مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

برخی غذاهای سالم وجود دارند که نه تنها مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند بلکه شما را برای مدت طولانی نیز سیر نگه می‌دارند در نتیجه باعث می‌شوند که شما گرسنه نشوید و غذاهای ناسالم نخورید.
افسانه‌ی قدیمی رژیم گرفتن به معنای محروم کردن خودتان از غذا، سرانجام به خاطر ابتکارات به دست آمده در برنامه‌های رژیم غذایی که حالا چیزهای زیادی برای گفتن دارد، کنار گذاشته شد. این برنامه‌های رژیم غذایی عمدتاً شامل غذاهای سالمی هستند که شما را بدون این که کالری‌ و چربی‌ و یا کلسترول اضافی وارد بدن‌تان شود، سیر می‌کنند. در نتیجه‌ی این کار، این غذاها در میان مشتاقان تندرستی و رژیم بگیران مختلف، کاملاً محبوب شده‌اند.

غذاهای سالمی که شما را سیر می‌کنند :

رژیم متعادل چیزی است که تمام مواد مغذی ضروری و مورد نیاز بدن شما را فراهم می‌کند و هم زمان شکم شما را هم سیر می‌کند. برای همین خاطر، این غذاها باید مقدار قابل توجهی از فیبر، پروتئین‌ها و آب را در کنار مواد مغذی دیگر داشته باشند. حضور این مواد مغذی به سیر کردن گرسنگی شما به روش سالم کمک می‌کند.

غلات خالص :

غلات سبوس دار نظیر بلغور جو دو سر، تخم کتان، جو و گندم، مواد مغذی ضروری بی‌شماری مثل پروتئین‌ها و فیبر در خود دارند. در واقع، پروتئین‌ها و فیبری که به مقدار قابل توجهی در غلات سبوس دار یافت می‌شوند، به مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارند. اگر شما نان سفید تصفیه شده را بخورید، دوباره گرسنه‌ی غذا نخواهید شد. اما نان گندمی خالص شما را به مدت طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد و هم زمان مواد مغذی را برای شما فراهم می‌کنند که برای بدن‌تان لازم و ضروری هستند.

تخم مرغ :

از خوردن زرده تخم مرغ اجتناب کنید چون می‌تواند سطح کلسترول شما را بالا ببرد. سفیده‌ی تخم مرغ غنی از پروتئین‌های مختلف، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای بدن شما است. روش پخت نیز نقش مهمی دارد. خوردن سالاد تخم مرغ کم چرب و یا تخم مرغ‌های آب پز شده، یک انتخاب عاقلانه است. ‌سعی کنید به هنگام پختن آنها، تا جایی که ممکن است از روغن خیلی کمی استفاده بکنید چون مقدار بسیار زیادی از چربی‌هایی که ما در تخم مرغ به شکل نیمرو مصرف می‌کنیم، از روغن استفاده شده، می‌آید.

میوه‌ها و سبزیجات :

اکثر میوه‌ها و سبزیجاتی که مصرف می‌کنیم غنی از فیبر هستند اما مشکل این است که ما واقعاً مشتاق خوردن آنها نیستیم و وقتی این کار را انجام می‌دهیم، این نسبت‌ها خیلی کوچک است. به غیر از مقدار فیبر آنها که شما را سیر می‌کند، میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین‌های مختلف، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. از همه مهم‌تر، آنها مقدار آب زیادی دارند و حجم زیادی به وعده‌ی غذایی شما اضافه می‌کنند در نتیجه شما را به مدت طولانی سیر نگه می‌دارند. مقدار مواد مغذی به ویژه در سبزیجات، شما را سالم نگه می‌دارند اما فیبر، شما را سیر نگه می‌دارد. بهترین روش این است که وعده‌ی غذایی شما شامل میوه‌ها و سبزیجات باشد تا شما پروتئین بسیار زیادی را از غذاهای دیگر و فیبر را از آنها دریافت کنید.

ماهی :

ماهی‌های مختلف نظیر قزل آلا، تن و خال مخالی برای سیر کردن اشتهای شما برای غذا مفید هستند. آنها غنی از چربی‌های سالم هستند که حجمی به وعده‌های غذایی شما اضافه می‌کنند در نتیجه باعث می‌شوند شما احساس سیری بکنید. هم زمان، آنها برخی مواد مغذی بسیار حیاتی را برای بدن شما که شامل ویتامین‌ها و اسیدهای چرب امگا 3 هستند، فراهم می‌کنند. داشتن ماهی در رژیم غذایی خود به شما کمک خواهد کرد که کلسترول بد را کاهش دهید و کلسترول خوب را در بدن افزایش دهید در نتیجه به شما اطمینان می‌دهند که هرگز دچار مشکلات قلبی نخواهید شد. از همه مهم‌تر، هضم و گوارش پروتئین این ماهی‌ها زمان می‌برد و شما را برای مدت طولانی‌تر سیر نگه می‌دارد.

آجیل :

آجیل واقعاً سرشار از چربی است اما اینها چربی‌های سالم هستند که برای بدن شما مفیدند. همانند بیشتر غذاهای سالم که در مورد آنها صحبت کردیم، آجیل نیز پروتئین و فیبر دارد. آنها هم چنین آنتی اکسیدان‌هایی دارند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید آنها را به صورت خام یا سرخ شده بخورید. آنها با این که کوچک هستند اما تمام مواد مغذی ضروری را در خود دارند.
بهترین چیز در مورد این غذاها این است که شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند در نتیجه باعث می‌شوند که پر خوری نکنید و یا غذاهای فست فودی و ناسالم نخورید. این را نیز در نظر بگیرید که آنها بدون شک، ارزش این را دارند که جزو رژیم غذایی شما قرار گیرند.