فروش كتاب و كتابخواني
فروش كتاب و كتابخواني
فروش كتاب و كتابخواني
نويسنده: سهيلا عبدالحسيني
بويژه آنكه ايران به عنوان يكي از كهنترين بنيان گذاران فرهنگ و تمدن بشري، از ديرباز در زمينه چاپ و نشر كتاب و نيز كتابخواني و تأسيس كتابخانه هاي بزرگ خود از سرآمدان بوده است.
در زماني كه بيشتر كشورهاي جهان از جمله كشورهاي غربي در نازلترين درجه از تربيت فرهنگي بودند، سردمداران فرهنگ ايراني با درك اهميت انتقال انديشه و علم از طريق كتاب و كتابخواني، به اين مهم همت گماشته بودند. چنانچه در اسناد وجود دارد در قرن اول اسلامي، در مجموع 148 كتابخانه در ايران وجود داشته است كه برخي اختصاصي و بقيه مورد استفاده محققان بوده است. از نمونههاي آن ميتوان به كتابخانه «ابوالوفاي همداني» اشاره كرد كه قبل از سنه 200 هجري در همدان وجود داشته است. هم چنين كتابخانه «صاحب بن عماد» كه داراي يكصد و هفده هزار جلد كتاب بود و كتابخانه «ابونصر شاپور بن اردشير» كه ياقوت حموي در «معجمالاحباء» از آن ياد كرده است و نيز ياقوت حموي در معجم البلدان، 9 كتابخانه متعلق به 9 مدرسه در شهر مرو را ذكر ميكند.
با گذشت سالها و سدهها و در سايه سياستهاي استعماري و چپاولگري، تمدنغرب به لحاظ اقتصادي صاحب قدرت شد و در سايه قدرت اقتصادي به غارت فرهنگي ملل ديگر پرداخت و دانست كه سلطه سياست بدون استيلاي فرهنگي ممكن نيست. بنابراين، ايران و فرهنگهاي كهن ديگر كه همواره نقش تغذيه فكري تمدنهاي ديگر و پروردن فرهنگ و انديشه را در دامان خود داشتند، در اثر سياستهاي خزنده غرب، نقش خود را از دست داده و تبديل به بازار مصرفي غرب شدند. اين موضوع بويژه پس از جنگ جهاني دوم و پاگرفتن صهيونيسم در عرصههاي سياسي ـ اقتصادي جهان، جلوه آشكارتر و تعيين كنندهتري به خود گرفت؛ چنانچه امروزه با كمي دقت در تمام عرصههاي فرهنگي ـ هنري جهان ردپاي صهيونيسم را ميتوان پيدا كرد. ويژگي بارز انديشه صهيونيسم، تكيه بر ماديگرايي است؛ به گونهاي كه شالوده تعابير اقتصادي، تربيتي، سياسي و اجتماعي بر اصالت بخشي پنهان و آشكار مادي استوار شده است. حتي در مقولههاي فرهنگي، اعتقادي و اخلاقي، براحتي ميتوان ريشههاي ماديگرايانه را دريافت. رشد اين سياست موجب شد كه گرچه صهيونيسم نتوانست خود را مركز و قبله اعتقادات و فرهنگ و اخلاق همه انسانها قرار دهد اما در قبله تكتك اعتقادات، به شيوه خود رسوخ كرده و با بخشهاي اساسي و عمدهاي از تنه انديشهاي انسانها ممزوج و مخلوط شود.
هماكنون در بيشتر جوامع، پول و سرمايه، محور عمده همه پديدهها و حركتها و رشد و يا عدم تكامل فرهنگي و همچنين نازل بودن درجه بهرهوري شمرده ميشود.
در ايران، وقوع انقلاب اسلامي و پس از آن جنگ تحميلي، مانند سدي محكم براي مدتي از نفوذ اين انديشه جلوگيري كرد؛ اما پس از آن و با فاصله گرفتن از سالهاي دفاع مقدس و بهخصوص در سالهاي اخير، نفوذ و رشد اين جريان فرهنگي به نحو چشمگير در عرصههاي فرهنگي قابل مشاهده است. نمايشگاه كتاب، هرساله فرصت مناسبي در اختيار روشنفكران و دلسوزان جامعه قرار ميدهد تا با نگرش جزيي و كلي بر عناوين و موضوعات و كيفيت كتابها، بن مايه فكري جاري در جامعه را دريابند. اينك با اشاره به تعدادي از كتابهاي منتشر شده در سالهاي اخير كه در نمايشگاه بينالمللي كتاب در معرض ديد و فروش قرار گرفت، تلاش ميشود اين موضوع با بياني شفافتر و ملموستر عرضه شود.
اين عشق بر مبناي زيباييهاي ظاهري شكل ميگيرد و مثلا از چشم و ابرو و يا مو و يا اندام زيباي قهرمان تعريف ميشود و عموما در بيشتر اين قصهها افراد خوش پوش و زيبا رو و پولدار آدمهاي مثبت و نيكي قلمداد ميشوند. اين كتابها كه با داشتن فروش بالا، ناشران را براي چاپ هرچه بيشتر اينگونه آثار اغوا ميكند و با راه يابي اين آثار در تيراژهاي بالا و با چاپهاي متعدد نه تنها سطح سليقه و پسند هنري افراد جامعه تنزل مييابد، بلكه به لحاظ اخلاقي و روانشناسي آموزههاي سطحي و مخرب به صورت ارزش در مي آيند.
در اين آثار، تلاش ميشود انسان را با خودش آشتي بدهد. داشتن آرامش، اخلاق پسنديده،بخشش و نيكي (و البته پروردن انديشهاي كه در آن اعتراض و طغيان و سلحشوري جايي نداشته باشد) هدف اين نوع افكار است.
منبع: امید انقلاب
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
در زماني كه بيشتر كشورهاي جهان از جمله كشورهاي غربي در نازلترين درجه از تربيت فرهنگي بودند، سردمداران فرهنگ ايراني با درك اهميت انتقال انديشه و علم از طريق كتاب و كتابخواني، به اين مهم همت گماشته بودند. چنانچه در اسناد وجود دارد در قرن اول اسلامي، در مجموع 148 كتابخانه در ايران وجود داشته است كه برخي اختصاصي و بقيه مورد استفاده محققان بوده است. از نمونههاي آن ميتوان به كتابخانه «ابوالوفاي همداني» اشاره كرد كه قبل از سنه 200 هجري در همدان وجود داشته است. هم چنين كتابخانه «صاحب بن عماد» كه داراي يكصد و هفده هزار جلد كتاب بود و كتابخانه «ابونصر شاپور بن اردشير» كه ياقوت حموي در «معجمالاحباء» از آن ياد كرده است و نيز ياقوت حموي در معجم البلدان، 9 كتابخانه متعلق به 9 مدرسه در شهر مرو را ذكر ميكند.
با گذشت سالها و سدهها و در سايه سياستهاي استعماري و چپاولگري، تمدنغرب به لحاظ اقتصادي صاحب قدرت شد و در سايه قدرت اقتصادي به غارت فرهنگي ملل ديگر پرداخت و دانست كه سلطه سياست بدون استيلاي فرهنگي ممكن نيست. بنابراين، ايران و فرهنگهاي كهن ديگر كه همواره نقش تغذيه فكري تمدنهاي ديگر و پروردن فرهنگ و انديشه را در دامان خود داشتند، در اثر سياستهاي خزنده غرب، نقش خود را از دست داده و تبديل به بازار مصرفي غرب شدند. اين موضوع بويژه پس از جنگ جهاني دوم و پاگرفتن صهيونيسم در عرصههاي سياسي ـ اقتصادي جهان، جلوه آشكارتر و تعيين كنندهتري به خود گرفت؛ چنانچه امروزه با كمي دقت در تمام عرصههاي فرهنگي ـ هنري جهان ردپاي صهيونيسم را ميتوان پيدا كرد. ويژگي بارز انديشه صهيونيسم، تكيه بر ماديگرايي است؛ به گونهاي كه شالوده تعابير اقتصادي، تربيتي، سياسي و اجتماعي بر اصالت بخشي پنهان و آشكار مادي استوار شده است. حتي در مقولههاي فرهنگي، اعتقادي و اخلاقي، براحتي ميتوان ريشههاي ماديگرايانه را دريافت. رشد اين سياست موجب شد كه گرچه صهيونيسم نتوانست خود را مركز و قبله اعتقادات و فرهنگ و اخلاق همه انسانها قرار دهد اما در قبله تكتك اعتقادات، به شيوه خود رسوخ كرده و با بخشهاي اساسي و عمدهاي از تنه انديشهاي انسانها ممزوج و مخلوط شود.
هماكنون در بيشتر جوامع، پول و سرمايه، محور عمده همه پديدهها و حركتها و رشد و يا عدم تكامل فرهنگي و همچنين نازل بودن درجه بهرهوري شمرده ميشود.
در ايران، وقوع انقلاب اسلامي و پس از آن جنگ تحميلي، مانند سدي محكم براي مدتي از نفوذ اين انديشه جلوگيري كرد؛ اما پس از آن و با فاصله گرفتن از سالهاي دفاع مقدس و بهخصوص در سالهاي اخير، نفوذ و رشد اين جريان فرهنگي به نحو چشمگير در عرصههاي فرهنگي قابل مشاهده است. نمايشگاه كتاب، هرساله فرصت مناسبي در اختيار روشنفكران و دلسوزان جامعه قرار ميدهد تا با نگرش جزيي و كلي بر عناوين و موضوعات و كيفيت كتابها، بن مايه فكري جاري در جامعه را دريابند. اينك با اشاره به تعدادي از كتابهاي منتشر شده در سالهاي اخير كه در نمايشگاه بينالمللي كتاب در معرض ديد و فروش قرار گرفت، تلاش ميشود اين موضوع با بياني شفافتر و ملموستر عرضه شود.
1ـ اصالت بخشيدن به پول و كسب درآمد بيشتر
2 ـ توجه به ظواهر زندگي انسان و اصالت بخشيدن به زيبايي چهره، اندام و لباس و...
3 ـ اصالت بخشيدن به عشق بر مبناي ظاهر و لذتجويي در مفهوم عشق
اين عشق بر مبناي زيباييهاي ظاهري شكل ميگيرد و مثلا از چشم و ابرو و يا مو و يا اندام زيباي قهرمان تعريف ميشود و عموما در بيشتر اين قصهها افراد خوش پوش و زيبا رو و پولدار آدمهاي مثبت و نيكي قلمداد ميشوند. اين كتابها كه با داشتن فروش بالا، ناشران را براي چاپ هرچه بيشتر اينگونه آثار اغوا ميكند و با راه يابي اين آثار در تيراژهاي بالا و با چاپهاي متعدد نه تنها سطح سليقه و پسند هنري افراد جامعه تنزل مييابد، بلكه به لحاظ اخلاقي و روانشناسي آموزههاي سطحي و مخرب به صورت ارزش در مي آيند.
4 ـ نگراني براي دنيا و آينده زندگي و رويآوري به آگاهي بر سرنوشت با كفبيني و فال و...
5 ـ ارائه دينهاي مصنوعي، حذف آخرتگرايي و تأكيد بر بودن به جاي شدن
در اين آثار، تلاش ميشود انسان را با خودش آشتي بدهد. داشتن آرامش، اخلاق پسنديده،بخشش و نيكي (و البته پروردن انديشهاي كه در آن اعتراض و طغيان و سلحشوري جايي نداشته باشد) هدف اين نوع افكار است.
منبع: امید انقلاب
معرفي سايت مرتبط با اين مقاله
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}