حکومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام
حکومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام
حکومت جهاني حضرت مهدي عليه السلام
آيات زيادي از قرآن کريم به حکومت جهاني حضرت مهدي - عليه السلام - تفسير شده که اينک به نمونه اي اشاره مي نماييم .
خداوند از ميان شما به کساني که گرويده و کارهاي شايسته کردند وعده کرده که هر آينه ايشان را در زمين خليفه خواهد کرد، چنان که آنان را که پيش از ايشان بودند، خليفه کرد، و هر آينه متمکن خواهد کرد براي ايشان دينشان را که برايشان پسنديد و هر آينه براي ايشان از بعد خوفشان ايمني تبديل خواهد کرد. مرا بپرستند! با من چيزي را شريک نسازند! و آن که پس از آن کافر شد [کفران نعمت کرد] ايشانند بيرون رفتگان از فرمان ( از فرمان بندگي خارج شده اند) .
بعضي از تفاسير درباره ي تفسير اين آيه ي مبارکه مطالبي بدين مضمون آورده است:
الف. منظور از وعده ي خلافت در اين آيه وعده اي است براي بعض امت اسلام، نه تمام امت و آنها مؤمنيني از امت اسلامي هستند که عمل صالح دارند . دليلي در اين آيه وجود ندارد که اين مؤمنين صحابه ي پيغمبر - صلي الله عليه و آله و سلم - باشند يا اين که منظور از اين مؤمنين خود پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - و ائمه - عليهم السلام - باشند.
ب. منظور از خلافت در زمين در اين آيه، تشکيل مجتمع صالحي از اين گروه مؤمنين است که وارث زمين مي شوند. چنان که در زمان هاي قبل مؤمنيني از امم گذشته زمين را به ارث برده اند که آنان وارثان صاحب شوکت و قوت بودند. و بعيد است که خداوند از انبياي بزرگوارش به لفظ «الذين من قبلهم» تعبير کند. و اراده ي خلافت الهي در اين آيه به معناي اينکه شخصي مانند داوود يا سليمان که خليفه ي خدا باشد و ولايت بر مجتمعي داشته باشد نيست؛ بلکه به معني تشکيل جامعه ي صالحي است، نه ولايت بر آن مجتمع.
ج. مراد از تمکين دين پسنديده آن است که در اصول اختلاف ندارند و در اجراي احکام سهل انگاري نمي کنند؛ به فروع عمل مي کنند و نفاق در مجتمع نيست. انبساط امر ( گسترش امنيت ) و سلامتي در اين مجتمع است.
د. منظور از «يعبدونني» حق عبادت است که با اخلاص بجا مي آورند. از آن روزي که اين آيه نازل شده تاکنون اين وعده تحقق نيافته است.
وي در ادامه ي گفتارش مي گويد: «حق اين است که اين آيه منطبق نمي شود مگر بر مجتمع موعودي که با ظهور مهدي - عليه السلام - و يارانش ، در آينده، منعقد مي شود.»
خلاصه اي از نوشته ي بعضي از تفاسير درباره ي اين آيه :
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
خداوند از ميان شما به کساني که گرويده و کارهاي شايسته کردند وعده کرده که هر آينه ايشان را در زمين خليفه خواهد کرد، چنان که آنان را که پيش از ايشان بودند، خليفه کرد، و هر آينه متمکن خواهد کرد براي ايشان دينشان را که برايشان پسنديد و هر آينه براي ايشان از بعد خوفشان ايمني تبديل خواهد کرد. مرا بپرستند! با من چيزي را شريک نسازند! و آن که پس از آن کافر شد [کفران نعمت کرد] ايشانند بيرون رفتگان از فرمان ( از فرمان بندگي خارج شده اند) .
بعضي از تفاسير درباره ي تفسير اين آيه ي مبارکه مطالبي بدين مضمون آورده است:
الف. منظور از وعده ي خلافت در اين آيه وعده اي است براي بعض امت اسلام، نه تمام امت و آنها مؤمنيني از امت اسلامي هستند که عمل صالح دارند . دليلي در اين آيه وجود ندارد که اين مؤمنين صحابه ي پيغمبر - صلي الله عليه و آله و سلم - باشند يا اين که منظور از اين مؤمنين خود پيامبر - صلي الله عليه و آله و سلم - و ائمه - عليهم السلام - باشند.
ب. منظور از خلافت در زمين در اين آيه، تشکيل مجتمع صالحي از اين گروه مؤمنين است که وارث زمين مي شوند. چنان که در زمان هاي قبل مؤمنيني از امم گذشته زمين را به ارث برده اند که آنان وارثان صاحب شوکت و قوت بودند. و بعيد است که خداوند از انبياي بزرگوارش به لفظ «الذين من قبلهم» تعبير کند. و اراده ي خلافت الهي در اين آيه به معناي اينکه شخصي مانند داوود يا سليمان که خليفه ي خدا باشد و ولايت بر مجتمعي داشته باشد نيست؛ بلکه به معني تشکيل جامعه ي صالحي است، نه ولايت بر آن مجتمع.
ج. مراد از تمکين دين پسنديده آن است که در اصول اختلاف ندارند و در اجراي احکام سهل انگاري نمي کنند؛ به فروع عمل مي کنند و نفاق در مجتمع نيست. انبساط امر ( گسترش امنيت ) و سلامتي در اين مجتمع است.
د. منظور از «يعبدونني» حق عبادت است که با اخلاص بجا مي آورند. از آن روزي که اين آيه نازل شده تاکنون اين وعده تحقق نيافته است.
وي در ادامه ي گفتارش مي گويد: «حق اين است که اين آيه منطبق نمي شود مگر بر مجتمع موعودي که با ظهور مهدي - عليه السلام - و يارانش ، در آينده، منعقد مي شود.»
خلاصه اي از نوشته ي بعضي از تفاسير درباره ي اين آيه :
پي نوشت :
پي نوشت :
1- نور: 55.
تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}