شرط حقيقي بودن عبارات و اذکار
شرط حقيقي بودن عبارات و اذکار
شرط حقيقي بودن عبارات و اذکار
بدان اي عزيز که ما تا در اين حجب غليظ عالم طبيعت هستيم، و صرف وقت در تعمير دنيا و لذائذ آن مي کنيم، و از حق تعالي و ذکر و فکر او غافل مي باشيم، تمام عبادات و اذکار و قرائات ما بي حقيقت است. نه در (الحمد لله) محامد را مي توانيم به حق منحصر کنيم، و نه در (اياک نعبدو و اياک نستعين) راهي از حقيقت مي پوييم؛ بلکه با اين دعاوي بي مغز در محضر حق تعالي و ملائکه ي مقربين و انبياء مرسلين و اولياء معصومين رسوا و سرشکسته هستيم.
کسي که زبان حال وقالش مشحون به مدح اهل دنيا است، چه طور (الحمد لله ) گويد؟ و کسي که وجهه ي قلبش طبيعي و بويي از الهيت در آن نيست و اعتماد و اتکالش به خلق است، با چه زبان (اياک نعبد و اياک نستعين) گويد؟
پس اگر مرد اين ميداني، دامن همت به کمر زن و با شدت تذکر و تفکر در عظمت حق و ذلت و عجز و فقر مخلوق، در اوائل امر اين حقايق و لطايف را که در خلال اين رساله مذکور شد به قلب خود برسان و دل خود را به ذکر حق تعالي زنده کن تا بويي از توحيد به شامه ي قلبت برسد، و با مدد غيبي راهي به نماز اهل معرفت پيدا کني.
و اگر مرد اين ميدان نيستي، لااقل نقص خود را نصب العين خود کن و به ذلت و عجز خود توجه کن، و از روي خجلت و شرمساري قيام به امر کن و از دعوي عبوديت حذر کن؛ و اين آيات شريفه را که به لطايف آن متحقق نيستي يا از زبان کمل بخوان، و يا صرف قرائت صورت قرآن در نظرت باشد که اقلاً دعوي باطل و ادعاي کاذب نکني.
منبع: کتاب آداب باطني و اسرار معنوي نماز
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
کسي که زبان حال وقالش مشحون به مدح اهل دنيا است، چه طور (الحمد لله ) گويد؟ و کسي که وجهه ي قلبش طبيعي و بويي از الهيت در آن نيست و اعتماد و اتکالش به خلق است، با چه زبان (اياک نعبد و اياک نستعين) گويد؟
پس اگر مرد اين ميداني، دامن همت به کمر زن و با شدت تذکر و تفکر در عظمت حق و ذلت و عجز و فقر مخلوق، در اوائل امر اين حقايق و لطايف را که در خلال اين رساله مذکور شد به قلب خود برسان و دل خود را به ذکر حق تعالي زنده کن تا بويي از توحيد به شامه ي قلبت برسد، و با مدد غيبي راهي به نماز اهل معرفت پيدا کني.
و اگر مرد اين ميدان نيستي، لااقل نقص خود را نصب العين خود کن و به ذلت و عجز خود توجه کن، و از روي خجلت و شرمساري قيام به امر کن و از دعوي عبوديت حذر کن؛ و اين آيات شريفه را که به لطايف آن متحقق نيستي يا از زبان کمل بخوان، و يا صرف قرائت صورت قرآن در نظرت باشد که اقلاً دعوي باطل و ادعاي کاذب نکني.
منبع: کتاب آداب باطني و اسرار معنوي نماز
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}