تولیت آستان مبارک حضرت رقیه(س):

سمینار «ادبیات در تألیفات امام خمینی(ره)» در آستانه‌ هجدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) توسط رایزنی فرهنگی ایران در دمشق برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،در این مراسم شیخ«نبیل حلباوی» روحانی برجسته‌ سوریه و تولیت آستان مبارک حضرت رقیه(س)، امام خمینی(ره) را «امام عارفان» نامید که همانند انبیا(ع) و اولیا با عشق خداوند می‌زیست.
وی برخی از اشعار امام راحل(ره) را قرائت کرد و گفت: حضرت امام(ره)، شاعری کم‌نظیر و کلام ایشان مزین به فصاحت و بلاغت بود. این ویژگی به وضوح در آثار ادبی نظم و نثر آن حضرت قابل مشاهده است.
این روحانی سرشناس سوری افزود: من از کسانی هستم که به حضرت امام خمینی(ره) عشق می‌ورزند. از ایشان نکته های فراوان آموختم. آموختم چگونه عاشق خداوند عز و جل باشم.
در این مراسم دکتر «عصمت اسماعیلی» استاد ادبیات فارسی دانشگاه دمشق از ایران نیز در مقاله‌ای با عنوان «عرفان امام(ره) در آیینه‌ اشعار او» گفت:شخصیت حضرت امام(ره) از ابعاد متنوع مذهبی، سیاسی، فقهی، ادبی و فلسفی برخوردار بود.
این استاد ادبیات فارسی یادآوری کرد: دیوان اشعار و غزلیات امام خمینی(ره) پس از درگذشت ایشان منتشر شد و ما در دوران حیات ایشان از این موضوع بی‌خبر بودیم.
کتر «حسین هاجری» دیگر استاد ایرانی اعزامی به دانشگاه دمشق نیز در بحثی با عنوان «کنکاشی در تألیفات نثری امام خمینی(ره)» گفت: تألیفات منثور امام راحل(ره) بسیار است و تاکنون ده‌ها عنوان کتاب از تالیفات ایشان را شناسایی کرده‌ام.
هاجری با بیان این که حضرت امام(ره) از سن نوجوانی در مسیر عرفان و فلسفه قرار داشت، افزود: آن حضرت در تألیفات خود که برخی از آن‌ها را در سنین نوجوانی به نگارش درآورده است، بر اصول دین و اهمیت درک صحیح و کامل معانی این اصول تأکید داشتند.
دکتر«زهیر غزاوی» از شخصیت‌های ادبی برجسته‌ی فلسطینی و عضو اتحادیه‌ی نویسندگان و ادیبان عرب نیز در سخنانی به تبیین عرفان در شعر امام راحل پرداخت و گفت: امام خمینی(ره)، امام نور در قرن بیستم بود.
وی اشعار عرفانی حضرت امام(ره) را حیرت‌انگیز توصیف و اضافه کرد: ایشان با بلاغت و فصاحت کلام خویش، همانند یک هنرمند نقاش، صحنه‌های مختلف را به نظم ترسیم می‌کردند.
وی افزود: امام خمینی(ره)، عالمی ربانی و شاگرد مکتب اهل بیت(ع) بود. ایشان هیچ تمایلی به قدرت نداشت. به همین علت نیز فرزند خویش را که نزدیک‌ترین فرد به او بود، از نزدیک شدن به قدرت به‌شدت بازداشت.
در این سمینار «میرمسعود حسینیان» کاردار جدید سفارت ایران و «حسین شفیعی» وابسته‌ی فرهنگی ایران در سوریه، جمعی از صاحب‌نظران ایرانی و سوری، اساتید دانشگاه و دانشجویانی از کشورهای مختلف عربی و اسلامی شرکت داشتند.

معرفی سایت مرتبط با این مقاله


تصاویر زیبا و مرتبط با این مقاله