مترجم: ایرج علیزاده
منبع:راسخون




 

تشخیص به موقع علائم کمبود پتاسیم درمان مناسب آن را تضمین خواهد کرد و از امراض بیشتر جلوگیری خواهد نمود. با خواندن این مقاله، اطلاعات خود را درباره علائم کمبود پتاسیم در زنان تقویت کنید.
پتاسیم عنصری است که نقش اساسی در عملکرد طبیعی بدن ایفا می‌کند. پتاسیم یک الکترولیت است که سیالات بدن و تعادل الکترولیت سلول‌های بدن را تنظیم می‌کند و به ساختن ماهیچه‌های سالم، انتقال سیگنال بین اعصاب و سلول‌های بدن و حفظ ضربان قلب کمک می‌کند. کمبود پتاسیم هیپوکالمی نیز نامیده می‌شود و از آنجایی که تاثیرات گوناگونی روی فعالیت‌های بدنی دارد، یک مشکل سلامتی عمده تلقی می‌شود.

علل بروز کمبود پتاسیم

عواملی وجود دارد که باعث کمبود پتاسیم در زنان می‌شود. از دست دادن زیاد مایعات بدن به واسطه استفراغ مزمن و اسهال ممکن است به کمبود پتاسیم منجر شود. استفاده از پیشاب آورها و روان کننده‌ها نیز می‌تواند عامل کمبود پتاسیم باشد. آنهایی که کم غذا می‌خورند تا وزن بدن خود را پایین نگه دارند ممکن است به این بیماری دچار شوند. زنان زیادی ممکن است در طول دوران بارداری کمبود پتاسیم داشته باشند. این نتیجه افزایش میزان خون است.
دلایل اصلی دیگر بیماری کلیوی، ناهنجاری‌های غدد فوق کلیوی، مشکلات تیروئید، تغذیه ضعیف و ... می‌باشند.

علائم مشاهده شده

در ابتدا ماهیت علائم خفیف است. علائم اولیه عبارتند از:
خشکی پوست
گرفتگی ماهیچه‌ها
بی حس شدن و مورمور شدن
افزایش دفع ادرار
تهوع
ضعف
لرز
خستگی
افسردگی
گیجی
فشار خون پایین
اگر این وضعیت در بدن بدون معالجه باقی بماند علائم جدی بیشتری شامل موارد زیر به دنبال خواهد داشت:

مشکلات معده و روده

پتاسیم میزان سیالات داخل دستگاه گوارش را حفظ می‌کند. وقتی کمبودی از پتاسیم در بدن وجود دارد، میزان زیادی از سیالات غذا توسط روده‌ها جذب می‌شود. در نتیجه، محتوای روده‌ سفت شده و عبور آنها از مجاری دشوارتر می‌شود که به دفع مدفوع و یبوست نامنظم منجر می‌شود. یبوست شدید به گرفتگی شکمی، نفخ و کاهش اشتها منجر می‌شود.

تپش نامنظم قلب

همانطور که اشاره شد پتاسیم سیگنال‌های الکتریکی را در بدن ارسال می‌کند. مغز این انقباض و انبساط‌ها را توسط سیگنال‌ها در بدن کنترل می‌کند. وقتی این عملکرد به دلیل کمبود پتاسیم تحت تاثیر قرار می‌‌گیرد، ماهیچه‌های قلبی که ضربان قلب را کنترل می‌کنند سیگنال‌ها را به موقع دریافت نمی‌کنند و از کنترل طبیعی ریتم انقباض و انبساط ناتوان می‌مانند. در صورتی که کمبود شدید پتاسیم وجود دارد، می‌تواند به وضعیت کشنده‌ای نظیر ایست قلبی که در آن قلب از تپش بازمی‌ایستد، تبدیل شود.

تخریب ماهیچه‌ها

تاثیرات پتاسیم کم می‌تواند برای تمام سیستم عضلانی بدن خطرناک باشد. کمبود پتاسیم این سیستم را شروع انقباض طبیعی اندام‌های حرکتی در حین فعالیت‌هایی نظیر ایستادن، راه رفتن، بلند کردن و... باز می‌دارد. در نتیجه ماهیچه‌ها به اندازه‌ای ضعیف می‌شوند که ایستادن یا حرکت کردن بدون کمک برای بیمار دشوار می‌شود. ماهیچه‌های اسکلتی بدن نیز ممکن است دچار پارگی شوند، این وضعیت غده عضلانی نام دارد.
حتی شکل جدی کمبود پتاسیم درمان نشده می‌تواند به فلج شدن و کوفتگی کل بدن منجر شود.

گزینه‌های درمانی

موارد شدید کمبود پتاسیم مانند ایست قلبی به صورت اورژانسی تحت معالجه قرار می‌گیرد. در غیر این صورت، در اغلب موارد کمبود پتاسیم در زنان به کمک تغذیه مناسب و مکمل های پتاسیم درمان می‌شود.
بیماران نیاز دارند تا مواد غذایی با پتاسیم بالا مانند سیب زمینی با پوست، سبزی‌های برگ دار، لوبیای لیما، محصولات لبنی، آجیل، جوجه، ماهی آزاد، ماهی روغن و ساردین مصرف کنند. میوه‌هایی مثل موز، هندوانه، مرکبات و زردآلو نیز منبع خوبی از پتاسیم‌اند.
اگر منابع غذایی کافی نباشد، پزشک مکمل‌های پتاسیم تجویز می‌کند که اکثر زنان باردار، زنان مسن و ورزشکاران به آن نیاز پیدا می‌کنند.

میزان مصرف باید طبق تجویز پزشک باشد.

از آنجایی که افزایش مصرف پتاسیم برای تندرستی مضر است، نباید هر مکمل پتاسیم بدون نسخه را خودسرانه مصرف کنید.
اگر دلیل عمده‌ای برای کمبود پتاسیم وجود دارد باید برای رهایی از آن مورد درمان قرار گرفت.
همانطور که می‌بینید کمبود پتاسیم در زنان مساله‌ی مهمی است که نمی‌توان از آن گذشت. می‌توانید با قرار دادن میزان کافی پتاسوم در وعده‌های غذایی خود از کمبود آن دوری کنید. پتاسیم مورد نیاز روزانه در یک فرد بالغ 2000 تا 3000 میلی گرم در روز است که با داشتن تغذیه سالم و متعادل به دست می‌آید.