مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع: راسخون



 

کم شدن آب بدن که در مراحل اولیه‌ی خود مشکلی جزئی است، چنانچه به موقع به آن پرداخته نشود، ممکن است خطر جانی به همراه داشته باشد. علاوه بر آن، به بسیاری از عوارض پزشکی در بدن منجر می‌شود. این مقاله را خوانده تا از اثرات مضر کم آبی بدن اطلاع یابید.
وضعیتی که در آن بدن دچار کمبود آب در مقایسه با دیگر املاح می‌شود را دهیدراسیون یا کم شدن آب بدن گویند. بدن علائم و اثرات بسیار متفاوتی را در پاسخ به این وضعیت نشان می‌دهد. پیامدهای کم شدن آب بدن در ادامه به صورت فهرست در آمده است. جزئیاتی که در ذیل آورده شده کمک خواهد کرد، شدت و اهمیت این مشکل مربوط به سلامت را درک نمایید.

آرتریت

درد مفصل روماتوئید یا آرتریت یکی از چندین اثر کم شدن آب بدن است. این وضعیت موجب درد در مفاصل می‌شود. این مشکل می‌تواند با مصرف مقدار کافی آب و نمک‌های مورد نیاز بدن درمان شود. فرد نبایستی تنها به داروهایی مانند مسکن‌ها جهت حل این مشکل متکی باشد. دارو در حقیقت ممکن است، بیمار را آسیب‌پذیرتر سازد.

سوزش معده یا سوزش سر دل

هنگامی که قسمت فوقانی دستگاه گوارش تحت کم آبی بدن قرار گیرد، به وضعیتی تحت عنوان سوزش سر دل منجر خواهد شد. چنانچه سوزش سر دل به شیوه‌ای نادرست و به عبارتی با مصرف قرص‌های آنتی اسید مورد رسیدگی قرار گیرد، این مشکل بیش از پیش شدت خواهد یافت و موجب بروز مشکلات مختلفی مانند فتق هیاتال، زخم و التهاب معده خواهد گردید.

میگرن

فردی که به مقدار کافی آب مصرف نمی‌کند، ممکن است دچار میگرن گردد. این وضعیت ممکن است موجب بروز مشکلات خفیفی مانند التهاب چشم‌ها گردد. میگرنی که به موقع مورد رسیدگی قرار نگیرد، ممکن است به وضعیتی منجر شود که در آن بیمار بینایی خود را از دست می‌دهد.

انژین

یک عارضه‌ی پزشکی است که در نتیجه از دست رفتن آب ریه‌ها ایجاد می‌شود. هرچند مصرف آب، این مشکل را درمان می‌سازد، با این حال توصیه می‌شود که تحت معاینات پزشکی قرار گیرید.

کمر درد

کم آبی ستون فقرات ممکن است باعث بروز کمر درد شود. در این وضعیت پزشکی، بالشتک‌های آب موجود در ستون فقرات دچار کم آبی شده‌اند.

آسم

هنگامی که بدن به آب کافی نرسد، سیستم‌های بدن متناسب با آن عمل کرده و سعی می‌کنند راه تبخیر آب از بدن را مسدود سازند. این امر ممکن است منجر به بروز وضعیت پیچیده‌ای در بدن شده که به ایجاد آسم می‌انجامد. این مشکل در افرادی دیده می‌شود که از کم آبی بدن برای مدت طولانی رنج می‌برند.

کولیت یا ورم مخاط روده بزرگ

یک وضعیت پزشکی است که باعث درد در روده بزرگ می‌شود. کم شدن آب بدن منجر به ایجاد چنین مشکلاتی در بیمار می‌شود. روده تلاش می‌کند برای مقابله با این مشکل، آب را از مدفوع و فضولات بدنی جذب کند. این امر موجب کاهش لغزندگی روده‌ها شده و سبب ایجاد درد می‌گردد.

دیابت بزرگسالان

دیابت بزرگسالان بر اثر کم شدن آب بدن بوجود می‌آید. بدن با کاهش ترشح انسولین به از دست دادن آب پاسخ می‌دهد. انسولین، اگر به نسبت طبیعی و نرمال ترشح شود، آب را به تمام سلول‌های بدن عرضه می‌کند و اندام‌های مهمی مانند مغز از کم آبی بدن رنج می‌برند.

کلسترول

افزایش سطح کلسترول در بدن اثر دیگر از دست دادن آب بدن است. کلسترول به عنوان یک سپر به جهت جلوگیری از دست دادن آب بدن توسط سلول‌ها عمل می‌کند.

فشار خون بالا

افزایش فشار خون یکی از اثرات مهم و مضر از دست دادن آب بدن است. هنگامی که بدن مقدار زیادی آب از دست می‌دهد، مایعات لازم جهت عملکرد منظم اندام‌های بدن لازم است حفظ شوند. در نتیجه، فرایند اسمز معکوس کمک می‌کند تا اندام‌های مهم بدن به قدر کافی آب بدست آوردند. فرآیند اسمز معکوس فشار بسیار زیادی بر روی رگ‌های خونی آورده که منجر به افزایش فشار خون می‌گردد.
در نتیجه کم شدن آب بدن، موجب بروز بسیاری از مشکلات مضر در بدن می‌شود. بایستی به منظور پیشگیری از این وضعیت و داشتن یک زندگی توأم با سلامتی، مراقبت‌های لازم اتخاذ شود.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.