نویسنده: الهام افضلی




 

وسایل لازم:

قوری چینی
پودر نشاسته‌ی ذرت
مواد جسو
رنگ الکریک ریچ
قالب بیضی
وردنه
قیچی
ابزار گلسازی
اسپری کیلر
گلیز
 

طرز اجرا:

- برای تهیه‌ی خمیر فرانز یک پیمانه پودر نشاسته‌ی ذرت را با نصف پیمانه جسو مخلوط کنید، اگر خمیر حالت چسبندگی داشت مقداری پودر نشاسته اضافه کنید.
- مقداری از خمیر را به کمک وردنه کوچک باز کنید و به وسیله‌ی قالب بیضی شکل، خمیر را قالب بزنید و به وسیله‌ی قلم گلسازی روی خمیر قالب زده شده خط بیندازید تا به خمیر فرم برگ بدهید (برای هر گل به چهار برگ احتیاج داریم).
- برای ساخت پرچم بخشی از خمیر را جدا کنید و به صورت اشکی کوچک درآورید. سرِ اشک را با قیچی به صورت بعلاوه کمی برش بزنید، داخل برش را با قلم گلسازی حالت بدهید.
- برگ‌ها را یکی یکی به وسیله‌ی آب به هم بچسبانید، وقتی چهار برگ را به هم چسباندید و گل به وجود آمد پرچم را وسط گل بچسبانید.
- سه گل و دو برگ آماده نمایید، ابتدا برگ‌ها و سپس گل‌ها را روی سرِ توری بچسبانید. برای پر کردن فضاهای خالی از خمیر کمی جدا کنید، فرم لوله‌ای به آن بدهید و در جای خالی بچسبانید.
- بعد از آن که همه را چسباندید شروع به رنگ آمیزی کنید.


- برای رنگ زدن گل‌ها رنگ بنفش/ سرخابی را با کمی سفید روی تمام گلبرگ‌ها بزنید و لبه‌ی گلبرگ‌ها را به رنگ بنفش/ آبی درآورید. برای اینکه حالت سایه روشن به خوبی درآید از گلیز استفاده کنید.
- برگ‌ها را سبز و سربرگ‌ها را قهوه‌ای (به کمک گلیز) کنید.
- در مرحله‌ی آخر کل کار را اسپری کلیر بزنید.

نکته:

گلیز محصولی است برای رقیق کردن و شفاف سازی رنگ که البته به عنوان محافظ رنگ نهایی نیز به کار می‌رود. گلیز الکریک در مقابل آب و حرارت مقاوم بوده و به مرور زمان زرد نمی‌شود./ سردبیر
منبع مقاله : نشریه‌ی ترمه، شماره‌ی 5.