جلوه های دراماتیک قرآن کریم

سعید شاپوری .
328
1-961-471-964
وزیری
اوّل
2200

معرفی کتاب:

كتاب” جلوه دراماتیك قرآن كریم“‌با‌تكیه بر ”احسن القصص“، نوشته‌ ”سعید شاپوری“، باهمكاری واحد نمایش‌حوزه هنری، تدوین و تألیف شده است.
‌این‌كتاب‌درهفت‌بخش‌ ( که هر یک بر اساس مشی تألیفی کتاب حضور نامیده شده اند ) به‌بررسی ویژگیهای دراماتیك قرآن،اهمیت قصه درقرآن،شان نزول سوره یوسف،جلوۀ داستانی سوره یوسف،شخصیت درقرآن كریم، احسن القصص قرآن كریم درتعزیه،تئاتر،سینما و .... می پردازد .
این بخش ( حضور ) ها عبارت اند از: 1. جلوۀ قصص قرآن كریم، 2. جلوۀ احسن قرآن كریم، 3. مقایسه قصه حضرت یوسف(ع)درقرآن وتورات، 4. جلوۀ احسن القصص قرآن‌كریم برادبیات داستان پرداز كلاسیك فارسی، 5. جلوۀ دراماتیك قرآن، 6. جلوۀ احسن القصص قرآن درآثار دراماتیك ایران ، 7.الگوی ساخت دراماتیك احسن القصص قرآن كریم.
درقسمتی از كتاب می‌خوانیم: « ... ازهمان‌ابتدای‌نزول قرآن،قالب‌هنری آن از محتوای دینی جدا نبوده،به‌جز دعوت وتذكر،نحوه ارائۀ آن نیز درقرآن مدنظر بوده است.به گونه‌ای كه می‌دانیم بسیاری از مخالفان ودشمنان پیامبر اسلام باشنیدن فقط چند آیه از كلام الهی از كلمات آن متحیر مانده،مسلمان می شدند.
اگر قرآن را یك پیام (الهی) قلمداد كنیم،وگوینده وشنونده(خواننده) آن را نیز به عنوان فرستنده وگیرنده‌ی پیام محسوب داریم،یك ارتباط كلامی خواهیم داشت ... »
کتاب حاوی جداول و نمودارهایی برای تفهیم مطالب مورد نظر خود است. در تألیف این کتاب از بیش از هشتاد منبع و مأخذ ایرانی و غیر ، بهره برده شده است.

سخن نویسنده:

... و در ابتدا فرار بود این پژوهش درباره درام دینی باشد و جلوه دراماتیک قرآن کریم، فصلی از قصول آن پژوهش گردد اما دقت و تفحص در آیات قصه گوی قرآن کریم مرا به عرصه ای کشاند که از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیافزود. پس قصول دیگر از یادم رفت و گام اول تخقیق در قصص قرآن، این شد که در کتاب آمده است.

فهرست کتاب:

درآستانه
حضور اول: جلوه قصص قرآن کریم
نگاهی به قرآن کریم
اهمیت قصه در قرآن کریم
هدف از قصه گویی در قرآن کریم
چگونگی قصه گویی در قرآن کریم
حضور دوم: جلوه احسن القصص قرآن کریم
شان نزول سوره یوسف (ع)
ویژگی های سوره یوسف (ع)
جلوه داستانی سوره یوسف (ع)
حضور سوم: مقایسه قصه حضرت یوسف (ع) در قرآن و تورات
حضور چهارم: جلوه احسن القصص قرآن کریم بر ادبیات داستان پرداز کلاسیک فارسی
احسن القصص قرآن کریم در « فی حقیقه العشق» یا «مونس العشاق»
احسن القصص قرآن کریم در « مثنوی معنوی»
حضور پنجم: جلوه دراماتیک قرآن کریم
ویژگی های قرآن کریم
« تجلی» در قصص قرآن کریم
« شخصیت» در قصص قرآن کریم
«طرح یا کنش داشتانی» در قصص قرآن کریم
حضور ششم: جلوه احسن القصص قرآن کریم در آثار دراماتیک ایران
احسن القصص قرآن کریم در تعزیه
احسن القصص فرآن کریم در تئاتر
احسن القصص فرآن کریم در سینما
حضور هفتم: الگوی ساخت دراماتیک احسن القصص قرآن کریم
الف) روش وحدت گرایانه
ب) روش کثرت گرایانه