آخرين انقلاب قرن
آخرين انقلاب قرن
آخرين انقلاب قرن
نويسنده: عباس زارع
منبع: سایت باشگاه اندیشه
منبع: سایت باشگاه اندیشه
هر تفسيرى از انقلاب در ذيل نظريه اى خاص و در چارچوب تئورى ويژه اى قرارمى گيرد. آگاهى از مسبوق بودن تحليل رخداد انقلاب به نظريه ها و تئورى هايى ويژه،ضرورت تأمل در نظريه پردازى در باب انقلاب را باز مى نماياند. چه آن كه غفلت از اينبعد، تفسيرگر و تحليل كننده پديده انقلاب را به غلتيدن در وادى نظريه هاى متعارض وتئورى هاى ناهمگون پديده انقلاب، در تفسيرى واحد دچار خواهد نمود; گرچه استفادهآگاهانه و روشمند از نظريه هاى مختلف به صورتى تلفيقى، در تحليلى واحد امرى قابلدفاع است. در اين كتاب، نخست مرورى بر مشخصه هاى تئورى و تئورى پردازى در خصوصانقلاب ها و از جمله انقلاب اسلامى و مسئله امكان وصول به «نظريه اى جامع» و كاملدر اين باب صورت خواهد گرفت، و در اين راستا دو ديدگاه «پوزيتيويستى» و «معرفت شناسانه» علم مورد ارزيابى واقع مى شود. همچنين دو حوزه مطالعات علوم طبيعىو علوم اجتماعى و تفاوتها و تمايزات آن مورد تأمل قرار گرفته، به مشكلات پيش روىحوزه علوم اجتماعى اشاره مى شود. تبيين دو نظريه «تدااسكاچپل» و «چارلزتيلى» بهعنوان دو داستان انقلاب، در مقام تطبيق با انقلاب اسلامى و نقد و بررسى آن ها فصلديگر اين گفتار است كه در ضمن آن با مرورى بر زمينه هاى فروپاشى رژيم گذشته و عواملپيروزى انقلاب، منحصر به فرد بودن انقلاب ها، مشكلات تعريف انقلاب به پيامدهاى آن،هدفمندى در انقلاب ايران، دليل مند بودن رفتار انقلابيون، عنصر معنويت و محاسبه سودو زيان در انقلاب ايران و... گفتگو خواهد شد. و در خاتمه بحث از فايده و كاربردنظريه پردازى در باب انقلاب از منظر پوزيتيويستى علم و از ديدگاه معرفت شناسانه آنسخن به ميان خواهد آمد.
بحث از انقلاب را مى توان با بررسى «علل» و «دلايل» انقلاب پى گرفت; و علل را به «عوامل عينى» و خارجى بازگردانيد و دلايل را به «عوامل ذهنى»، و بدين سان عواملعينى و ذهنى انقلاب را مورد تفسير و بازشناسى قرار داد. گرچه پاره اى از محققان،عوامل ذهنى را نيز جزئى از علت ها مى شمارند و آن را به علل ساختارى فرو مى كاهند ويا پاره اى ديگر، همه علل و دلايل انقلاب را تنها در عوامل ذهنى جستجو مى نمايند وجايى براى عوامل عينى باقى نمى گذارند.
كتاب حاضر با مطالعه انقلاب به مثابه «پديده اى فرهنگى» و از منظر دلايل و «انگيزه هاى دينى»، آغاز بحث را به تأمل در «حكومت دينى» مى نشيند و با تلقى نمودنهمه نظام هاى حكومتى در طول تاريخ به عنوان حكومت هاى دينى، حكومت در اسلام را درمفهوم «ولايت» (به مثابه مفهومى عرفانى) متجلى مى بيند. و ضمن تفسير شخصيت امامخمينى به عنوان «عارفى شيعى» با تفكيك مفهوم ولايت به «رحمانى» و «شيطانى» اينمفهوم را منتشر و موجود در همه اشكال حكومت در دنياى معاصر مى شناسد. آنگاه با بحثاز حكومت «صفويه» به عنوان «حكومت مركزى و فراگير» شيعه و نيز تفسير «مشروطه» بهمثابه «رسوخ جريان لائيسيسم» غربى و سكولاريسم به ايران، عوامل توقف و ركود ايراندر سده هاى اخير را در «هرج و مرج» و ناامنى صدساله و «رواج اخباريگرى» در ميانروحانيت باز مى شناسد.
بررسى زمينه ها و علل انقلاب در سطوح «نظام سياسى»، «جامعه» و نيروهاى اجتماعىكه مطالعه ساخت ها و روابط ميان «دولت» و «جامعه» را در دهه هاى پيش از انقلابدنبال مى كند، به كاوش در روابط اقتصادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى بسط و تفصيلمى يابد. پژوهش در «زمينه ها و علل اقتصادى انقلاب» يكى از سطوح مهم تحليل است كهبا نگرش ها و رهيافت هاى گوناگونى صورت پذيرفته است. تمركز اصلى گفتگو در اين دفتر،مطالعه «وضعيت اقتصادى ايران» از سال هاى 1335 تا 1355 ـ سال هاى اجراى برنامه دومتا پنجم توسعه ـ از منظر «اقتصاد سياسى» و كاركرد دولت در اقتصاد و نيز بررسىتأثيرگذارى تحولات اقتصادى بر فرآيندهاى اجتماعى سياسى است. بر اين اساس، «انشقاق» ميان حكومت و جامعه و از دست رفتن پايگاه طبقاتى دولت، ظهور «نظام دو قطبى» و اهميتيافتن ايران براى غرب، وقوع فرآيند «نوسازى اقتصادى» در راستاى اهداف بين المللى،انجام «اصلاحات ارضى» و بحران هاى اجتماعى ناشى از آن موضوع تأمل اين دفتر مى باشد. همچنين در ادامه، «انفجار در آمد نفتى» و اجراى پروژه هاى بزرگ صنعتى در دهه پنجاه،بروز گسيختگى هاى فرهنگى و بحران «جستجوى اصالت»، «ناهمفازى» توسعه اقتصادى باتوسعه سياسى و پيدايش شكاف ساختارى، پيروى از الگوهاى اقتصادى برون زا و بروز بحران «توزيع درآمد»، ظهور «آگاهى عميق» مذهبى و سياسى شدن جامعه، مقولات ديگرى است كه دراين دفتر، موضوع تحليل و بررسى فرآيندهاى اقتصادى ـ سياسى منتهى به انقلاب اسلامىرا به توضيح خواهد كشيد.
● پيش گفتار
● سرآغاز: انقلاب بهمن از كدام نگاه؟
● دفتر اول: انقلاب بهمن؛ نظريه پردازى
گفتار اول: انقلاب ايران در ساحت نظريه پردازى/ گفت و گو با محمدهادى سمتى و ناصر هاديان
گفتار دوم: انقلاب دينى، چالشى در نظريه پردازى كلاسيك/ گفت و گو با حسين كچویيان
گفتار سوم: تأملاتى در تحليل نظرى انقلاب/ گفت و گو با حسين عظيمى
● دفتر دوم: انقلاب بهمن؛ زمينه هاى فكرى و فرهنگى
گفتار اول: انقلاب ايران؛ پاسخ به كدام پرسش نظرى، واكنش به كدام مسئله فرهنگى/ گفت و گو باحاتم قادرى
گفتار دوم: انقلاب؛ پديده اى قدسى و جلوه اى رحمانى/ گفت و گو با محمد مددپور
● دفتر سوم: انقلاب بهمن؛ زمينه هاى داخلى؛ دولت، جامعه و نيروهاى انسانى
گفتار اول: بستر اقتصادى انقلاب ايران (از منظر اقتصاد سياسى)/ گفت و گو با حسين عظيمى، فرشاد مومنى و عليرضا ناصرى
گفتار دوم: ساخت اقتدار نظام پهلوى، زمينه هاى بروز بحران/ گفت و گو با سعيد حجاريان و سهراب رزاقى
گفتار سوم: ايدئولوژى انقلاب اسلامى ايران/ گفت و گو با سعيد حجاريان، سهراب رزاقى و داوود فيرحى
گفتار چهارم: بستر اجتماعى رويداد انقلاب (از منظر جامعه شناختى)/ گفت و گو باغلامعباس توسلى
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
بحث از انقلاب را مى توان با بررسى «علل» و «دلايل» انقلاب پى گرفت; و علل را به «عوامل عينى» و خارجى بازگردانيد و دلايل را به «عوامل ذهنى»، و بدين سان عواملعينى و ذهنى انقلاب را مورد تفسير و بازشناسى قرار داد. گرچه پاره اى از محققان،عوامل ذهنى را نيز جزئى از علت ها مى شمارند و آن را به علل ساختارى فرو مى كاهند ويا پاره اى ديگر، همه علل و دلايل انقلاب را تنها در عوامل ذهنى جستجو مى نمايند وجايى براى عوامل عينى باقى نمى گذارند.
كتاب حاضر با مطالعه انقلاب به مثابه «پديده اى فرهنگى» و از منظر دلايل و «انگيزه هاى دينى»، آغاز بحث را به تأمل در «حكومت دينى» مى نشيند و با تلقى نمودنهمه نظام هاى حكومتى در طول تاريخ به عنوان حكومت هاى دينى، حكومت در اسلام را درمفهوم «ولايت» (به مثابه مفهومى عرفانى) متجلى مى بيند. و ضمن تفسير شخصيت امامخمينى به عنوان «عارفى شيعى» با تفكيك مفهوم ولايت به «رحمانى» و «شيطانى» اينمفهوم را منتشر و موجود در همه اشكال حكومت در دنياى معاصر مى شناسد. آنگاه با بحثاز حكومت «صفويه» به عنوان «حكومت مركزى و فراگير» شيعه و نيز تفسير «مشروطه» بهمثابه «رسوخ جريان لائيسيسم» غربى و سكولاريسم به ايران، عوامل توقف و ركود ايراندر سده هاى اخير را در «هرج و مرج» و ناامنى صدساله و «رواج اخباريگرى» در ميانروحانيت باز مى شناسد.
بررسى زمينه ها و علل انقلاب در سطوح «نظام سياسى»، «جامعه» و نيروهاى اجتماعىكه مطالعه ساخت ها و روابط ميان «دولت» و «جامعه» را در دهه هاى پيش از انقلابدنبال مى كند، به كاوش در روابط اقتصادى، اجتماعى، سياسى و فرهنگى بسط و تفصيلمى يابد. پژوهش در «زمينه ها و علل اقتصادى انقلاب» يكى از سطوح مهم تحليل است كهبا نگرش ها و رهيافت هاى گوناگونى صورت پذيرفته است. تمركز اصلى گفتگو در اين دفتر،مطالعه «وضعيت اقتصادى ايران» از سال هاى 1335 تا 1355 ـ سال هاى اجراى برنامه دومتا پنجم توسعه ـ از منظر «اقتصاد سياسى» و كاركرد دولت در اقتصاد و نيز بررسىتأثيرگذارى تحولات اقتصادى بر فرآيندهاى اجتماعى سياسى است. بر اين اساس، «انشقاق» ميان حكومت و جامعه و از دست رفتن پايگاه طبقاتى دولت، ظهور «نظام دو قطبى» و اهميتيافتن ايران براى غرب، وقوع فرآيند «نوسازى اقتصادى» در راستاى اهداف بين المللى،انجام «اصلاحات ارضى» و بحران هاى اجتماعى ناشى از آن موضوع تأمل اين دفتر مى باشد. همچنين در ادامه، «انفجار در آمد نفتى» و اجراى پروژه هاى بزرگ صنعتى در دهه پنجاه،بروز گسيختگى هاى فرهنگى و بحران «جستجوى اصالت»، «ناهمفازى» توسعه اقتصادى باتوسعه سياسى و پيدايش شكاف ساختارى، پيروى از الگوهاى اقتصادى برون زا و بروز بحران «توزيع درآمد»، ظهور «آگاهى عميق» مذهبى و سياسى شدن جامعه، مقولات ديگرى است كه دراين دفتر، موضوع تحليل و بررسى فرآيندهاى اقتصادى ـ سياسى منتهى به انقلاب اسلامىرا به توضيح خواهد كشيد.
● پيش گفتار
● سرآغاز: انقلاب بهمن از كدام نگاه؟
● دفتر اول: انقلاب بهمن؛ نظريه پردازى
گفتار اول: انقلاب ايران در ساحت نظريه پردازى/ گفت و گو با محمدهادى سمتى و ناصر هاديان
گفتار دوم: انقلاب دينى، چالشى در نظريه پردازى كلاسيك/ گفت و گو با حسين كچویيان
گفتار سوم: تأملاتى در تحليل نظرى انقلاب/ گفت و گو با حسين عظيمى
● دفتر دوم: انقلاب بهمن؛ زمينه هاى فكرى و فرهنگى
گفتار اول: انقلاب ايران؛ پاسخ به كدام پرسش نظرى، واكنش به كدام مسئله فرهنگى/ گفت و گو باحاتم قادرى
گفتار دوم: انقلاب؛ پديده اى قدسى و جلوه اى رحمانى/ گفت و گو با محمد مددپور
● دفتر سوم: انقلاب بهمن؛ زمينه هاى داخلى؛ دولت، جامعه و نيروهاى انسانى
گفتار اول: بستر اقتصادى انقلاب ايران (از منظر اقتصاد سياسى)/ گفت و گو با حسين عظيمى، فرشاد مومنى و عليرضا ناصرى
گفتار دوم: ساخت اقتدار نظام پهلوى، زمينه هاى بروز بحران/ گفت و گو با سعيد حجاريان و سهراب رزاقى
گفتار سوم: ايدئولوژى انقلاب اسلامى ايران/ گفت و گو با سعيد حجاريان، سهراب رزاقى و داوود فيرحى
گفتار چهارم: بستر اجتماعى رويداد انقلاب (از منظر جامعه شناختى)/ گفت و گو باغلامعباس توسلى
پينوشتها:
نقش رهبرى در انقلاب اسلامى (از منظر جامعه شناسى رهبرى انقلاب(1))/ گفتگو با سعيد حجاريان
معرفی سایت مرتبط با این مقاله
تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}