تقویت حافظه،ماهی،تلویزیون

نويسنده:سام نریمان
نتیجه این تحقیقات نشان میدهد از میان برنامه های تلویزیون اخبار ممکن است برای تقویت حافظه مفیدتر از سایر برنامه ها باشد. نتیجه تحقیقاتی که در کشور استرالیا انجام شد نشان می دهد برای اینکه حافظه قویتری داشته باشیم باید تلویزیونها را خاموش کنیم و به حل جدول بپردازیم و همچنین در رژیم غذایی خود نیز ماهی را بگنجانیم.
یک موسسه علمی - تحقیقاتی استرالیائی در یک نظر خواهی آن لاین که از حدود 3000 نفر انجام شد به این نتیجه رسید : "افرادی که داستانهای تخیلی میخوانند دارای حافظه قویتری هستند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف میکنند به سختی حتی نام افراد را به خاطر می آورند." بر اساس گفته نانسی پاچانا (Nancy Pachana) روانشناس فعال در این تحقیقات، تلویزیون به تنهائی سبب تضعیف حافظه نمی شود و با روش زندگی فعال و رژیم غذائی مناسب میتوان تغییرات عمده ای در کیفیت حافظه ایجاد کرد.

تحقیق جامع تر

نتایجی که از این تحقیق بدست آمد باعث شد تا موسسه ملی حافظه در همین کشور تستی را برای بررسی میزان حافظه افراد ترتیب دهد که در آن حدود 29500 نفر شرکت کردند. مسئولین برگزاری از این افراد سئوالاتی در مورد وظایف روزانه از قبیل بخاطر سپردن لیست خرید و بیاد آوردن نام افراد و چهره ها، شغل آنان و همچنین در مورد حافظه دور مانند تشخیص عکس افرادی که سالها آنها را ندیده بودند انجام داد. افرادی که در این تست شرکت کردند باید درباره عادات خود از قبیل مقدار مصرف مشروبات الکلی و مدت زمانیکه صرف تماشای تلویزیون و خواندن کتاب میکردند توضیحاتی میدادند. نتیجه این تست تفاوتی در میزان حافظه زن و مرد در انجام وظائف مشابه روزانه نشان نداد. اما مشخص شد که مقدار زمانیکه آنان صرف تماشای تلویزیون میکردند در حافظه آنان تاثیر زیادی دارد.
از اینرو محققین با بررسی نتایج توصیه کردند که بهتر است تلویزیون را خاموش کنید زیرا افرادی که روزانه کمتر از یکساعت تلویزیون تماشا میکردند از حافظه بهتری در انجام وظائف خود نسبت به سایرین برخوردار بودند. در ضمن افرادی که به حل جدول می پرداختند حافظه قویتری در بیاد آوری نامها داشتند و همینطور آن دسته افرادی که در هفته حداقل یکبار ماهی میخوردند حافظه خود را به نوعی در مورد بخاطر آوردن لیست خرید و یا جزئیات دیگر در زندگی روزانه تقویت کرده بودند.
برخی برنامه ها مانند اخبار مفیدتر از سایر برنامه های تلویزیون هستند .به عقیده پاچانا داشتن ذهن فعال برای تقویت حافظه بسیار مفید است تماشای پاره ای از برنامه های تلویزیون ممکن است در تقویت حافظه موثر باشد اما تاثیر آنها مانند خواندن کتاب که یک فعالیت پویا برای حافظه به شمار می آید، نیست. وی در همین رابطه اضافه می کند که : "نتیجه این تحقیقات نشان میدهد از میان برنامه های تلویزیون اخبار ممکن است برای تقویت حافظه مفیدتر از سایر برنامه ها باشد."