مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

شما ممکن است به خاطر اینکه دوست دارید یا به خاطر سلامتی چای بنوشید. ولی، اگر به یافته‌های تحقیقات اخیر درباره‌ی فواید چای قرمز علاقه‌مند هستید، این مقاله را بخوانید.
چای پر مصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است و از نوشیدنی‌های سالم به شمار می‌رود که فواید زیادی برای سلامتی دارد. انواع مختلف چای مانند چای سیاه ، چای سبز ، چای قرمز و غیره در سرتاسر جهان مصرف می‌شوند. چای از برگ‌های جوان درخت Camelia Sinensis به دست می‌آید. این برگ‌ها حاوی پلی فنول‌ها هستند. رنگ برگ‌های چای بعد از فرآوری تیره‌تر می‌شود.
چای سبز و چای سفید کمتر از بقیه‌ی چای‌ها فرآوری می‌شوند و به سرعت دم می‌کشند. همانطور که در بالا اشاره شد، صرف نظر از روش فرآوری، همه‌ی چای‌های حاوی پلی‌فنول هستند. آیا می‌دانید ORAC چای‌ها با بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات برابر می‌کند و یا حتی بیشتر از آن‌هاست؟ ORAC خاصیت آنتی اکسیدانی مواد گیاهی را اندازه می‌گیرد.

چای قرمز سرشار از پلی‌فنول‌ها و فلاونوئید‌هاست که به محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.
چای قرمز نوعی چای گیاهی است. چای قرمز شبیه چای سبز است ولی، فواید بیشتری از آن دارد. چای قرمز از برگ‌های درخت Rooibos که در جنوب آفریقا رشد می‌کند به دست می‌آید. این درخت سرشار از پلی فنول‌‌ها و فلاونوئید‌هاست که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های آزاد سیستم دفاعی بدن را تضعیف می‌کنند و در نهایت منجر به پیری و شروع برخی بیماری‌ها می‌شوند. چای قرمز همه‌ی فواید چای‌های دیگر را داراست و مهم‌تر از همه اینکه چای قرمز فاقد کافئین است.

چای قرمز فاقد کافئین است و تأثیر آرامبخشی بر روی دستگاه عصبی مرکزی دارد.
چای قرمز به کنترل آلرژی ، آسم و اگزما کمک می‌کند.
اگر چه این چای رنگ قرمزی دارد ولی کاملاً خالص ، طبیعی و فاقد مواد افزودنی و مواد نگهدارنده است.
چای قرمز جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد.
چای قرمز اشتها را کنترل می‌کند و به این خاطر برای کاهش وزن مفید است.
چای قرمز حاوی اسید اگزالیک نیست بنابراین، افراد مبتلا به سنگ کلیه نیز می‌توانند از مصرف آن لذت ببرند.
چای قرمز را می‌توان برای درمان استرس و افسردگی خفیف تجویز کرد.
عناصری مانند پتاسیم و مس را می توان از طریق مصرف منظم چای قرمز به دست آورد. پتاسیم و مس برای عملکرد طبیعی برخی فرآیند‌های متابولیک بدن لازم هستند.
خواص ضد انقباض و تشنج چای قرمز به درمان مشکلات معده و گوارش مانند حالت تهوع ، استفراغ ، سوزش سر دل و زخم معده کمک می‌کند.
چای قرمز حاوی مقدار کافی کلسیم ، منگنز و خصوصاً فلوراید است که برای تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها لازم هستند.
مواد غذایی غنی از فلاونوئید‌ها برای سلامت قلب مفید هستند و چای قرمز نیز این قاعده مستثنی نیست.
روی و آلفا هیدروکسیل اسید موجود در چای قرمز به سلامت پوست کمک می‌کنند. منیزیم موجود در چای قرمز به سلامت قلب کمک می‌کند.
شما می‌توانید به طور مستقیم از چای قرمز برای درمان خارش و آفتاب سوختگی پوست استفاده کنید.
چای قرمز برای اختلالات شایع نوزادان مانند نفخ شکم عالی است. بهتر است قبل از دادن چای قرمز به نوزاد با پزشک مشورت کنید.
مهم‌ترین خاصیت چای قرمز را می‌توان خاصیت آنتی اکسیدانی آن دانست. آنتی اکسیدان‌ها تأثیرات مضر رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند. رادیکال‌های آزاد فرآیند پیری را تسریع می‌کنند و عملکرد دستگاه ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. چای قرمز به مقابله با بیماری‌های مختلف از جمله سرطان کمک می‌کند.
چای قرمز مانند شیر و محصولات لبنی دیگر سرشار از کلسیم است. کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند می‌توانند از چای قرمز استفاده کنند. مصرف چای قرمز باعث ایجاد مشکلات معده نمی‌شود و همچنین سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.
مصرف بیش از حد چای قرمز ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. تحقیقات بیشتری برای بی‌خطر بودن مصرف چای قرمز در دوران بارداری و شیردهی باید انجام شود. اگر از بیماری‌ خاصی رنج می‌برید، قبل از مصرف چای قرمز با پزشک مشورت کنید. عناصر موجود در چای ممکن است با داروها تداخل داشته باشند.
چای قرمز را می‌توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. مصرف چای قرمز برای رفع تشنگی بسیار مفید است. اکنون مطمئناً شما نیز دوس دارید از این چای مصرف کنید. گنجاندن چنین نوشیدنی‌های مفیدی در رژیم غذایی به حفظ بیشتر سلامت شما کمک خواهد کرد.