جوان و اُنس با قرآن

جوانی، بهترین دوران برای مأنوس شدن با قرآن مجید است، چنان‏که آمده است: «هر کس در حالی که جوان و با ایمان است قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خونش آمیخته می‏شود».
قرائت قرآن در سیره امامان معصوم و بزرگان، ارزش الهی داشته است. امام رضا علیه‏السلام شب هنگام در بستر خویش بسیار قرآن تلاوت می‏کرد و وقتی که به آیه‏ای درباره بهشت یا دوزخ می‏رسید، می‏گریست، از خدا بهشت می‏طلبید و از دوزخ به او پناه می‏برد.
جاذبه قرآن به اندازه‏ای است که تلاوت آیه‏هایی از آن، زمینه اُنس با همه قرآن را فراهم می‏سازد. البته این اعجاز است که اگر کسی معنای حقیقی سوره‏های قرآن را نداند و فقط توانایی تلاوت آن را داشته باشد، به همین مقدار از فیض خدا بهره برد و همین عبادت لفظی، او را به عبادت فکری می‏رساند.
رسول خدا صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم می‏کوشید مردم از راه تلاوت، با قرآن مأنوس شوند، آن را خوب بفهمند و به فهمیده‏های خود عمل کنند.
(الهی قشمه‏ای)
«شب‏های ماه رمضان تا صبح بیدار بود، مقداری مطالعه می‏کرد و پس به دعا و قرائت قرآن، نماز و دعا می‏پرداخت».
حضرت امام راحل، روزانه چندین نوبت قرآن می‏خواند و در ماه رمضان هر روز 10 جزء آن را تلاوت می‏کرد.
از مسجد بصره بیرون آمدم، عربی بیابانی به من گفت: از کدام قبیله‏ای؟ گفتم: از بنی اصمع، گفت: از کجا می‏آیی؟
گفتم: از آنجا که سخن خداوند رحمان (قرآن) را می‏خوانند (مسجد)، گفت: برای من هم بخوان. من چند آیه از سوره والذاریات را برایش تلاوت کردم تا به آیه «فِی السَّماءِ رزقُکُمْ و ما تُوعَدونَ» رسیدم.
مرد گفت: کافی است، آن‏گاه برخاست، شترش را نحر کرد، گوشت آن را به نیازمندان بخشید، شمشیر و کمانش را شکست، به گوشه‏ای افکند و رفت.
وقتی من (اصمعی) با هارون الرشید به زیارت خانه خدا رفتیم، هنگام طواف دیدم کسی با صدای آهسته مرا می‏خواند، همان مرد عرب بود، پیکرش نحیف و رنگ صورتش پریده می‏نمود. وقتی مرا دید، سلام کرد و گفت: بار دیگر همان سوره را برایم بخوان.
هنگامی که به همان آیه رسیدم، فریاد کشید و گفت: ما وعده خدای خود را به خوبی یافتیم، آیا پس از این هم آیه‏ای هست!
من آیه بعد را خواندم «فَوَربَّ السماء و الاَرض أَنَّه لَحَقٌّ»، مرد دیگربار فریاد کشید و گفت: به راستی عجیب است، چه کسی خداوند جلیل را به خشم آورده است که این‏گونه سوگند یاد می‏کند، آیا سخن او را باور نکردند که ناگزیر قسم خورده است؛ این جمله را سه بار تکرار کرد، به زمین افتاد و مرغ روحش به سوی ملکوت پرواز کرد.

معرفی سایت مرتبط با این مقاله


تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله