رطوبت برای حفظ نرمی و درخشندگی پوست و مو ضروری است. گلیسیرین آب را از محیط اطراف خود جذب می‌کند. این خاصیت گلیسیرین آن را تبدیل به ترکیب عالی برای استفاده در محصولات مراقبت از پوست و مو کرده است.
گلیسیرین ترکیبی است که در بسیاری از شامپوها ، کرم‌ها ، لوسیون‌های مرطوب کننده ، صابون‌ها ، صابون‌های مایع و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی، چرا گلیسیرین برای درست کردن محصولات مراقبت از پوست و مو بسیار مشهور است؟ در این مقاله به بحث درباره‌ی فواید گلیسیرین برای موها و روش‌های استفاده از گلیسیرین برای محافظت از موها می‌پردازیم.
 

خصوصیات گلیسیرین

گلیسیرین مایع غلیظ شفافی است که طعم شیرینی دارد و نقطه‌ی جوش آن بالاست. گلیسیرین به راحتی در آب و الکل حل می‌‌شود. گلیسیرین را با ترکیب مختلفی می‌توان مخلوط کرد. اگر درب یک بطری حاوی گلیسیرین را باز بگذارید، آب را از محیط اطراف خود جذب می‌کند و مقدار قابل ملاحظه‌ای آب در خود خواهد داشت. گلیسیرین از فرآیند تولید صابون به دست می‌آید. گلیسیرین گیاهی محصولی است که از روغن گیاهی مشتق می‌شود.
 

فواید گلیسیرین برای مو

گلیسیرین علاوه بر توانایی بازگرداندن رطوبت موها و پوست سر، برای رشد موها نیز مفید است. با استفاده از گلیسیرین می‌توان موهای خشک ، فر و شکننده را نرم کرد.
اگر از موهای خشک و پوسته پوسته شدن پوست سر رنج می‌برید، استفاده از گلیسیرین می‌تواند تا حد زیادی تحریک پذیری را کاهش دهد.
گلیسیرین به تقویت موها کمک می‌کند که این به نوبه‌ی خود شکنندگی موها را کاهش می‌دهد.
افراد دارای موهای خشک و فر و کسانی که از پوسته پوسته شدن پوست سر رنج می‌برند می‌توانند از گلیسیرین استفاده کنند ولی، افرادی که موهای چرب یا معمولی دارند باید از مصرف گلیسیرین خودداری کنند. افرادی که موهای چرب یا معمولی دارند می‌توانند به جای استفاده از گلیسیرین از روغن آوکادو و روغن جوجوبا استفاده کنند.
 

موارد استفاده گلیسیرین

گلیسیرین را می‌توان با روغن‌های دیگر مانند روغن جوجوبا ، آب ، عسل و غیره مخلوط کرد. استفاده از چنین محصولاتی تأثیر بسزایی در حفظ سلامت پوست و مو‌ها دارد.
شما می‌توانید گلیسیرین را با آب ، آب آلوئه‌ورا و روغن‌هایی مانند روغن اسطو خودوس و روغن رزماری و یا نرم کننده مو مخلوط کنید. شما می‌توانید از این مخلوط 2-3 بار در هفته برای موهای خود استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید از محصولات تجاری حاوی گلیسیرین برای مرطوب کردن موهای خود استفاده کنید.

برای اطلاع بیشتر به «روغن جوجوبا برای مراقبت از پوست و مو» مراجعه کنید.

موهای خود را با گلیسیرین ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت 2 دقیقه روی موهای خشک باقی بماند و سپس، موهای خود را بشویید. شما همچنین می‌توانید گلیسیرین را با آب مخلوط کنید و از آن استفاده کنید. استفاده از این روش به نرم شدن و بهبود بافت موها کمک می‌کند.
اگر در آب و هوای بسیار خشک زندگی می‌کنید، باید از مصرف گلیسیرین خودداری کنید زیرا، خشکی بیش از حد هوا ممکن است باعث شود گلیسیرین رطوبت را از خود پوست یا موها جذب کند. این کار ممکن است منجر به تاول زدن پوست شود یا خشکی موها را تشدید کند. اگر می‌خواهید از گلیسیرین در آب و هوای خشک استفاده کنید، می‌توانید آن را با روغن جوجوبا مخلوط کنید و از آن برای موها و پوست خود استفاده کنید. به طور کلی بهتر است هنگام استفاده از گلیسیرین آن را با آب مخلوط کنید تا رطوبت پوست و موها را به خوبی حفظ کند.