مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون


 

درد معده می‌تواند در صورت تداوم یک اختلال در زندگی روزمره یا در محدوده زمانی معینی باشد. در اینجا ما در مورد علل احتمالی و پایه‌ای درد در سمت چپ معده بحث خواهیم کرد.
ممکن است درد در سمت بالا یا پایین سمت چپ معده را تجربه کنید. ممکن است این درد به شدتی باشد که به شما اجازه ندهد روی پای خود بایستید یا راه بروید. در ابتدا، وقتی که درد آنقدر شدید نیست، ممکن است فکر کنید که درد ناشی از گاز معده یا کشش عضلانی است. با این حال درد در ناحیه سمت چپ معده یکی از دلایل ذکر شده در زیر باشد:

عوامل

معده یک جز مهم از دستگاه گوارش است که در سمت چپ شکم قرار دارد. درد در آن منطقه به طور کلی با مشکلات مربوط به دستگاه گوارش در ارتباط است.

انسداد

درد در سمت چپ معده می‌تواند به علت یبوست باشد که به راحتی قابل درمان است. با این حال اگر با استفراغ یا مدفوع شل همراه است نیاز خواهید داشت تا توصیه‌های پزشکی را به‌کار بندید. همچنین ممکن است آن‌را به دلیل انسداد در سمت چپ روده بزرگ، سیگموئید یا کولن پایین‌رونده بدانید.
Spanerticulitis

 

Spanerticulitis وضعیتی است که در آن دیواره داخلی روده بزرگ در یک نقطه ضعیف و به شکل کیسه مانع جریان مواد غذایی می‌شود. Spanerticulitis یک بیماری شایع در بین افراد مسن است و می‌تواند همراه با حالت تهوع و نفخ با یبوست شود. Spanerticulitis یک بیماری کشنده نیست و پزشکان برای درمان آن رژیم غذایی کم فیبر را پیشنهاد می‌کنند.

هپاتیت

عفونت ویروسی هپاتیت ممکن است باعث درد مبهم در معده شما بشود. کمی زردی در ناحیه سفیده چشم و پوست می‌تواند نشانگر آن باشد. این یک بیماری خطرناک است و در صورت عدم جستجو برای توصیه ‌های پزشکی به صورت صحیح و به موقع می‌تواند زندگی شما را تهدید کند.

سنگ کلیه

اگر درد معده در سمت چپ را تجربه می‌کنید، در این صورت نشان دهنده سنگ کلیه در سمت چپ یا حالب چپ است. اگر شما سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید یا فکر می‌کنید که درد ناشی از آن است، فورا به دنبال کمک‌های پزشکی باشید. همچنین درد می‌تواند به دلیل نقص در عملکرد لوزالمعده چپ یا کلیه چپ باشد.

بیماری التهابی لگن

درد ممکن است بیماری التهاب لگن در زنان را نشان دهد. در برخی موارد، به خاطر این بیماری زنان بیمار ممکن است درد مداوم و تب را تجربه کنند. توصیه‌های پزشکی و درمان به موقع می‌تواند در جلوگیری از عوارض شدید این بیماری که ممکن است باعث آن شود کمک کند.

مشکلات گوارشی

درد معده در ناحیه بالای سمت چپ ممکن است برخی مشکلات عمده را با کبد، طحال، یا لوزالمعده که در قسمت بالا و سمت چپ معده واقع شده است نشان دهد. استفاده از مسکن ممکن است باعث تسکین کوتاه مدت درد شود.

توجه:

کودکان ممکن است به دلیل پرخوری یا خوردن مواد غذایی تند درد معده را تجربه کنند. این مهمترین دلیل درد معده در کودکان است. کودکان تمایل دارند تا مواد غذایی را قبل از اینکه به درستی جویده شود بلع کندد که ممکن است منجر به یبوست و درد شود. اگر فرزند شما از درد مزمن معده رنج می‌برد بهتر است به دنبال توصیه‌های پزشکی باشید. این مشکل می‌تواند به دلیل اسهال و استفراغ و یا انگل‌های روده باشد.

سایر علل

اگر شما در حال تجربه درد سوزش در سمت چپ معده هستید، ممکن است به دلیل عفونت باکتریایی به دلیل هیلوباکتر پیلوری باشد. بیماری کروهن، کم خونی خطرناک و یا بیماری‌های کیسه صفرا ممکن است علت آن باشد.
در زنان، مشکل با تخمدان چپ یا لوله فالوپ به سمت چپ نیز ارزش بررسی را دارد.
مشکلات با عروق خونی، عضلات، اعصاب و پوست پوشاننده در سمت چپ شکم.
به طور معمول، آپاندیس و سایر اعضا در سمت راست شکم هستند. Situs Invertus وضعیت پزشکی است که در آن اعضای ذکر شده در سمت چپ بدن قرار می‌گیرند. هرگونه اختلال در این اعضا باعث درد در سمت چپ بدن می‌شود.
در لیست زیر مشکلات سلامتی وجود دارد که یک پزشک برای تشخیص علت درد در سمت چپ شکم در نظر خواهد گرفت.
• مونونوکلئوز عفونی
• سندرم تخمدان پلی کیستیک
• سوزش معده
• زخم معده
• کولیت اولسراتیو
• تومور در روده یا معده
• پورفیری
• سندرم روده تحریک‌پذیر
• حاملگی خارج رحمی
• بیماری سلیاک
• آنژیوادم ارثی
• بیماری سلول داسی شکل
اگر درد در یک تا دو روز رها نکرد، جهت احتیاط با یک پزشک ملاقات کنید. مدت زمان تصمیم گیری شما ممکن است تاثیر زیادی روی مدت درد کشیدن و سرعت بهبود از آن داشته باشد.