مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

نوسانات خلقی یا تغییرات سریع خلق و خوی در دوران بلوغ می‌تواند رابطه‌ی میان والدین و فرزند را تا حد زیادی پرتنش سازد. به عنوان پدر و مادر، نیاز دارید که رفتار خود را تغییر داده یا اصلاح کرده و به فرزندتان در کنار آمدن با این مرحله از زندگی کمک کنید.
همه ما دوران بلوغ را پشت سر گذاشته و می‌گذرانیم. بلوغ مرحله‌ای از زندگی است، که بدن تغییرات زیادی را از سر می‌گذراند، و شما را به طور مداوم به وفق با آن وادار می‌سازد. این امر موجب آزار و اذیت بسیاری می‌شود. سر در آوردن از چنین طغیانهای احساسی نوجوانانی که دستخوش دوران بلوغند، کار دشواری است. عواطف پیچ در پیچی که به سختی می‌توان با آنها کنار آمد و قدرت تیره و تار ساختن همیشگی روابط را دارند. کنار آمدن با این تغییرات راهی روشن از ورای این ملودرام فیزیولوژیکی است. اما همه‌ی کودکان قادر نیستند از عهده‌ی این فشارها برآیند و این خود نوسانات خلقی را بدتر می‌سازد.
کمک به فرزندتان در کنار آمدن با نوسانات خلقی

چیزی بیش از نوسانات خلقی

یک نوسان خلقی به مدت چندین ساعت به طول می‌انجامد. در چند مورد ممکن است تا یک روز ادامه یابد. با این حال، چنانچه مشاهده می‌کنید که فرزندتان از بودن در محافل اجتماعی کناره گیری کرده، گوشه گیر شده، نشانه‌های مداوم عصبانیت، سرخوردگی، ناراحتی و ناامیدی را از خود نشان می‌دهد، این امر می‌تواند نشان دهنده‌ی چیزی بیش از یک نوسان خلقی باشد. این علائم اغلب مدت زمانی طولانی نادیده گرفته شده و نوجوان را از سالهای زیبای رشد محروم می‌سازند. در اغلب مواقع، بلوغ در ایجاد چنین شرایط روحی و روانی مانند یک کاتالیزور عمل می‌کند. به عنوان پدر و مادر نیاز است که مداخله کرده، راه‌هایی بیابید که مشکل فرزند خود را درک کرده و مهمتر از همه هرچه زودتر با آن برخورد کنید.

صحبت کردن با آنها

بلوغ مرحله‌ای است که کودکان پیدا کردن دوستان قابل اعتماد را کار دشواری می‌دانند. به این دلیل که اکثر دوستانشان همین مرحله را طی می‌کنند، روابط آنها بسیار ناپایدار خواهد بود. به جای آنکه آشکارا رفتار فرزندتان را مورد قضاوت قرار دهید، با او دوست باشید و سعی نمایید از دید او به همه چیز نگاه کنید. این کار به شما این شانس و فرصت را می‌دهد که فرزندتان را بهتر شناخته و رابطه‌تان با او را نیز محکمتر سازید. به جای آرام ساختن او، اجازه دهید فرزندتان خشم خود را خالی کند.

منحرف کردن توجه

بهترین راه مقابله با نوسانات خلقی در دوران بلوغ منحرف کردن توجه به چیزهای دیگر است. کلاس‌های سرگرمی، فعالیت‌های ورزشی، کلاس‌های رقص و غیره، به تعامل با افراد بیشتر کمک کرده که این خود در بسیاری مواقع دیدگاه‌های بسیار جدیدتر مورد نیاز را به همراه می‌آورد. داشتن فعالیتهای جسمانی به آزاد شدن هورمون بتا اندروفین، که سطوح استرس را کنترل می‌کند، کمک کرده و آنها را به لحاظ عاطفی سرشوق آورده و خلق و خوی‌ِشان را بهتر می‌سازد. با توجه به اینکه بسیاری از نوجوانان در معرض از دست دادن وزن و اضافه وزن در طول این مرحله از زندگی‌شان می‌باشند، ورزش همچنین به بهبود سوخت و ساز بدن کمک کرده و بدن را متناسب و سلامت نگاه می‌دارد.

خواب کافی

برای جلوگیری از تشدید هر نوع استرس در فرزندتان، مطمئن شوید که او خواب کافی داشته باشد. با تحمیل فعالیتهای بیش از حد و افزایش فشارهای تحصیلی، فرزند شما ممکن است دچار الگوهای خواب آشفته شود. با این حال، برای تمام فعالیتهای او برنامه‌ریزی کرده و اگر لازم باشد، تعدادی از آنها را حذف نمایید، مطمئن شوید تمام تکالیفش را به موقع انجام داده و به قدر کافی خواب داشته باشد. نداشتن خواب کافی به تند خویی او افزوده و دوره‌های غم و اندوه او را افزایش داده و فرزندتان را به راحتی خسته می‌سازد.

کنترل اصرارها و فشارها

نوسانات خلقی به شما فشار آورده و مجبور می‌سازد بدون فکر عمل کنید. بنابراین کنترل این فشارها کلیدی است که با نگاه به گذشته احساس پشیمانی به شما دست ندهد. سطوح خویشتن‌داری و شکیبایی خود را با تدبیر و مراقبه، منحرف ساختن ذهن خود از این موقعیت، افزایش داده و آموختن راه‌هایی جهت کنترل خشم به شما در غلبه بر این مرحله‌ی دشوار کمک خواهد کرد.
هم دختران و هم پسران در طول دوران بلوغ دچار نوسانات خلقی می‌شوند. تشخیص و پذیرفتن تغییراتی که در بدن رخ می‌دهد، نخستین اقدام در جهت کنار آمدن با این مرحله‌ی طاقت فرسا از زندگی است. داشتن طرز فکری که از این تغییرات استقبال کند، به شما و فرزندتان کمک کرده تا این سالهای عمر را با نگاه مثبت ببینید. به یاد داشته باشید که فرزند شما اوقات سختی را سپری می‌کند و به کمک همه جانبه‌ی شما نیاز دارد. بنابراین، بجای آنکه به او بگویید که چه کاری نباید بکند، به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید از طریق آنها رابطه‌ی خود با فرزندتان را محکمتر سازید. اگر بیش از حد به آنها فشار آورید، این قواعد ناب والدینی در این قسمت با شکست مواجه می‌شوند. برای آنکه پیوندی محکمتر با فرزند خود ایجاد کنید، کمی از او دلجویی کنید.