مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 


منطقه‌ی بومی بر اساس مرز و یا فاصله تعریف نمی‌شود و دقیقاً بر اساس درک افراد درباره‌ی هر منطقه‌ای استوار است. این مقاله تعریف، معنی و مثال‌هایی از مناطقی را که به عنوان مناطق بومی شناخته می‌شوند آورده است.

آن ادراکی است :

منطقه‌ی بومی نه قراردادی و نه تابعی است بلکه به خاطر ادراک مردم از آن، هویت منحصر به فردی دارد.
برحسب جغرافیا، سه منطقه‌ی اصلی وجود دارند که عبارتند از : تابعی، قراردادی و بومی. این مناطق تنها بر اساس فاکتورهای فاصله‌ای تقسیم بندی می‌شوند.
منطقه‌ی تابعی، منطقه‌ای است که به خاطر فرآیند مشخصی به عنوان بخشی مجزا تعریف می‌شود. منطقه‌ی قراردادی منطقه‌ای است که با ایجاد مرز توسط خصوصیات منحصر به فرد، خلق می‌شود در حالی که منطقه‌ی بومی به ادراک مربوط است. این منطقه یعنی بومی در نتیجه‌ی ایمان و باور مردم به آن، شکل می‌گیرد. به عبارت دیگر، احساسات مردم و نگرش آنها به هر منطقه‌ای منجر به شکل گیری چنین منطقه‌ای می‌شود. احتمال تغییر این مناطق در یک بازه‌ی زمانی بیش از تغییر مناطق دیگر یعنی تابعی و قراردادی است.

تعریف منطقه‌ی بومی :

روشی که ما با آن، با خانواده‌ی خود ارتباط برقرار می‌کنیم با روشی که می‌نویسیم متفاوت است. زبانی که در یک گروه ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد توسط اعضای آن بهتر درک می‌شود. در نتیجه تعریف مناطق مختلف، مورد اهمیت قرار می‌گیرد. هر منطقه‌ای زبان خودش را خواهد داشت. افراد آن منطقه، آن را به خوبی درک می‌کنند و برای ارتباط، از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، هر منطقه‌ای با زبان بومی خود، به عنوان منطقه‌ی بومی خوانده می‌شود. این ویژگی‌ها با هر منطقه‌ای تغییر می‌کنند چون هر قلمرو و ناحیه‌ای مرز جغرافیایی خودش را دارد.
برقراری ارتباط با دوستان در یک مهمانی، نسبت به ملاقات یک استاد، غیر رسمی است. ما از کلمات مختلفی در هر دو موقعیت استفاده می‌کنیم. این موضوع ثابت می‌کند که تغییرات بومی همانند موقعیت، تغییر می‌کنند. مناطق بومی از لحاظ فرهنگی نیز می‌توانند طبقه بندی شوند. گفته می‌شود چنین مناطقی به طور اجتماعی ساخته می‌شوند و با نبود مرزهایی که مناطق مختلف را جدا کنند شناخته می‌شوند. این مناطق، روان و متحرک نیز خوانده می‌شوند چون مردم نظرات شخصی خود را در مورد منطقه‌ی داده شده، دارند.
به عبارت دیگر، منطقه‌ی بومی معنی ویژه‌ای را از یک منطقه ارائه می‌دهد. ضمیمه‌های عاطفی به آن مکان نیز، وجود دارند که بدیهی است برای محلیان نسبت به خارجی‌ها اهمیت بیشتری دارند. ذکر نام چنین مکان‌هایی فوراً تصاویر مربوطه را به ذهن افراد خواهد آورد.

مثال‌هایی از مناطق بومی :

مناطق بومی آمریکا به خاطر بومی‌های مختلفی که از آنها استفاده می‌کنند از هم دیگر قابل تشخیص و تمییز هستند. برخی از این مناطق بومی عبارتند از : کالیفرنیای جنوبی، منطقه‌ی خلیجی تامپا، جنوب، ساحل گلد، شهر نیویورک، منطقه‌ی مرکزی فلوریدا، مید وست، جنوب غربی، انگلند نو و بسیاری از مناطق دیگر. ساحل گلد در ایالت فلوریدای آمریکا نیز یک منطقه‌ی بومی است.
وقتی ما به واژه‌ی "جنوب" اشاره می‌کنیم ممکن است دقیقاً ندانیم که کدام مناطق به این حوزه و ناحیه تعلق دارند. بریتیش کلمبیا، استان کانادا را در نظر بگیرید که به عنوان یک جنگل کوهستانی تصور می‌شود. این بیانگر این است که مردم چگونه این استان را درک و دریافت می‌کنند. خاور میانه واژه‌ای است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیانگر کشورهای خاور میانه است. اما همه‌ی ما لیست کامل این کشورها را نمی‌دانیم.
برای مثال ساندویچی که از پنیر، گوشت، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه درست شده است در مناطق مختلف آمریکا به طور متفاوت تلفظ می‌شود. در نیویورک به آن هواگی در حالی که در پنسیلوانیا به آن گریندر گفته می‌شود. این بیانگر این است که واژه شناسی با تغییر ادراک، تغییر می‌کند. برخی از مناطق بومی اروپا عبارتند از : روسیه، اروپای شرقی، آلمان و غیره.
برای جمع بندی می‌توان گفت که این مناطق توسط این که چگونه مردم هر ناحیه‌ای را درک می‌کنند، توصیف می‌شوند. هم چنین باید درک شود که هر فرد می‌تواند در بیش از یک منطقه‌ی بومی زندگی کند.