مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

روغن‌های ماساژ آروماتراپی از گل‌ها و گیاهان استخراج می‌شوند. از انواع مختلف روغن‌ها به صورت تک یا ترکیب با روغن‌های دیگر برای درمان اختلالات مختلف استفاده می‌شود.
واژه آروماتراپی را می‌توان به دو واژه آروما به معنای عطر و تراپی به معنای درمان تقسیم کرد. از زمان‌های باستان از گل‌ها، گیاهان و اسانس‌های آن‌ها برای تمدد اعصاب، درمان و انرژی استفاده می‌شده است.
آروماتراپی حداقل 6000 سال قدمت دارد و تمدن‌های باستانی هند، مصر و چین از آن‌ استفاده می‌کرده‌اند. مصری‌ها از روش تزریق برای استخراج روغن از گیاهان معطر استفاده می‌کرده‌اند که برای اهداف دارویی و آرایشی مصرف می‌شده‌اند.
این باور وجود دارد که چینی‌ها نیز از شکلی از گیاهان معطر در زمان تقریباً یکسانی با مصری‌ها استفاده می‌کرده‌اند. قدیمی‌ترین کتاب پزشکی موجود که به 2700 قبل از میلاد باز می‌گردد حاوی اطلاعاتی راجع به 300 گیاه است. چینی‌ها چوب و بخور معطر را می‌سوزاندند تا به خداوند ادای احترام کنند. آیورودا برای بیش از 3000 سال مورد استفاده قرار گرفته است و شامل ماساژ آروماتیک به عنوان یکی از جوانب اصلی خود است.

فواید آروماتراپی

این باور وجود دارد که استفاده از این روغن‌ها به سلامت و زیبایی کمک می‌کند.
تنفس کردن آن‌ها فواید روانشناختی و جسمانی دارد. عطر آن‌ها مغز را تحریک می‌کند تا واکنش انجام دهد و ترکیبات طبیعی فواید جسمانی دارند.
از آروماتراپی همچنین برای کمک به بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند، افسردگی، تنش و خواب استفاده می‌شود.
این روغن‌ها همچنین به عنوان دافع و کشنده طبیعی حشرات عمل می‌کنند.
روغن‌های اساسی و کاربرد آن‌ها

برگاموت

از این روغن در کلینیک‌ها برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. برگاموت مغز را آرام می‌کند. روغن برگاموت خواص خنک کننده و طراوت ‌بخش و آرام بخشی دارد و به درمان بی‌خوابی، کاهش استرس و کنار آمدن با اضطراب کمک می‌کند.

سرو

گفته می‌شود سرو گردش خون پوست را تحریک می‌کند بنابراین، از آن برای مخلوط‌های ماساژ برای تقویت عضلات بدن استفاده می‌شود. سرو همچنین برای سلولیت، گلو درد، رگ‌های واریسی، گرفتگی عضلات، روماتیسم، آرتروز، استرس و تنش عصبی بسیار مفید است.

اکالیپتوس لیمویی

اکالیپتوس لیمویی روغنی تسکین دهنده و آرام بخش است. از اکالیپتوس لیمویی برای درد ماهیچه‌ها و مفاصل استفاده می‌شود. آن‌ دارای خاصیت ضد التهابی و ضد انقباض است. به غیر از این، اکالیپتوس لیمویی ضد عفونی کننده قوی است که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود.

گل شمعدانی

این برای اضطراب و خلاص شدن از استرس مفید است. گل شمعدانی انرژی و هورمون‌های زنانه را متعادل می‌کند و برای محافظت از پوست، یائسگی، سندروم پیش از قاعدگی و نشاط بخشی شگفت انگیز است.

هلیکروسوم

این یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین روغن‌هاست. از هلیکروسوم برای درمان کردن بافت اسکار‌ها استفاده می‌شود. هلیکروسوم همچنین برای درد مفاصل ناشی از آرتریت روماتوئید بسیار مفید است. این روغن دارای تأثیرات ضد التهابی، مسکن و کاهش درد است.

یاسمن

روغن یاسمن ضد افسردگی و تقویت کننده قوای جنسی است. این روغن اعتماد به نفس و خوش بینی را تقویت می‌کند. یاسمن برای اضطراب، ترس و وحشت مفید است.

نعناع تند

از نعناع تند برای مشکلات مختلفی مانند حالت تهوع، سوء هاضمه، سر درد، مشکلات کبد و التهاب استفاده می‌شود. چون نعناع تند ضد انقباض است، برای ماساژ دادن آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود. نعناع تند برای ذهن تحریک کننده است و تمرکز ذهنی و حافظه را بهبود می‌بخشد. زنان باردار در سه ماهه اول بارداری، کودکان کوچک و کسانی که فشار خون بالا دارند باید از مصرف نعناع تند خودداری کنند.