اثبات تأثیر وقف بر توسعه پایدار با مطالعه روی مدرسه چهارباغ اصفهان
و این آلودگی هر چند که نخست در کشورهای سرمایهداری و پیشرفته مشاهده شد اما در طول دو دههی اخیر دامن کشورهای جهان سوم را که برای صنعتی شدن خود تلاش سریعی کردهاند فراگرفته است.
این آلودگیها باعث شده که به تدریج محیط طبیعی از حیز انتفاع افتاده به گونهای که عملا راه را برای ادامهی سریع رشد اقتصادی مسدود کرده است و این امر امروزه تقریبا گریبان تمام کشورهای جهان را فرا گرفته است.
توسعهی آلودگی و کاهش رشد اقتصادی در مناطق آلودهی جهان باعث شده که دانشمندان به فکر نوعی توسعه بیفتند که بتواند حداقل آلودگی را داشته باشد و در ضمن راه رشد اقتصادی و بهرهوری از امکانات را نیز مسدود نکند که به این نوع توسعه، توسعه پایدار میگویند .
و یکی از این گونه بهرهبرداریها از محیط طبیعی و انسانی، وقف است که در صورتی که با نیازهای روز همخوانی داشته باشد میتواند به میراث جاویدان بدل شده و به گونهای همانند توسعهی پایدار عمل کند. در این مقاله نیز سعی شده است با مطالعهی مجموعهی وقفی مدرسهی چهارباغ (امام جعفرصادق) این امر را به اثبات برسانیم.
اثبات تأثیر وقف بر توسعه پایدار با مطالعه روی مدرسه چهارباغ اصفهان
آنچه امروز برای جهان معاصر مطرح است دیگر مقولهی توسعهی اقتصادی نیست بلکه توسعهی پایدار است که با توجه به این که توسعهی پایدار رابطهی تنگاتنگی با زندگی انسان در طبیعت دارد بیمناسبت نیست که نخست این اصطلاح جدید علمی را که از آغاز دههی 90 میلادی از اهمیت زیادتری برخوردار شده است این گونه تعریف کنیم:
توسعهی پایدار به معنای مدیریت و حفاظت منابع طبیعی پایه، و جهت دادن به تحولات تکنولوژی و نهادی است به ترتیبی که نیازهای انسان و نسلهای کنونی و آیندهی بشریت به صورت مستمر و پایدار تأمین شود.
در توسعهی پایدار منابع آب و خاک و هوا حفظ شده، محیط زیست تخریب نمیشود و از نظر فنی متناسب، و از نظر اقتصادی قابل قبول و پابرجا، و از نظر اجتماعی قابل پذیرش است (1).
بر طبق این تعریف هر نوع توسعهای که موجب تخریب محیط زیست و تخریب بافت فرهنگی و اجتماعی انسان شود پذیرفتنی نیست و شرط پذیرش توسعهی اقتصادی آن است که به سه عامل جغرافیایی فضا، مکان و انسان با همهی ویژگیهایش توجه کامل داشته باشد.
وقف اگر با توجه به نیازهای روز انجام گیرد به خوبی میتواند خصوصیات بیان شده در توسعهی پایدار را داشته باشد و این امر در مجتمعهای وقفی به خوبی قابل مشاهده است زیرا این مجتمعها به صورت خودیار عمل کرده و بدون نیاز به کمکهای مالی خارج از وقف میتوانند تا سالهای سال در شهرها به خدمات رسانی مشغول باشند.
بررسی مجتمعهای وقفی مدرسهی چهارباغ (امام جعفرصادق)
این مجتمع وقفی شامل یک مدرسه و مسجد - که به طور مشترک در یک محل قرار دارد - و همچنین بازارچهای به نام بازارچهی هنر و هتل عباسی است.این مدرسه توسط شاه سلطان حسین صفوی در ابتدای قرن 12 ه. ق و بین سالهای 1125 - 1118 ق ساخته شد. خود سلطان حسین در سال 1118 که ساختمان آجری آن رو به اتمام بود طی وقفنامهای تمامی زمین مدرسه، گنبد، ایوان و شبستان متصل به آن و ایوان جنوبی و صفهی غربی و قرینه در را به صیغهی مسجد، وقف کافهی شیعیان اثنیعشری و حجرههای تحتانی و فوقانی را وقف بر طالبان علوم دینیهی اثنیعشری صحیحالاعتقاد کرده است.
همچنین عرصهها، حوضها، چاه و مطبخ و باقی عمارات مدرسه وقف طلاب، علما و نمازگزاران در مسجد و سایر صادرین و واردین شد. این مدرسه و مسجد حدود 9 جریب مساحت دارد (2).
معماری این مدرسه بسیار شگفتانگیز، و از نظر هنر کاشیکاری بسیار بدیع، و نشاندهندهی رشد این هنر در اواخر دورهی صفویه است که شاید اوج این هنر را در این مدرسه بتوان مشاهده کرد. به طور مثال رنگ کاشیهای هر کدام از ایوانهای چهارگانه با یکدیگر متفاوت بوده و معرف فصول چهارگانه است.
شاه سلطان حسین خود موقوفات بیشماری را وقف این مدرسه کرده که اغلب به صورت مزارع کشاورزی است. این مزارع در حال حاضر در استان چهار محال بختیاری و روستاهای اطراف اصفهان است. تعداد 111 رقبه توسط سلطان حسین بر آن وقف شده است.
همچنین بازارچه هنر و هتل عباسی که توسط مادر سلطان حسین در سال 1123 ق وقف بر مدرسه و طلاب آن شده است 92 رقبه دارد.
از آنجایی که این مدرسه و بازارچه و کاروانسرا از همان ابتدای تأسیس اهمیت بهسزایی در شهر اصفهان داشته است. در اغلب کتب تاریخی و جغرافیایی مورد ستایش قرار گرفته و از آن صحبت شده است.
چنانچه در نصف جهان فی تعریف الاصفهان دربارهی آن میخوانیم: «از جمله بازارچههای اصفهان بازارچهی بلند آن میباشد که یک در آن در چهارباغ کهنهی جنب مدرسهی سلطانی است
و یک در دیگر به طرف عمارت قدیم پشت مطبخ جنب نهر فرشادی میباشد. بازارچهی مذکور در کمال خوبی و ارتفاع دو طبقه ساخته شده است و طولانی، و بعد از بازار قیصریه به این خوبی بازاری نیست و یک در مدرسهی سلطانی در آن است و...
بعد از زمان افغانها سالها بایر بود و الحال نواب اشرف والا (ظل السلطان) آن را مرمت نمود و محل غلامان لشکری قرار دادهاند» (3) و یا دربارهی کاروانسرای فتحیه (هتل عباسی فعلی) در این کتاب که در دورهی ناصرالدین شاه نوشته شده است.
چنین میخوانیم: «و از جمله کاروانسراها، کاروانسرای بازارچهی بلند است: که آن خلف مدرسهی چهارباغ شاهی و به طرف مشرق آن واقع است. دو طبقه صحن وسیع دارد، تمام نهر فرشادی از میان آن میگذرد،.
در وسط آن مهتابی بر روی نهر ساخته و حجرات زیر و بالا به کمال زیبایی و مقبولی ساخته و پرداخته و کاروانسرا چنان مرتب درست شده و بیننده ازوضع بنا و استحکام و صفای آن گذشته گشاده میشود...
در سالهای اخیر کاروانسرا همچنان بیکار و بایر افتاده، در شرف خرابی بوده» (4) که این توضیحات نشان میدهد که این مجموعه بنای وقفی از ابتدا کاربردهای متنوع داشته و به علت مناسب بودن ساختمان، چه از لحاظ مکان و چه از لحاظ نوع و سبک از اهمیت بهسزایی برخوردار بوده و خدمات مناسبی را در اختیار مردم شهر اصفهان قرار داده است.
امکانات مدرسهی چهارباغ در زمان صفویه
این مدرسه علاوه بر این که مورد استفادهی طلاب قرار میگرفته، تجهیزات جنبی و امکانات علمی و رفاهی زیادی داشته است. اهل این مدرسه به واسطهی موقوفات آن از تنعم بسیاری برخوردار بوده و نفوذ کلمهی آنان زیاد و از جهت مادی هیچگونه مشکلی نداشتهاند.به گونهای که آشپزخانهی مدرسه از جهت تأمین مایحتاج خوراک طلاب و مدرسین در زمان صفوی همواره برقرار بوده ا ست. علاوه بر این کتابخانهی مدرسهی چهارباغ از جمله کتابخانههای کم نظیر و ارزشمند عهد صفویه بوده است.
که متأسفانه در زمان فتنهی افغان نابود شده و از بین رفته است این کتابخانه در اختیار دانش پژوهان آن زمان بوده و کتابداران موظف بودهاند که حضور داشته و کتابهای مورد استفاده را در اختیار آنان بگذارند (5).
وضعیت رقابت مدرسه در عصر حاضر
در زمان حال در بازار هنر همراه با بانک ملی جنب آن (در زمان صفویه به جای این بانک قهوهخانه بوه است) 88 باب مغازهی استیجاری وجود دارد و کاروانسرای فتحیه نیز به پیشنهاد آقای آندرهگدار در سال 1346 تبدیل به هتل شاه عباس شد که البته کار بازسازی از آن سال آغاز میشود .و این ساختمان امروزه تبدیل به هتل پنج ستارهی عباسی شده که یکی از معتبرترین و زیباترین هتلهای فعلی شهر سیاحتی اصفهان است. مجموعهی وقفی یاد شده توسط واقف جهت این امور وقف شده بوده است: 1. تعمیرات مدرسه، بازار و مسجد؛ 3. صرف مخارج طلاب، مدرسین، کارکنان، خدمه و مؤذن آن؛ 3. خیرات، مبرات به این شرح:
الف. اطعام افطاری هر شب 41 نفر؛ ب. روضهخوانی در 21 ماه رمضان؛ ج. اطعام سکنه و سادات مدرسه در روزهای 17 ربیع الاول 13 رجب؛ ه. اطعام دوازده قربانی در روز عید اضحی (قربان)؛ و. روضهخ وانی در دهه ی عاشورا.
تلاوت قرآن روزی دو نفر؛ ح. قرائت قرآن در ماه رجب، شعبان و رمضان؛ ط. هر سال یک حج استیجاری جهت واقف؛ ی. استیجار زوار جهت زیارت عتبات عالیات واقع در عراق؛ ک. استیجار ده نفر زوار جهت زیارت مشهد مقدس.
درآمد موقوفات در سالهای اخیر به این شرح بوده است که باید خرج موارد یاد شده شود: اجارهی دریافتی از مغازهها که در سال 73 ه ق به میزان 12,167,000 ریال بوده است و چون جمع مساحت مغازههای وقفی آن تقریبا 1,702 متر بوده است
به ازای هر متر مربع سالانه 7,145 ریال اجاره دریافت میشود. البته در سالهای اخیر میزان اجاره و سرقفلی افزایش داشته به گونهای که در سال 76 برای یک باب مغازه مقدار 162 میلیون ریال سرقفلی و ماهانه 41 هزار ریال اجارهی آن بوده است.
در سال 1374 مقدار درآمد هتل عباسی، 550,173,600 ریال بوده است (6) که بر سر مقدار اجارهی آن بین اداره اوقاف و سازمان بیمهی ایران اختلاف وجود دارد.
به هر حال وجود رقبات مختلف همراه با کاربردهای گوناگون آن باعث شده که این مدرسه بعد از گذشت سیصد سال هنوز سرپا بوده و از گزند حوادث تا حدودی دور بماند به گونهای که هنوز یکی از مدارس طلبهنشین اصفهان است و علاوه بر آن به عنوان یکی از آثار باستانی زیبای شهر اصفهان نیز به حساب میآید.
همچنین در جنب آن نیز مراکز فرهنگی مانند مرکز آموزش رایانه قرار دارد و تا چند سال قبل نیز کتابخانهی مرکزی شهرداری در کنار آن قرار داشت.
نتیجه گیری و پیشنهادها
با توجه به مباحث در مییابیم که عمل وقف اگر با توجه به مواردی چند صورت بگیرد میتواند تبدیل به میراث جاویدان شده و با توجه به توسعهی پایدار اثرات مطلوب و مفید و طولانی مدت را به ارمغان بیاورد.البته باید توجه کرد که وقف خود اثرات منفی نیز به جای میگذارد. به هر حال اثرات مثبت و منفی مجتمعهای وقفی را میتوان به این صورت دستهبندی کرد:
اثرات مثبت
1. مجتمعهای وقفی اغلب دارای رقبات متعدد و متنوعی است که میتواند خدمات مختلفی را در اختیار افراد ساکن در اطراف این مجتمعها یا سایر افراد ساکن شهر قرار دهد.2. این مجتمعهای وقفی به صورت مجتمعهای خودیار عمل کرده و میتواند موقوفهی خود را به خوبی حفظ کند و باعث پایداری آن شود و در حقیقت نوعی از توسعهی پایدار است. که در شهرهای اسلامی به خصوص شهر اصفهان مشاهده میشود.
و این نشان دهندهی این امر است که واقفان همیشه تاریخ درازمدت را مدنظر قرار میدادهاند و آبادانی این مجتمعها در طول تاریخ را جزء اهداف خود میدانستهاند.
3. این مجتمعهای وقفی به شکلهای مختلفی مانند محلات وقفی، مدارس، مساجد و یا حتی کاروانسرا یا حمام یا امامزاده هستند. هر یک میتوانند کاربردهای مختلفی را با خدمات ویژهی خود ارائه دهند.
اثرات منفی
1. این مجتمعهای وقفی به علت وسعت خود اغلب باعث میشوند که از تحولات سریع شهری و خدمات رسانی جدید به اطراف خود ممانعت ایجاد کرده و باعث شود که بافت قدیمی و گاه مخروبهی اطراف آنها باقی بماند.2. تحولات سریع شهری باعث میشود که گاهی مجتمعهای وقفی کاربرد خود را از دست بدهند و کمکم به مکانی مخروبه تبدیل شوند.
3. ورود فنآوری جدید و گسترش امکانات در منازل گاهی موجب میشود که برخی از انواع موقوفات از حیز انتفاع افتاده و به مکانهایی بلااستفاده تبدیل شود (مانند حمامهای وقفی که اکثرا رو به تعطیلی هستند).
پیشنهادهایی که میتواند نکات مثبت وقف را افزایش و اثرات منفی آن را کاهش دهد و موجب رسیدن به نقطهی توسعهی پایدار در خدمات رسانی شهر شود عبارتاند از:
1. توجه به نیازهای روز در وقف میتواند موجب شود که موقوفات حداکثر کارایی را داشته و مورد استفاده قرار گیرد.
2. کاربردهای متنوع موقوفات میتواند در هر زمان با توجه به یکی از کاربردهای آن، موقوفات را زنده نگه دارد.
3. انعطاف پذیر بودن وقفنامهها به گونهای که بتوان در زمانهای مختلف با توجه به نیازهای جدید کاربردهای جدیدی به آنها داد و نحوهی مصرف موقوفات را با توجه به این نیازها تغییر داد.
با توجه به این امر آینده از آن کسانی است که بتوانند سریعتر خود را با این تغییرات تطبیق داده و همگام با زمان به حرکت و پیش رفت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ادامه دهند.
4. افق دید واقفان محترم و خیر و دست اندرکاران ادارهی اوقاف باید گسترده شده و جریان وقف را به زمینههای تولیدی مانند ایجاد صنایع و مجتمعهای کشاورزی و غیره سوق دهند تا سود حاصله به امور اقتصادی جامعه نیز کمک کند.
رسهی چهارباغ وجود دارد. وجود همین عوامل باعث شده که این مجتمع وقفی بعد از گذشت سیصد سال هنوز کاربردهای خود را حفظ کرده و بتواند به نقش آفرینی خود ادامه دهد.
پی نوشت:
1- آسایش، حسین، «نگاهی تحلیلگرانه به عمران روستایی در ایران»، فصلنامهی تحقیقات جغرافیایی، ش 34، پاییز 1373.
2- نصیری مقدم، محمدنادر، «وقفنامهی مدرسهی چهارباغ اصفهان»، فصلنامهی میراث جاویدان، ش 8، زمستان 1373.
3- محمدرضا اصفهانی، محمدمهدی، نصف جهان فی تعریف الاصفهان، (تصحیح منوچهر ستوده)، امیرکبیر، چ 2، تهران، 1368.
4- همان.
5- برجیان، حبیب و حوری، جزوهی دستنویس دربارهی معماری هتل عباسی.
6- رک: پروندهی موقوفات مدرسهی چهارباغ واقع در بایگانی ادارهی کل اوقاف و امور خیریهی اصفهان.
منبع:
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}