروری است. یک دوره چهارساله در دانشکده پزشکی به دنبال دوره کارشناسی قرار می‌گیرد. این دوره باید از سوی انجمن اعتباربخشی فارغ‌التحصیلان آموزش پزشکی معتبر باشد. آموزش برای چشم پزشکان در این مقطع به پایان نمی‌رسد و آنها باید یک سال به عنوان کارآموز و سه سال به عنوان کارآموز پزشکی در یک بیمارستان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده پزشکی کار کنند، قبل از آنکه برای خود کار را آغاز کنند.
برای کار کردن به عنوان یک چشم پزشک شخص باید دانش کامل درباره عملکرد سیستم بینای داشته باشد. یک چشم پزشک برخلاف بینایی شناس یا همان عینک ساز نه‌تنها درگیر مراقبت‌های پایه چشم است بلکه در رابطه با حفظ سیستم بینایی سالم و قوه‌ی دید سالم فعالیت می‌کند.