مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها در حال شیوع است زیرا، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای درامن عفونت‌های مختلف بسیار افزایش یافته است. این مقاله با آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها و روش‌های درمان آن سر وکار دارد.
از آنتی بیتویک‌ها برای پیشگیری ، درمان و کنترل عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای تقریباً همه‌ی مشکلات تبدیل به روش عادی برای کنترل عفونت‌ها و بیماری‌ها شده است. عبارت آنتی بیوتیک برگرفته از واژه‌ی یونانی آنتی بیوسیس به معنای ضد حیات است.
آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها
داروهای آنتی بیوتیک به طور کامل یا جزئی از باکتری‌ها یا کپک‌های قارچی به دست می‌آیند. هنگامی که باکتری‌ها وارد بدن می‌شوند و عملکرد دستگاه ایمنی را مختل می‌کنند، آنتی بیوتیک‌های قوی برای کمک به دستگاه ایمنی تجویز می‌شوند. به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها تنها می‌توانند عفونت باکتریایی را کاهش دهند و برای درمان عفونت‌های ویروسی مانند سرما خوردگی و آنفولانزا مؤثر نیستند. با استفاده‌ی صحیح از آنتی بیوتیک‌ها می‌توان جان مردم را نجات داد ولی، استفاده‌ی خودسرانه از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند باعث بروز برخی مشکلات شود. ولی، برخی مواقع علیرغم استفاده‌ی محتاطانه از آنتی بیوتیک‌ها بدن واکنش‌های ناخواسته‌ای نسبت به آنتی بیوتیک‌ها نشان می‌دهد.
علائم
واکنش‌های آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها به مقدار زیادی به نوع و مقدار آنتی بیوتیک مصرف شده بستگی دارد. در اکثر موارد، علائم آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها در عرض 24 ساعت شروع می‌شود. اغلب اولین سؤالی که در این رابطه به ذهن خطور می‌کند این است که واکنش آلرژیک برای چه مدت باقی می‌ماند. واکنش آلرژیک معمولاً برای دو ساعت بعد از درمان باقی می‌ماند. در صورت بروز آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها علائم زیر ممکن است مشاهد شوند.
بثورات پوستی دردناک
قرمزی ، تورم و خارش
مشکل در تنفس
سرفه کردن و خس خس کردن
مشکل در بلع غذا
حالت تهوع و استفراغ
شوک آنافیلاکتیک واکنش آلرژیک جدی است که به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت عدم انجام اقدامات پزشکی لازم واکنش آنافیلاکتیک می‌تواند کشنده باشد.
واکنش‌های آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها در کودکان نیز مشابه واکنش‌هایی است که در بالا اشاره شد. کودکان ممکن است دچار اسهال و احساس ناراحتی در ناحیه‌ی شکم نیز شوند. آموکسی سیلین و آمپی سیلین دو آنتی بیوتیکی هستند که معمولاً برای کودکان تجویز می‌شوند و ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شوند. والدین باید از دادن خودسرانه‌ی آنتی بیوتیک به کودکان خودداری کنند و در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک سریعاً به پزشک اطلاع دهند.
افراد در معرض خطر
برخی افراد در معرض خطر بیشتری نسبت به واکنش‌های آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها قرار دارند. افراد بین گروه سنی 20- 49 سال و افراد مستعد آلرژی‌های عمومی جزء این دسته هستند. افرادی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند یا سابقه‌ی خانوادگی آلرژی به آنتی بیوتیک‌ها دارند نیز مستعد واکنش‌های آلرژیک هستند.
درمان
اولین گام برای درمان آلرژی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها قطع مصرف دارو است. دوره‌ی درمان به شدت علائم آلرژی بستگی خواهد داشت.
برای درمان بثورات ساده از آنتی هیستامین‌ها و یا کورتیکواستروئید‌ها استفاده می‌شود تا خارش کنترل شود و التهاب و قرمزی کاهش پیدا کند.
پزشکان برای درمان سرفه کردن ، خس خس کردن و تنگی نفس از داروهای استنشاقی استفاده می‌کنند. برای درمان شوک آنافیلاکتیک معمولاً اپی نفرین تزریق می‌شود.
واکنش‌های آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها نباید نادیده گرفته شوند. در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک به آنتی بیوتیک‌ها فوراً به پزشک مراجعه کنید.