مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

به طور جهانی اعلام شده که خنده بهترین دوا است. ما تعدادی از روش‌های خیلی ساده را برای آوردن خنده‌ی بیشتر به زندگی، برای شما گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنند سالم و خوشحال بمانید.
روز بدون خنده روزی است که به هدر رفته و تلف شده است – چارلی چاپلین
اگر آخرین باری را که برای خشنودی دل خود خنده‌اید، به خاطر نمی‌آورید پس حالا وقت آن است که کاری در مورد آن انجام دهید. خنده تنها چیزی است که مضر نیست حتی به مقدار بیش از حد. در واقع، فواید زیادی برای خنده‌ی از ته دل وجود دارند. اگر شما برنامه‌ی روزمره‌ی شلوغی دارید و به نظر می‌رسد فرصتی برای لذت بردن از لحظه‌های خود ندارید، پس باید عمداً تلاش کنید تا خنده را وارد برنامه معمول روزمره‌ی خود بکنید. اگر فکر می‌کنید این مضحک و مسخره است پس شاید انداختن نگاهی به فواید آوردن خنده به زندگی خود، بتواند نظر شما را تغییر دهد.
خنده با آسوده کردن ماهیچه‌های بدن، تنش و استرس را تسکین می‌دهد. هم چنین خنده سطح استرس، ترس و اضطراب را کاهش می‌دهد.
خنده، اندورفین (مواد شیمیایی) را در بدن آزاد می‌کند و باعث می‌شود فرد احساس تازگی و اشتیاق بکند. این مواد شیمیایی احساس کلی خوب بودن را ارتقا می‌دهند و حتی به طور موقت درد را تسکین می‌دهند.
خنده جریان خون را بهبود می‌بخشد و جلوی فشار اضافی قلب را می‌گیرد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این امر برای سلامت و خوب ماندن جسمانی شدیداً مهم است.
خنده هم چنین ذهن را آرام می‌کند و به گسترش نگرش مثبت برای نگاه به چیزهای پیچیده کمک می‌کند.
با آن مواجه شوید، خنده برای شما خوب است. اگر مدت زیادی است که به جرأت خود نخندیده‌اید، پس برخی روش‌ها وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا دز ضروری خنده را وارد زندگی خود بکنید.

خوب، هدف این نیست که قطعاً چیزهای جدی را به مسخره بگیرید بلکه وضعیت را سبک‌تر سازید و راه حل بهتری برای آن پیدا بکنید. راه حل‌ها به ذهن مضطرب سخت‌تر می‌رسند. خنده به کاهنده سطح استرس مشهور است در نتیجه می‌تواند به مقابله با وضعیت‌های دشوار زندگی کمک بکند. وقتی به دنبال شوخی در چیزهای جدی هستید، سعی کنید افراط نکنید و فقط به جنبه‌ی شوخی آمیز وضعیت، بنگرید. یک پوزخند، خنده وسط سخن گفتن و یا قاه قاه خندیدن برای سطح استرس شما، شگفتی می‌آفریند.

وقتی که می‌گوییم بر خودتان بخندید منظورمان این نیست که در خیابان راه بروید و دائماً با خودتان بخندید و یا به آینه نگاه کنید و به خودتان بخندید. در این صورت باید به تیمارستان مراجعه کنید. وقتی می‌گوییم بر خودتان بخندید منظورمان این است که از دیدگاه یک فرد سوم به مسئله و قضیه بنگرید و یک جنبه‌ی شوخی در آن پیدا بکنید.