مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

افراد زیادی نسبت به استفاده از مایکروویو محتاط شده‌اند، به این دلیل که اثرات مضر آن می‌تواند بر سلامت‌شان تأثیر گذارد. مصرف کنندگان این وسیله در خصوص میزان ایمنی این تکنولوژی کارآمد که موجب صرفه جویی در زمان و انرژی می‌شود، دچار تردید شده‌اند. اجازه دهید نگاهی به چند عقیده غیرعلمی بیاندازیم که بی‌ارزشی و نادرستی آنها در مورد این وسیله‌ی الکترونیکی دستی و راحت مشخص شده است.
مایکروویو حتی از دهه‌ی 1940 نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است و شهرت قابل توجهی به جهت راحت‌ترین فن‌آوری که بازار را از آن خود ساخته کسب کرده است. بسیاری آن را راه و روشی می‌بینند که نه تنها موجب صرفه جویی در انرژی می‌شود بلکه به طرز چشمگیری زمان پخت و پز را کاهش می‌دهد. اما آیا این امر جبران یک وعده‌ی غذایی خانگی خوب که به روش قدیمی تهیه شده است را خواهد کرد؟ به چه علت اجازه می‌دهیم تکنولوژی جانشین اصولی‌ترین چیز مانند پختن غذای خود با امکانات اولیه شود؟
حقیقت این است که مایکروویو تنها برای یک چیز یعنی یخ زدایی خوب است. این امر می‌تواند با گذاشتن ماده‌ی غذایی منجمد به همان حالت باز نشده و پوشش‌دار در دمای اتاق انجام شود، اما باز کردن یخ آن در مایکروویو البته سریعتر انجام می‌شود. در حالی که خطرات ناشی از این دستگاه به آن بدی که فکر می‌کنید، نیستند، کسانی که عاشق آشپزی می‌باشند صراحتاً به شما خواهند گفت که غذاهای پخته شده در مایکروویو به خوشمزگی غذاهای پخته شده روی اجاق گاز نبوده و بافت آنها نیز مشابه هم نمی‌باشد. با این وجود، برای کسانی که قصد تهیه‌ی یک غذای سریع داشته و بدون مغشوش ساختن ذهن خود با فکر آسیب‌هایی که ممکن است از خوردن آنها ببینند، تنها می‌خواهند از غذا لذت ببرند، پس از خواندن حقایق مربوط به این وسیله احساس بهتری خواهند کرد.

حقایق و خیالاتی از مایکروویو

مایکروویو توسط پرسی اسپنسر درحین سرِ هم کردن قطعات دستگاه رادار، به طور تصادفی کشف شد. چیزی که باعث شد باور کند غذا می‌تواند به طور قابل توجهی گرم شود زمانی بود که مایکروویوها یا ریزموج‌های (ساطع شده به هنگام ساخت ماگنترونها) یک تکه شکلات را در شلوارش ذوب کردند! مایکروویو به یک وسیله‌ی مهم در خانه‌ها تبدیل شده، چنانکه افراد به آن برای تهیه‌ی غذاهای بسیار ساده‌تر و سریعتر متوسل شده‌اند، خصوصاً غذاهای آماده‌ی خوردنی که تنها نیاز به گرم کردن مجدد در مایکروویو داشته باشند. حقیقتاً مجذوب کننده است. در حالی که چیزهای بسیاری باور شما نسبت به ایمنی یک مایکروویو را دچار نوسان خواهد ساخت، خواهید دید که این وسیله آنقدرها هم که در اینترنت گفته می‌شود، بد نیست.

خیال یا باور غیرعلمی

★ مواد غذایی به طور کامل در مایکروویو پخته می‌شوند.

در حالی که برخی غذاها می‌توانند بر روی اجاق گاز پخته شوند، سایر غذاها نمی‌توانند بدین گونه طبخ شوند. مایکروویوهای معمولی، ظرفیت گرمایش محدود شده‌ای را فراهم می‌سازند، که در آن قابلیت فر داخلی می‌تواند غذاهایی را تا دمای 250 درجه‌ی سانتیگراد طبخ نماید. در حالی که مایکروویو اُوِن‌ها در صورتی که به گونه‌ای زمان بندی شوند که گرمای لازم را فراهم سازند می‌توانند به خوبی غذا را بپزند، حقیقت این است که مایکروویوهای معمولی از بیرون بیشتر از عمق 1 اینچ (54ر2 سانتی متر) وارد غذاها نمی‌شوند.
اندازه‌ی تکه‌های بزرگ و یا سفت گوشت مانند استیک بایستی کوچک شود، به این دلیل که مایکروویو اون نمی‌تواند طبخ و پخت کامل آنها را تضمین کند. چنانچه بعضی از قسمتهای گوشت نپخته باقی بمانند می‌توانند محل رشد باکتری‌ها شده و نشان داده شده است که مصرف آنها خطرناک بوده و ضرر دارد. بنابراین آشپزی بر روی اجاق در این بخش بهتر بوده و پیروز می‌باشد ـ کار از محکم کاری عیب نمی‌کند.

بله و خیر

★ روغن نمی‌تواند در مایکروویو گرم شود.

در حالی که برخی روغن‌ها ممکن است نتوانند به گونه‌ای که شما دوست دارید گرم شوند، نگه داشتن آنها برای مدت طولانی‌تر و یا در دمای بالاتر در نهایت موجب گرم یا داغ شدن روغن خواهد شد. کره‌ای که در فریزر قرار داشته است، پیش از آنکه بتواند به دمایی برسد که موجب نرم و یا ذوب شدن آن شود، ابتدا بایستی در حالت «یخ زدایی» قرار داده شود.

حقیقت

★ مصرف کنندگان بایستی میزان ایمنی مایکروویو خود را مورد بررسی قرار دهند.

کیت تست کننده به منظور تأیید عدم نشتی هرگونه اشعه، هزینه‌ای معادل 20 دلار را برای شما به همراه خواهد داشت. صرف هزینه بر روی چنین فرایندی به منظور حفظ ایمنی خود و دیگران در استفاده از مایکروویو دارای اهمیت است. استفاده از این وسیله‌ی الکترونیکی در طول زمان موجب از دست دادن میزان ایمنی آن شده بنابراین، بررسی میزان ایمنی دستگاه، هر شش ماه یکبار خصوصاً در صورتی که مایکروویو شما کهنه و قدیمی باشد، کار عاقلانه‌ای خواهد بود.

ادعایی که در صحت آن تردید وجود دارد

★ مایکروویوها اشعه‌ الکترومغناطیسی را به میزان خطرناک و غیر ایمنی منتشر می‌کنند.

در حالی که مهمترین دلیل نگرانی از ایمنی این دستگاه امواج تابشی می‌باشند، محققان و دانشمندان به طور یکسان به افراد توصیه می‌کنند صرفاً جهت ایمنی از مایکروویو فاصله بگیریند. در حالی که مایکروویو به گونه‌ای ساخته شده است که اشعه را مهار ساخته و مصرف کنندگان را از تماس مستقیم ایمن نگه می‌دارد، احتیاط ضرری نخواهد داشت و پیش از فاصله گرفتن از دستگاه، زمان‌بندی آن را تنظیم کنید.

حقیقت

★ غذای طبخ شده در مایکروویو باعث کاهش مواد مغذی می‌شود.

دانشمندان دریافتند که قرار دادن شیر مادر در مایکروویو درصد قابل توجهی خواص ایمنی سازی آن را کاهش می‌دهد‌، در حالیکه حرارت شیر معمولی منجر به کاهش ویتامین B12 می‌شود. یکی دیگر از کشفیات نگران کننده، پایین آمدن میزان هموگلوبین و گلبولهای سفید خون موشهای آزمایشگاهی به هنگام خوردن مواد غذایی طبخ شده با مایکروویو بود.

حقیقت

★ حرارت دادن پلاستیک در مایکروویو بسیار خطرناک است.

به هر طریقی که در نظر بگیرید این گفته صحت دارد، در حالیکه استفاده از شیشه و یا سرامیک بهترین کار جهت جلوگیری از یک بحران و فروپاشی است. چنانچه مواد غذایی درون فنجان یا پیاله‌، بشقاب و یا کاسه‌ی پلاستیکی قرار داده شوند، می‌تواند خطرناک باشد و در صورتی که این اتفاق افتاد، بایستی تمام مواد غذایی بلافاصله به دور ریخته شوند. حتی انواعی که دارای نشان «ایمن در مایکروویو یا قابل استفاده در مایکروویو» می‌باشند به طور کامل قابل اعتماد نیستند. جدا کردن ماده‌ی غذایی از ظرف ذوب شده به منظور حفظ غذا، خطر بسیار زیادی دارد به این دلیل که مواد شیمیایی ظرف پلاستیکی به درون غذا وارد شده‌اند. یکی دیگر از حقایق نگران کننده این است که به هنگام گرم شدن پلاستیک، ماده‌‌ای سمی بنام بیس فنول A را آزاد می‌سازد که موجب آسیب‌های رشدی و عصبی بر روی حیوانات تست شده می‌گردد.
این میزان ماده سمی منتشر شده از پلاستیک حرارت دیده، می‌تواند آسیب زیان بخشی را وارد سازد، بنابراین ممانعت از استفاده از آن در مایکروویو به هر شکلی (حتی به صورت بسته بندی) بسیار اهمیت دارد. از قرار دادن فلز، فویلهای آلومینیومی، و از این دست در درون مایکروویو خودداری کنید، به این دلیل که نشان داده شده است که اینها نیز خطرناک می‌باشند. به بهترین رساناهایی که می‌توانید اعتماد کنید، همانطور که پیش از این اشاره شد سرامیک و شیشه است.
نتیجه گیری اینکه، از مایکروویو باید جهت کمترین مقاصد پخت و پز استفاده کرد در حالی که استفاده از اجاق معمولاً بهترین کار جهت پخت یکدست، و تهیه و مصرف غذایی سالم و بی‌خطر است. در حالی که خلاص شدن از شر این وسیله‌ی الکترونیکی به یکباره مضحک خواهد بود، استفاده از آن طبق دستورالعمل محصول و حقایقی که در این مقاله عنوان شد جهت دور نگاه داشتن شما از خطر کافی خواهد بود.