مترجم: مجید جمال زاده
منبع:راسخون



 

نشانه هایی که ثا بت می‌کند آب و هوای زمین در حال گرم شدن است عبارتند از:
1- بالا رفتن دمای جهانی
2- گرم شدن آآب اقیانوس ها
3- افزایش سطح آب دریا موقعی که یخهای زمینی ذوب میشوند، آب آنها به اقیانوس اضافه می گردد. موقعی که آب دریا گرم می شود حجم آن زیادتر میشود.
4- آب رفتن سطوح یخی
5- کاهش یخهای قطب شمال
6- عقب نشینی یخبندان
7- کاهش یافتن پوشش برفی
8- اسیدی شدن اقیانوس ها(تقریبا 30 تا 40 درصداز co2 آزاد شده در جو، وارد رودخانه ها، دریاچه ها و اقیانوس ها میشود ، جائیکه اسید کربنیک تشکیل میشود. این ازدیاد اسید زندگی دریایی را مورد تهاجم قرار میدهد و منجر به بیماریهایی مثل بی رنگی مرجانها میشود.
9- افزایش آب و هوایی شدید: این تغییرات در برابر گرمای کنونی مطلب مهمی نیستند(و در گذشته مشاهده شده اند)نکته مهم این است که این تغییرات، سرعت نگران کننده ای دارند. برای مثال: میزان افزایش سطح دریا در طول 10 سال گذشته 41/3 میلی متر بوده است و این میزان تقریبا دو برابر میزان افزایش سطح دریا در 100 سال گذشته است(54/1 میلیمتر در سال).
اگر دنیا در حال گرم شدن است، چرا هنوز برخی از زمستانها، خیلی سرد و برفی هستند؟
گرم شدن زمین یک روند طولانی مدت است. این بدان معنی نیست که هر سال، دمای هوا گرمتر از سال قبل خواهد بود. و یا دیگر روزها و شبهای سرد زمستانی و طوفانهای زمستانی نخواهیم داشت)در حقیقت، برخی از مناطق ممکن است که بارش برف سنگین زمستانی در این دنیای گرم داشته باشند، هوا قادر به حفظ رطوبت بیشتر می شود و در نتیجه بارشهای سنگینی در پی خواهد داشت).
در مقیاس جهانی این به چه معنا خواهد بود؟
تعداد بی سابقه روزها و شب های سرد و همین طور زمستان کاهش می یابد در حالیکه دمای گرم افزایش خواهد داشت. اثبات این ادعا قبلا دیده شده است.
چرا دی اکسید کربن "مظنون اصلی" تغییرات آب و هوایی است؟
دی اکسید کربن یک گاز گرمایشی حیله گر است. در حالت طبیعی به جو کمک می کند تا گرم بماند و راحتی ما را فراهم کند ولی در سطوح بالا، سیاره را طوری گرم میکند که موجب نگرانی ما میشود.
در حالیکه دیگر گازهای گلخانه ای مانند متان، اکسید نیتروژن، در حالیکه دیگر گازهای گلخانه ای مانند متان، اکسید نیتروژن، CFS ها و بخار آب در جذب گرما از دی اکسید کربن قوی تر هستند ولی CO2 بزرگترین نگرانی بشری است .زیرا : (1) در غلظت بسیار بزرگتری وجود دارد. (2) در جو به مدت طولانی تری می ماند.
دی اکسید کربن در هوا در هر جایی از ده ها تا هزاران سال می تواند باقی بماند. در مقایسه، اکسید نیتروژن ، حدودا میتواند 121 سال در جو باقی بماند، متان 5/12 سال و بخار آب، برای چند ساعت و یا چند روز( که توسط برف و باران فورا حذف میشود).
چه اثباتی وجود دارد که انسانها برای کم شدن گرمای زمین، تلاش می کنند؟احت
احتمالا بیش از نیمی از افزایش دما ی زمین در سطح جهانی در سالهای 2010-1951 به خاطر فعالیتهای انسانی بوده است.
اولا، علم سنگواره شناسی نشان می دهد که صعود دی اکسید کربن در جو، مقارن با انقلاب صنعتی بوده است. و آن موقعی بوده که انسان وارد مرحله تولید مواد شیمیایی و مکانیکی میشود.
دوما، فرآیندهای طبیعی به تنهایی نمی تواند گرمایی را که در این صد ها سال انسان تجربه کرده ، توضیح دهد.
این تصویر ، روند واقعی گرم شدن در درجه حرارت های مختلف (میله مشکی) در برابر این مطلب که چگونه بایستی گرم می شد، نشان داده شده. اگر ما فقط عوامل طبیعی را در نظر بگیریم.مانند: چقدر انرژی از خورشید به زمین میرسد(میله بنفش). میله نارنجی نشاندهنده میزان مورد انتظار در دوره تکامل بشر و فعالیتهای انسانی مثل سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی می باشد. همانطور که شما به وضوح می توانید ببینید، مشکی آینه ای برای رنگ نارنجی شده و بی تردید انسان را حلال مشکلات معرفی میکند.
چگونه فعالیتهای انسانی، چرخه کربن طبیعی را مختل کرده ؟
نگذارید که رنگ دود، شما را گول بزند. نیروگاههای برق تقریبا"عامل 40 درصد ازتولید گاز دی اکسید کربن در آمریکا میباشند.
ما انسانها از طریق احتراق و سوزاندن سوختهای فسیلی ( شامل زغال سنگ،نفت و گاز طبیعی) مقدار قابل ملاحظه ای گاز دی اکسید کربن به جو زمین اضافه میکنیم- اما نه صرفا"از طریق اتومبیل ،هواپیما و قطار.
مطمئنا" سوختهای دیزل، گازوئئل که جهت حمل و نقل غذا، انسانها و کالا استفاده میشود سهم به سزایی (تقریبا" 30 در صد) ازآلودگی جودر آمریکا به دلیل انتشار گاز دی اکسید کربن را دارند. اگرچه لازم به ذکر است که بزرگترین منبع انفرادی( قریب به 40 درصد) از سوزاندن سوختهای فسیلی برای تولید برق برای خانه هایمان و مراکز تجاری، حاصل میشود.
راه دیگری که ما به تجمع دی اکسید کربن در جو کمک میکنیم، جنگل زدایی یا پاکسازی زمین از گیاهان و در ختان است. گیاهان و درختان می توانند دی اکسید کربن را از هوا جذب و ذخیره کنند.
آیا نکته ای وجود دارد که بشود گفت، با گرم شدن زمین دمای سیاره بالا نمی رود؟
خیر. تا موقعی که گاز دی اکسید کربن به جو اضافه می شود، میانگین درجه حرارت هوای جهانی رو به افزایش خواهد بود. CO2 ، همیشه باعث ایجاد گرما می شود و با بالا رفتن این گاز، گرما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. ،
آیا میتوان تغییرات آب و هوایی را متوقف کرد؟
متاسفانه، ما نمی توانیم، تغییرات را که در سیستم آ ب و هوایی بوجود امده ، معکوس یا متوقف کنیم ولی شاید بتوانیم این سرعت افزایش را کاهش دهیم. دانشمندان پیشگویی می کنند که اگر تمام کشورها بتوانند مقدار دی اکسید کربن متصاد شده را که در دوره انقلاب صنعتی بوجود امده، محدود کنند و آن را به یک تریلیون تن (PGC 1000) برسانند، احتمال آن وجود دارد که دمای جهانی در 3.6 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد) محدود شود. (تا سال 2012 ، ما PGS515 تولید کرده ایم. تولید دی اکسید کربن تا سال 2020 ، متصاعد شدن به بالاترین حد خود خواهد رسید. و سپس اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود، سطح دما تا سال 2050 حدودا پنجاه در صد کاهش خواهد یافت.
معاهده آب و هوایی پاریس در سال 2015 ، اولین قرارداد بین المللی برای رسیدن به این هدف است. این توافق به طور قانونی به مورد اجرا گذاشته خواهد شد اگر حداقل 55 کشور آن را در روز زمین در سالهای 2016 و 2017 به امضا برسانند.
برای جدیدترین سر تیترهای خبری آب و هوایی و نقشه های متنوع شرایط جوی از سایت NOAA`s climate. goverment portal دیدن فرمایید.
آیا جزئیات آب و هوایی را برای یک ماه بخصوص و یا سال بخصوص می خواهید؟ به سایت
NOAA`s National centers for Environmental Information (NCEI) state of climate
سری بزنید برای گزارشات آب و هوایی در مقیاس ملی و جهانی.
برای یافته های کامل علمی و فنی در زمینه آب و هوا ، به سایت دولتی تغییرات جوی (IPCC) مراجعه کنید.