مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

برخی اوقات نشانه‌های ساده‌ای که بدن ما نشان می‌دهد را نادیده می‌گیریم. خمیازه کشیدن ، سر درد و آبریزش از چشم‌های نشانه‌های بدن ما هستند که به ما التماس می‌کنند بخوابیم! کمبود خواب پیامدهای جدی روی سلامت ما دارد. در این مقاله درباره‌ی شانه‌هایی که به خاطر خواب نامناسب بروز می‌کنند و تأثیرات منفی آن‌ها بحث خواهیم کرد.
هر فرد روزانه حداقل باید 7 الی 8 ساعت بخوابد ولی، بسیاری از بزرگسالان تنها 5 یا 6 ساعت و یا حتی کمتر می‌خوابند. این ممکن است به خاطر اختلالات خواب یا سبک زندگی گیج کننده‌ای باشد که بسیاری از ما این روزها با آن مواجه هستیم. بدن ما به استراحت و زمان برای ترمیم بافت‌ها نیاز دارد. بیشتر مردم علائم کمبود خواب را نادیده می‌گیرند. مغز ما مشغول به فعالیت باقی می‌ماند و بر طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها نظارت می‌کند که ما را برای روز بعد آماده نگه می‌دارند.

شایع‌ترین علامت کمبود خواب سنگین شدن پلک‌ها و تاری دید است. چشم‌ها آبکی به نظر می‌رسند و باعث اذیت می‌شوند.
کسی که از کم خوابی رنج می‌برد در طول روز خمیازه می‌کشد و احساس خستگی زیادی می‌کند. او همچنین ممکن است تمرکز خود را از دست بدهد و با نوسانات خلق و خو مواجه باشد.
کمبود خواب پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و زیر چشم‌ها چین و چروک‌ها و لکه‌های سیاه تشکیل می‌شوند.
یکی از شایع‌ترین علائم کمبود خواب افزایش وزن است. کمبود خواب با چاقی ارتباط نزدیکی دارد. برخی از علائم دیگر کمبود خواب عبارتند از سر گیجه ، سر درد ، مختل شدن ذهن یا مشکل در تکلم ، استرس ، گیجی و اضطراب شدید.
کم‌ خوابی همچنین حافظه ، تفکر منطقی و توانایی استدلال کردن و حل کردن مشکلات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کمبود خواب همچنین باعث می‌شود فرد نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد و همچنین یکی از شایع‌ترین علائمی است که در بین دانش آموزان و نوجوانان دیده می‌شود.
از علائم شایع دیگر می‌توان به درد بدن ، یبوست و کاهش زمان واکنش اشاره کرد. محرومیت از خواب با خستگی زیاد بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه، برخی افراد دچار توهم می‌شوند و کابوس می‌بینند.
افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را در خود دو برابر می‌کنند. آن‌ها ممکن است به برخی مشکلات جدی مانند حمله‌ی قلبی ، دیابت ، نامنظم شدن ضربان قلب و فشار خون بالا مبتلا شوند.

عوارض جانبی

افسردگی در افرادی که به قدر کافی نمی‌خوابند تقریباً شایع است. افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند، اغلب گیج و پریشان هستند.
کمبود خواب هشیاری ذهنی را کاهش می‌دهد. کمبود خواب به مرور زمان حتی ممکن است منجر به بی‌خوابی شود.
همچنین گفته می‌شود محرومیت از خواب با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و دیابت نوع 2 ارتباط دارد.
کمبود خواب اشتها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود بیشتر به مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و چربی زیاد روی بیاورید.
کمبود خواب ممکن است در برخی افراد تأثیر عکس داشته باشد و باعث کاهش ناگهانی وزن شود.
از برخی عوارض جانبی دیگر کمبود خواب می‌توان به کاهش میل جنسی ، بد قیافه شدن و نوسانات خلق و خو اشاره کرد.

چگونه بهتر بخوابیم

شما روزانه حدقل باید 8 ساعت بخوابید.
برای شروع اتاق خواب باید تهویه‌ی مناسبی داشته باشد و رختخواب و بالش باید راحت باشند.

اتاق خواب باید تاریک و ساکت باشد.

هنگام خوابیدن باید آرامش داشته باشید و به مسائل استرس‌زا فکر نکنید.
غلطت زدن ، چرخیدن یا مجبور کردن خود به خوابیدن مؤثر نخواهد بود. به جای این کارها از مدیتیشن یا یوگا استفاده کنید و یا به موسیقی آرامشبخش گوش کنید.
افرادی که از کمبود خواب رنج می‌برند باید صبح‌ها به طور منظم ورزش کنند.
پر خوری ، سیگار کشیدن و نوشیدن قهوه قبل از خواب از علل اصلی کمبود خواب هستند.
2- 3 ساعت قبل از خواب از شیر ، موز یا مقداری بادام استفاده کنید. آن‌ها به بهبود کیفیت خواب کمک می‌کنند.
شما می‌توانید از روغن اسطو خودوس یا بابونه برای ماساژ دادن کف پاها و گیجگاه‌ استفاده کنید. این کار به درمان بی‌خوابی کمک می‌کند.
از آروما تراپی استفاده کنید. برای داشتن خوابی راحت و آرام بالش و لحاف خود را با گل اسطو خودوس ، سنبل الطیب یا یاسمن معطر کنید. این کار به آرام شدن حواس شما کمک خواهد کرد و می‌توانید سریع‌تر بخوابید.