مترجم: آناهیتا خاقانی
منبع: راسخون



 

مطالعه‌ای نشان داده است که بین مصرف کره و افزایش خطر بیماری یا سکته قلبی ارتباطی وجود ندارد حتی از این مطالعه دریافت شده است که در واقع کره می‌تواند تا حدودی در برابر دیابت نوع2 نقش حفاظتی نیز داشته باشد و محققان بیان داشته‌اند که گرچه مصرف کره با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است اما خطر آن بسیار کم می‌باشد.
دکتر داریوش مظفریان، رئیس دانشکده علوم غذایی و سیاست فریدمن دانشگاه تافتس ماساچوست بیان داشته است که: به طور کلی، نتایج ما نشان می‌دهند که نباید مصرف کره در رژیم غذایی را بیش از اندازه کاهش یا افزایش داد.
کره دارای چربی اشباع شده نسبتا بالایی است که به طور کلی چربی « بد» محسوب می‌شود. اما محققان در حال بررسی اثرات کلی مصرف برخی غذاهای مشخص که شاید عوارض بدی به همراه داشته باشد، به‌جای تمرکز بر مواد مغذی خاص آن‌ها هستند. به گفته محققان، این مورد به این دلیل است که ترکیب مواد مغذی در یک غذا مانند کره، ممکن است تاثیر متفاوتی بر سلامت بگذارد و هیچ کدام از خواص مضر خود را که به تنهایی دارا است، نداشته باشد.
در مطالعه جدید، محققان اطلاعات 9 مطالعه قبلی را که در مجموع بیش از 636000 نفر در 15 کشور را در بر می‌گرفت، به مدت 10 تا 23 سال مورد بررسی قرار دادند. طی این مدت 28271 نفر فوت کردند؛ 9783 نفر مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شدند و 23954 نفر مبتلا به دیابت نوع 2 شدند. میانگین مصرف روزانه کره که افراد تحت مطالعه مصرف کردند از یک سوم قاشق چای‌خوری تا 3 قاشق چای‌خوری در روز بود.
مصرف روزانه کره به میزان 14 گرم یا حدود 1 قاشق چای‌خوری با یک درصد افزایش خطر مرگ در طول مدت مطالعه مرتبط می‌باشد. از طرف دیگر، این میزان مصرف کره در روز با 4 درصد کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط بود.
همچنین محققان دریافتند که هیچ رابطه‌ای بین خوردن کره و تشخیص بیماری قلبی در افراد وجود نداشت.
همچنین، لورا پیم پین سرپرست مطالعه دانشگاه تافتس بیان داشت که یافته‌ها نشان دادند که ممکن است کره در جاده سلامتی یک غذای بینابینی باشد. به عنوان مثال ممکن است کره نسبت به غذاهای مملو از قند و نشاسته که با افزایش خطر بیماری قلبی و انواع دیابت مرتبط هستند ‌برای شما بهتر باشد.
او بیان داشت که با این حال، ممکن است کره نسبت به دیگر مواد غذایی که می‌توان آن‌ها روی نان پخش کرد و روغن‌های پخت وپز که غنی از چربی‌های سالم هستند، برای شما مضرتر باشد. این مواد جایگزین شامل دانه‌ی سویا، کانولا، تخم کتان و روغن زیتون بسیار خالص همراه با برخی از انواع مارگارین می باشند. چنین روغن‌ها و مواد پخش کردنی حاوی چربی‌های غیر اشباع بیشتری می‌باشند که به طور کلی نسبت به چربی‌های اشباع، سالم‌تر در نظر گرفته می‌شوند.
به گفته دکتر مظفریان، باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا دریافت شد که مصرف کره با کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. همچنین برخی از مطالعات پیشین دریافتند که رابطه‌ای بین دریافت چربی روزانه از ماست و پنیر و خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد.
مطالعه‌ای جدید تنها رابطه بین مصرف کره افراد و خطر بیماری قلبی، مرگ زودرس و ابتلا به دیابت نوع 2 آن‌ها را مورد بررسی قرار داد، بنابراین، این مطالعه نمی‌تواند به طور قطعی اثبات کند که کره باعث ایجاد این شرایط می‌شود یا خیر. محققان بیان می‌دارند که احتمالا فاکتور‌هایی مانند میزان فعالیت فیزیکی افراد یا فاکتور‌های خطر ژنتیکی آن‌ها وجود دارد که در این مطالعه در نظر گرفته نشده‌اند و می‌توانند نتایج را تحت تاثیر خود قرار دهند.