وقف در تمدن عثمانی
چگونه وقف در تمدن عثمانی جامعه را تأمین می کرد و چه راهکارهایی دولت عثمانی جهت تامین مخارج با وقف بکار می برد؟
دولت عثمانی بر روی اصول بیگنشینی مرزی استوار بود و وظیفهی اساسی خود را غزا و جهاد میدانست. بدین جهت سازمانها و مؤسسات دولتهای عثمانی به صورتی تشکیل میشدند که بتوانند نیاز ارتشی را تأمین کنند که قادر باشد پیوسته متناسب با اندیشهی جهاد حرکت کند. نظام تیمار (1)،
نظام بردگی، مالیات بندیها، سازمانهای اصناف و غیره همه در داخل این ذهنیت تکوین و تشکیل مییافتند؛ در نتیجه نظام اداری و مالی مملکت بینهایت مرکزگرا بود. مطلبی که در این مورد جلب توجه میکند، امنیت دولتی است که همهی دار و ندارش را در امور نظامی بسیج (2)می کرد .
و در خصوص حیات اجتماعی به کوچکترین اقدامی متوسل نمیگشت. با اینکه دولت تعدادی راه، پل، قلعه، سربازخانه و غیره میساخت، ولی همهی اینها مستقیما با اهداف نظامی مرتبط بود. دولت هرگز از بودجهی خود، مدرسه، عمارت خانه (2)،
مسجد، بیمارستان، زاویه، کاروانسرا، خان، حمام، چشمه، سبیل و غیره تأسیس نمیکرد؛ وظیفهی دولت تأمین امنیت جانی و مالی ملت، استقرار آرامش، حفظ مرزها و برقراری حاکمیت بود.
در چنین حالتی هزاران مسجد، پل، مدرسه، کاروانسرا، عمارت خانه و زاویه، در آناتولی، اروپا، کشورهای بالکان، عراق، فلسطین و حتی یمن، چگونه ساخته شدهاند؟
جواب این سؤال را باید در فلسفه ی وقف و موقوفه جات جستجو کرد. کلیه ی آثاری که نام برده شد و پیش از سال 1918 م در این کشورها ساخته شدهاند، همه منشأ و زمینهی ترکی دارند و توسط افراد و از طریق وقف، احداث گشتهاند. در گذشته، آثاری که افراد احداث میکردند،
نیازهای جامعه را مرتفع میکرد و فقط بعد از دورهی تنظیمات بود که در بودجهی دولت مبالغی جهت تأسیس مدرسه، پل، راه، کتابخانه و غیره منظور گردید.
خلاصه آنکه در امپراتوری عثمانی آهنگ و توازن اجتماعی جامعه از سوی خود جامعه تأمین می شد، و این عمل در سایه ی سنت تأسیس موقوفه جات تحقق می یافت.
زیرا پادشاهان، اعضای خانوادهی سلطنتی و شاهزادگان، در رأس واقفان قرار داشتند. میدانیم که سلطان ارورهان، از نخستین سلاطین عثمانی، مدرسهای در ایزنیک ساخت و درآمد هنگفتی وقف آن کرد. سلاطین بعدی نیز به نوبهی خود مساجد بزرگ، مجتمعها، بیمارستانها، عمارت خانهها و... ساختند،
و شاهزادگان و دولتمردان با تأسی به آنان به احداث چنین مؤسسههایی همت گماشتند. هیچ کدام از پادشاهان و دولتمردان برای این کار دیناری از خزانهی دولت برنمیداشتند؛
اقدام آنان باعث میشد که افراد جامعه نیز تشویق شوند. امروز در هر قصبه و دهکدهی کوچک، شاهد تعداد فراوانی موقوفه هستیم که غالبا از این طریق به وجود آمده است.
در قرن 16 میلادی، که دورهی احتشام امپراتوری بود، مجموع موجودیهای نقدی موقوفهجات دوازده درصد کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل میداد؛
این نسبت شاید حتی امروز در هیچ کشوری دیده نشود. به استثنای عثمانیان، جامعهای دولتی در تاریخ دنیا وجود ندارد که خدمات مختلف آموزشی و اجتماعی را بدون کمک دولت و فقط به دست مردم به انجام برساند.
شک نیست که این موارد نیز در احداث موقوفهجات مؤثر بوده، ولی عاملی که افراد را به احداث این مؤسسهها سوق میداده، دین و ایمان بوده است. دین و بویژه دین اسلام و عرف و عادات، مردم را به طرف فداکاری در راستای خدمت به جامعه میکشاند.
در اسلام، کسب رضای خدا بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، اهمیت و ضرورت نیکی و شرکت در امور خیریه در قرآن و احادیث بویژه مورد تأکید قرار گرفته است؛
بدین جهت کسی که ثروتش را وقف جامعه میکند و یا بنایی در این راستا احداث میکند، علاوه بر کسب رضای خدا، نامش نیز با اثری که بر جای گذاشته، جاودانه میماند. البته حظی که از این احساس عاید میشود، بینهایت مهم است.
در عین حال، دلیل اصلی سوق مردم به سوی امور خیریه، اخلاق نوع دوستی است که منبعث از دین میباشد؛ این اخلاق انسان را موظف میسازد که نه به خود، بلکه به اطرافیانش بیندیشد. عوام، این مطلب را با ضرب المثل زیبای «خدا، پنج به همسایه و سه به من بدهد» بیان میکنند.
در جوامعی که ذهنیت خودبینی (محصول عقل و منطق) حاکم است، نمیتوان انتظار داشت که مردم به احداث موقوفه بپردازند. ممکن است در این ذهنیت نیز موقوفهجاتی احداث شود، ولی فراموش نباید کرد که اغلب آنها جنبهی تبلیغی دارد و برای خوش آیند دیگران و براساس فلسفهی خودبینی ساخته میشود.
و چیزی به صورت ملک درمیآید که از سوی حکمران تملیک میگشت. افراد میتوانستند زمین و اموال غیرمنقول خود را با تعیین شرایط لازم، وقف و اهدا کنند. بعلاوه، موقوفهجاتی نیز وجود داشت که اعضای خاندان واقف از آن استفاده میکردند و از آن با عنوان «وقف فرزندی» یاد میشد
. برای احداث یک مسجد، ساختمان یک مدرسه و یا تأسیس یک کتابخانه، و برای اینکه هر کدام از اینها بتواند
قرنها به حیات خود ادامه دهد، باید تدابیر لازم اتخاذ گردد و درآمدی برای تداوم فعالیت آنها معین شود. به عنوان مثال، کسی که به احداث بیمارستانی دست میزد، لازم بود احتیاجات مختلف آن را قبیل حقوق پزشک، پرستار، خدمتکار، هزینههای دارویی، خوراک،... در طول قرنهای آینده در نظر میگرفت و درآمدی برای تأمین این مخارج فراهم میآورد.
همچنین کسی که به احداث مدرسهای اقدام مینمود، ضرورتا حقوق مدرسان، طلاب و خدمتکاران، هزینههای اسکان، اطعام و البسه، لوازم و تجهیزات آموزشی را نیز تأمین میکرد. مواردی چون نحوهی فعالیت موقوفه، مقصود از تأسیس آن، میزان حقوقی که به کارکنان باید پرداخت شود.
و چگونگی ادارهی مؤسسه مستقیما از سوی واقف معین میگردید و در متن مکتوبی که «وقفنامه» (وقفیه) خوانده میشد، جای میگرفت. این وقفنامه میبایست به تصدیق قاضی میرسید.
مسؤولیت اداری و مالی موقوفه به عهدهی متولی موقوفه بود. دولت، نظارت بر موقوفهجات را فقط به وسیلهی قضات انجام میداد و فقط در موارد انضباطی میتوانست در امور موقوفهجات دخالت کند. بجز این موارد، موقوفهجات در امور اداری استقلال کامل داشتند.
از این رو موقوفهجات جزو مؤسسههایی است که در تاریخ ترکیه از استقرار بیشتری بهرهمند بودهاند. بدیهی است که این قضیه تا اندازهای منبعث از اصول اداری دولت عثمانی نیز بوده است. عثمانیان اهمیت زیادی به استقرار مؤسسههای خود قائل بودند و به تغییرات اساسی به آسانی تن درنمیدادند؛
بدین جهت موقوفهجات متعددی که پیش از دورهی عثمانی تأسیس شده بودند، توانستند در دوران امپراتوری عثمانی نیز قرنها به حیات خود ادامه بدهند. به عنوان مثال سندی در ارتباط با زاویهی عبدالقادر گیلانی (واقع در سیرت) که در دههی 1620 م فراهم آمده، نشان میدهد.
که مسؤولان موقوفه حجتی در دست داشتهاند که از سوی سلطان علاءالد ین توشیح شده و در آن به فعالیت موقوفه از چهارصد سال پیش اشاره شده بود. این موقوفه قرنها به حیات خود ادامه داده است. همچنین است مدرسهای که در سال 1503 م از سوی قاسم بیگ، خواهر زادهی اوزون حسن، در ماردین احداث شده و تدریس در آن تا سال 1914 م ادامه داشته است.
در خصوص تعداد موقوفهجات در دورهی عثمانی، آثار موقوفه، درآمد و وضع فعلی آنها تحقیق کاملی صورت گرفته است. در این وضعیت بجاست از تنوع نقش موقوفهجات در جامعهی اجتماعی نیز صحبتی بشود.
نشان میدهد که چه نقش عمدهای بر عهدهی این مؤسسهها محول بوده است. اگر وضع امرزو که هزینهی دارو و درمان طاقت فرسا شده و امکانات دولت کفاف هزینههای بهداشتی و درمانی را نمیدهد با وضع دورهی عثمانی مقایسه کنیم درمییابیم که جامعهی عثمانی چقدر خوشبخت بوده است؛
زیرا افراد خیر، هزینههای معاینه و معالجه را در بیمارستانها و دارالشفاهایی که از سوی سلاطین و بزرگان تأسیس شده بودند، تأمین میکردند. علاوه بر تأمین سلامت انسانها، احداث موقوفهجاتی نظیر «غرباخانهی لکلکان» جهت مداوای
لکلکهای مجروح نشانهی توجه عثمانیان به ایجاد موقوفهجات بوده است. حتی برای فراهم آوردن جهیزیهی دختران فقیر و یتیم محلات فقیرنشین نیز موقوفهجاتی در دورهی عثمانیان وجود داشته است.
علاوه بر مسجد، مدرسه، عمارتخانه، راه، چشمه و پل که از سوی افراد خیر ساخته میشد، میتوان به صدها خدمت دیگر، نظیر جاده، پیادرو، فانوس دریایی، اسکله، قبرستان، مخزن، مجتمعخانه، شکرخانه، بازار، مجرای آب، حصار و برج نیز اشاره کرد.
اگر توجه کنیم که امروز همهی این خدمات با هزینهی دولت تأمین میشود، به اهمیت وقف و موقوفهجات در امپراتوری عثمانی بیشتر واقف میگردیم.
اگر به تاریخ بشر از نظر ارزش حیثیت انسان نگاه کنیم، میبینیم که تمدن ترک در دورهی عثمانیان به اوج رسیده بود، زیرا تمدنها اصولا با ارزشی که به انسان میدهند، سنجیده میشوند. عثمانیان به انسان به چشم دیگری نگاه میکردند و ارزش فوق العادهای برای حیثیت انسانی قایل میشدند.
آنان از نظر اصول عدالت، مساوات و حریت که امروز پیوسته مورد تأیید قرار میگیرد نیز در اوج قرار داشتند. به تعبیر جمیل پیرینج، ادامهی راه پس از وصول به اوج، خواهی نخواهی به تنزل میانجامد.
اطلاعاتی که از رابطهی میان تحقیقات تاریخی و ساختار جامعهی عثمانی و افراد آن به دست آوردهایم، میتواند برای آیندهی جامعهی ترک الهامبخش باشد. براساس این اطلاعات، معلوم میشود که جامعهی عثمانی در آن دوره، توازن و تعادل کاملی میان دنیا و آخرت ایجاد کرده بود.
در آن دوره، ثروتمندان، جوانمرد و رحیم، فقیران، باحیثیت و باصلابت، بیگها، بامروت، پادشاهان، بادرایت و بافراست و نیرومند، علما، صاحب بلاغت و فخامت و فضیلت و حمیت، مردان، صاحب عزت و استقامت، زنان، لطیف و عفیف، کودکان، حرمتگذار، بزرگان، شفیق، پهلوانان، قوی و شجاع، افسران، چابک، نظامیان، ترسآفرین، اصناف و تجار قانع و هنرمندان، ماهر بودند و بالاتر از همه، رابطهی میان مردم محبتآمیز بود.
در حقیقت موقوفهجات بودند که روح و صفا به تمدن عثمانی بخشیدند. سخن خود را با بیتی از افق مکال به پایان میبرم:
یاد باشا او گون لری کی مرجع غیرت بیزیدیک
مرد ایدیک، آدم ایدیک، روح حمیت بیزیدیک
[یاد کن از روزگارانی که ما مرجع غیرت، مردی، انسانیت و روح حمیت بودیم].
میراث جاویدان
نویسنده: محمد علی اونال
*این مقاله در تاریخ 1402/5/21 بروز رسانی شده است.
نظام بردگی، مالیات بندیها، سازمانهای اصناف و غیره همه در داخل این ذهنیت تکوین و تشکیل مییافتند؛ در نتیجه نظام اداری و مالی مملکت بینهایت مرکزگرا بود. مطلبی که در این مورد جلب توجه میکند، امنیت دولتی است که همهی دار و ندارش را در امور نظامی بسیج (2)می کرد .
و در خصوص حیات اجتماعی به کوچکترین اقدامی متوسل نمیگشت. با اینکه دولت تعدادی راه، پل، قلعه، سربازخانه و غیره میساخت، ولی همهی اینها مستقیما با اهداف نظامی مرتبط بود. دولت هرگز از بودجهی خود، مدرسه، عمارت خانه (2)،
مسجد، بیمارستان، زاویه، کاروانسرا، خان، حمام، چشمه، سبیل و غیره تأسیس نمیکرد؛ وظیفهی دولت تأمین امنیت جانی و مالی ملت، استقرار آرامش، حفظ مرزها و برقراری حاکمیت بود.
در چنین حالتی هزاران مسجد، پل، مدرسه، کاروانسرا، عمارت خانه و زاویه، در آناتولی، اروپا، کشورهای بالکان، عراق، فلسطین و حتی یمن، چگونه ساخته شدهاند؟
جواب این سؤال را باید در فلسفه ی وقف و موقوفه جات جستجو کرد. کلیه ی آثاری که نام برده شد و پیش از سال 1918 م در این کشورها ساخته شدهاند، همه منشأ و زمینهی ترکی دارند و توسط افراد و از طریق وقف، احداث گشتهاند. در گذشته، آثاری که افراد احداث میکردند،
نیازهای جامعه را مرتفع میکرد و فقط بعد از دورهی تنظیمات بود که در بودجهی دولت مبالغی جهت تأسیس مدرسه، پل، راه، کتابخانه و غیره منظور گردید.
خلاصه آنکه در امپراتوری عثمانی آهنگ و توازن اجتماعی جامعه از سوی خود جامعه تأمین می شد، و این عمل در سایه ی سنت تأسیس موقوفه جات تحقق می یافت.
تشویق مردم به تأسیس موقوفه جات
اینک سؤالی را میتوان مطرح کرد؛ آیا دولت در نظام اجتماعی نقشی نداشته است؟ شکی نیست که دولت سهمی در این خصوص داشته است و علاوه بر احداث نهادهای اجتماعی، در به کار انداختن آنها نیز اقدام میکرده و نقش مشوق را بر عهده میگرفته است؛زیرا پادشاهان، اعضای خانوادهی سلطنتی و شاهزادگان، در رأس واقفان قرار داشتند. میدانیم که سلطان ارورهان، از نخستین سلاطین عثمانی، مدرسهای در ایزنیک ساخت و درآمد هنگفتی وقف آن کرد. سلاطین بعدی نیز به نوبهی خود مساجد بزرگ، مجتمعها، بیمارستانها، عمارت خانهها و... ساختند،
و شاهزادگان و دولتمردان با تأسی به آنان به احداث چنین مؤسسههایی همت گماشتند. هیچ کدام از پادشاهان و دولتمردان برای این کار دیناری از خزانهی دولت برنمیداشتند؛
اقدام آنان باعث میشد که افراد جامعه نیز تشویق شوند. امروز در هر قصبه و دهکدهی کوچک، شاهد تعداد فراوانی موقوفه هستیم که غالبا از این طریق به وجود آمده است.
در قرن 16 میلادی، که دورهی احتشام امپراتوری بود، مجموع موجودیهای نقدی موقوفهجات دوازده درصد کل درآمدهای مالیاتی را تشکیل میداد؛
این نسبت شاید حتی امروز در هیچ کشوری دیده نشود. به استثنای عثمانیان، جامعهای دولتی در تاریخ دنیا وجود ندارد که خدمات مختلف آموزشی و اجتماعی را بدون کمک دولت و فقط به دست مردم به انجام برساند.
رقابت مردم در امور خیریه
رقابت مردم یک جامعه در امور خیریه، با توجه به فعالیتهای امروزی، عجیب مینماید؛ بدین جهت بعضی از پژوهشگران که در زمینهی وقف به تحقیق برخاستهاند، احداث این مؤسسهها را به دلایل مادی و حسابگرانه نسبت دادهاند.شک نیست که این موارد نیز در احداث موقوفهجات مؤثر بوده، ولی عاملی که افراد را به احداث این مؤسسهها سوق میداده، دین و ایمان بوده است. دین و بویژه دین اسلام و عرف و عادات، مردم را به طرف فداکاری در راستای خدمت به جامعه میکشاند.
در اسلام، کسب رضای خدا بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد، اهمیت و ضرورت نیکی و شرکت در امور خیریه در قرآن و احادیث بویژه مورد تأکید قرار گرفته است؛
بدین جهت کسی که ثروتش را وقف جامعه میکند و یا بنایی در این راستا احداث میکند، علاوه بر کسب رضای خدا، نامش نیز با اثری که بر جای گذاشته، جاودانه میماند. البته حظی که از این احساس عاید میشود، بینهایت مهم است.
تیمارداری دیگران؛ سبب شرکت در امور خیریه
درخور یادآوری است که جامعهی عثمانی برای خوشگذرانی و اسراف مساعد نبود. بعلاوه، احداث موقوفه بر احترام و اعتبار افراد در جامعه میافزود و این خود مردم را به تأسیس این مؤسسهها تشویق و ترغیب میکرد.در عین حال، دلیل اصلی سوق مردم به سوی امور خیریه، اخلاق نوع دوستی است که منبعث از دین میباشد؛ این اخلاق انسان را موظف میسازد که نه به خود، بلکه به اطرافیانش بیندیشد. عوام، این مطلب را با ضرب المثل زیبای «خدا، پنج به همسایه و سه به من بدهد» بیان میکنند.
در جوامعی که ذهنیت خودبینی (محصول عقل و منطق) حاکم است، نمیتوان انتظار داشت که مردم به احداث موقوفه بپردازند. ممکن است در این ذهنیت نیز موقوفهجاتی احداث شود، ولی فراموش نباید کرد که اغلب آنها جنبهی تبلیغی دارد و برای خوش آیند دیگران و براساس فلسفهی خودبینی ساخته میشود.
بعضی از ویژگیهای موقوفه جات
موقوفهجات در نظام عثمانی از استقلال اداری و مالی بهرهمند بودند. برای آنکه یک زمین و یا ملک غیر منقول به صورت موقوفه درآید، لازم بود شخصی بر آن تملک داشته باشد و عنوان ملک بر آن اطلاق گردد،و چیزی به صورت ملک درمیآید که از سوی حکمران تملیک میگشت. افراد میتوانستند زمین و اموال غیرمنقول خود را با تعیین شرایط لازم، وقف و اهدا کنند. بعلاوه، موقوفهجاتی نیز وجود داشت که اعضای خاندان واقف از آن استفاده میکردند و از آن با عنوان «وقف فرزندی» یاد میشد
. برای احداث یک مسجد، ساختمان یک مدرسه و یا تأسیس یک کتابخانه، و برای اینکه هر کدام از اینها بتواند
قرنها به حیات خود ادامه دهد، باید تدابیر لازم اتخاذ گردد و درآمدی برای تداوم فعالیت آنها معین شود. به عنوان مثال، کسی که به احداث بیمارستانی دست میزد، لازم بود احتیاجات مختلف آن را قبیل حقوق پزشک، پرستار، خدمتکار، هزینههای دارویی، خوراک،... در طول قرنهای آینده در نظر میگرفت و درآمدی برای تأمین این مخارج فراهم میآورد.
همچنین کسی که به احداث مدرسهای اقدام مینمود، ضرورتا حقوق مدرسان، طلاب و خدمتکاران، هزینههای اسکان، اطعام و البسه، لوازم و تجهیزات آموزشی را نیز تأمین میکرد. مواردی چون نحوهی فعالیت موقوفه، مقصود از تأسیس آن، میزان حقوقی که به کارکنان باید پرداخت شود.
و چگونگی ادارهی مؤسسه مستقیما از سوی واقف معین میگردید و در متن مکتوبی که «وقفنامه» (وقفیه) خوانده میشد، جای میگرفت. این وقفنامه میبایست به تصدیق قاضی میرسید.
مسؤولیت اداری و مالی موقوفه به عهدهی متولی موقوفه بود. دولت، نظارت بر موقوفهجات را فقط به وسیلهی قضات انجام میداد و فقط در موارد انضباطی میتوانست در امور موقوفهجات دخالت کند. بجز این موارد، موقوفهجات در امور اداری استقلال کامل داشتند.
از این رو موقوفهجات جزو مؤسسههایی است که در تاریخ ترکیه از استقرار بیشتری بهرهمند بودهاند. بدیهی است که این قضیه تا اندازهای منبعث از اصول اداری دولت عثمانی نیز بوده است. عثمانیان اهمیت زیادی به استقرار مؤسسههای خود قائل بودند و به تغییرات اساسی به آسانی تن درنمیدادند؛
بدین جهت موقوفهجات متعددی که پیش از دورهی عثمانی تأسیس شده بودند، توانستند در دوران امپراتوری عثمانی نیز قرنها به حیات خود ادامه بدهند. به عنوان مثال سندی در ارتباط با زاویهی عبدالقادر گیلانی (واقع در سیرت) که در دههی 1620 م فراهم آمده، نشان میدهد.
که مسؤولان موقوفه حجتی در دست داشتهاند که از سوی سلطان علاءالد ین توشیح شده و در آن به فعالیت موقوفه از چهارصد سال پیش اشاره شده بود. این موقوفه قرنها به حیات خود ادامه داده است. همچنین است مدرسهای که در سال 1503 م از سوی قاسم بیگ، خواهر زادهی اوزون حسن، در ماردین احداث شده و تدریس در آن تا سال 1914 م ادامه داشته است.
در خصوص تعداد موقوفهجات در دورهی عثمانی، آثار موقوفه، درآمد و وضع فعلی آنها تحقیق کاملی صورت گرفته است. در این وضعیت بجاست از تنوع نقش موقوفهجات در جامعهی اجتماعی نیز صحبتی بشود.
نقش مهم موقوفه جات در حیات اجتماعی
مدارس در رأس موقوفهجات قرار دارد. اگر نارساییهای فعلی را در امر آموزش در نظر بگیریم، تحقق رسالت آموزشی در دورهی امپراتوری عثمانی توسط موقوفهجات که بدون کوچکترین استفادهای از بودجهی دولت انجام میشد،نشان میدهد که چه نقش عمدهای بر عهدهی این مؤسسهها محول بوده است. اگر وضع امرزو که هزینهی دارو و درمان طاقت فرسا شده و امکانات دولت کفاف هزینههای بهداشتی و درمانی را نمیدهد با وضع دورهی عثمانی مقایسه کنیم درمییابیم که جامعهی عثمانی چقدر خوشبخت بوده است؛
زیرا افراد خیر، هزینههای معاینه و معالجه را در بیمارستانها و دارالشفاهایی که از سوی سلاطین و بزرگان تأسیس شده بودند، تأمین میکردند. علاوه بر تأمین سلامت انسانها، احداث موقوفهجاتی نظیر «غرباخانهی لکلکان» جهت مداوای
لکلکهای مجروح نشانهی توجه عثمانیان به ایجاد موقوفهجات بوده است. حتی برای فراهم آوردن جهیزیهی دختران فقیر و یتیم محلات فقیرنشین نیز موقوفهجاتی در دورهی عثمانیان وجود داشته است.
علاوه بر مسجد، مدرسه، عمارتخانه، راه، چشمه و پل که از سوی افراد خیر ساخته میشد، میتوان به صدها خدمت دیگر، نظیر جاده، پیادرو، فانوس دریایی، اسکله، قبرستان، مخزن، مجتمعخانه، شکرخانه، بازار، مجرای آب، حصار و برج نیز اشاره کرد.
اگر توجه کنیم که امروز همهی این خدمات با هزینهی دولت تأمین میشود، به اهمیت وقف و موقوفهجات در امپراتوری عثمانی بیشتر واقف میگردیم.
هر خدمت را نباید از دولت انتظار داشت
البته ما افتخار میکنیم جزو ملتی هستیم که چنین تمدنی را بنیان گذارده است، ولی چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی، به اندازهی اجدادمان به وقف و موقوفهجات توجه نمیکنیم و حساسیت نشان نمیدهیم. غالبا همه انتظار داریم که همهی خدمات مورد نیاز را دولت انجام دهد و آماده نیستیم که از ثروت و دارایی خود چیزی در این راه صرف کنیم.اگر به تاریخ بشر از نظر ارزش حیثیت انسان نگاه کنیم، میبینیم که تمدن ترک در دورهی عثمانیان به اوج رسیده بود، زیرا تمدنها اصولا با ارزشی که به انسان میدهند، سنجیده میشوند. عثمانیان به انسان به چشم دیگری نگاه میکردند و ارزش فوق العادهای برای حیثیت انسانی قایل میشدند.
آنان از نظر اصول عدالت، مساوات و حریت که امروز پیوسته مورد تأیید قرار میگیرد نیز در اوج قرار داشتند. به تعبیر جمیل پیرینج، ادامهی راه پس از وصول به اوج، خواهی نخواهی به تنزل میانجامد.
اطلاعاتی که از رابطهی میان تحقیقات تاریخی و ساختار جامعهی عثمانی و افراد آن به دست آوردهایم، میتواند برای آیندهی جامعهی ترک الهامبخش باشد. براساس این اطلاعات، معلوم میشود که جامعهی عثمانی در آن دوره، توازن و تعادل کاملی میان دنیا و آخرت ایجاد کرده بود.
در آن دوره، ثروتمندان، جوانمرد و رحیم، فقیران، باحیثیت و باصلابت، بیگها، بامروت، پادشاهان، بادرایت و بافراست و نیرومند، علما، صاحب بلاغت و فخامت و فضیلت و حمیت، مردان، صاحب عزت و استقامت، زنان، لطیف و عفیف، کودکان، حرمتگذار، بزرگان، شفیق، پهلوانان، قوی و شجاع، افسران، چابک، نظامیان، ترسآفرین، اصناف و تجار قانع و هنرمندان، ماهر بودند و بالاتر از همه، رابطهی میان مردم محبتآمیز بود.
در حقیقت موقوفهجات بودند که روح و صفا به تمدن عثمانی بخشیدند. سخن خود را با بیتی از افق مکال به پایان میبرم:
یاد باشا او گون لری کی مرجع غیرت بیزیدیک
مرد ایدیک، آدم ایدیک، روح حمیت بیزیدیک
[یاد کن از روزگارانی که ما مرجع غیرت، مردی، انسانیت و روح حمیت بودیم].
پی نوشت :
1-تیمار، تکه خاکی بوده است که در دورهی سلاجقه و عثمانیان در ازای کار و وظیفهی معین به افراد داده میشد. درآمد حاصله از این زمین سالانه از 3 تا 20 هزار تاقچه تجاوز نمیکرد. (مترجم).
2-عمارت خانه یا عمارت، مؤسسهی خیریهای بود که در آن دانشآموزان و فقیران اطعام میشدند. (مترجم).
میراث جاویدان
نویسنده: محمد علی اونال
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}