مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون


 

دانشمندان تا به حال فکر می‌کردند باکتری نمی‌تواند به وسیله فعالیت میکروبی ساختمان زیستی پلاستیک را فرو بپاشد.
محققان در ژاپن نوعی باکتری کشف کرده‌اند که می‌تواند مواد یکبار مصرف را هضم کند، امیدها بر این است از آن برای خلاص شدن از شر 311 میلیون تن پلاستیک که سالانه در جهان تولید می‌شود، استفاده شود.
بطری‌های پلاستیکی حاوی پلی اتیلن ترفتالیک هستند ،محصول پلاستیکی که در سایر مواد مانند لباس‌های پلی استر، بطری‌های سدیم و توپ تنیس نیز یافت می‌شود. پلی اتیلن ترفتالیک برای محصولات فوق‌العلاده است اما برای محیط زیست وحشتناک، چون تا به حال باور بر این بود که نمی‌توان این ماده را با میکروب ‌ها از بین برد یعنی این ماده قابلیت زیست فروپاشی ندارد. بیشتر آلودگی‌های اقیانوس‌ها توسط پلی اتیلن ترفتالک ایجاد می‌شود.
اما یک تیم تحقیقاتی در ژاپن نوع خاصی از باکتری شناسایی کرده که می‌تواند ساختار زیستی پلاستیک را با استفاده از دو نوع آنزیم کلیدی پلی اتیلن ترفتالیک را تجزیه کند و از آن برای رشد استفاده کند. باکتری که می‌تواند پلاستیک را هضم کند.
این فرایند بسیار کند است و برای نابودی کامل میزان کمی از پلی اتیلن ترفتالک شش هفته زمان لازم است. اما این کشف بسیار هیجان آور است چون نشانی از امید برای دانشمندان وجود دارد تا محصولات پلاستیکی را به طبیعت بازگردانند.