راه هايي براي «رفع خستگي»

شکوه و شکايت از کسالت و خستگي در سال هاي اخير به نوعي مد شده و بسياري از افراد همين که صحبت از وضع و حالشان مي شود شروع به گله مي کنند که خستگي مفرط بدجوري جسم و روحشان را آزار مي دهد و فرصت سر خاراندن را هم ندارند. در واقع خستگي مداوم يکي از پديده هايي است که در نتيجه زندگي مدرن در جوامع پيشرفته امروزي به وجود آمده و افراد مختلفي در طبقات مختلف جامعه دچار آن مي شوند. بر همين اساس در اين مطلب برآنيم تا با بازگو کردن دلايل پديده خستگي، راه هايي را براي رفع خستگي به شما پيشنهاد بکنيم. پس براي اينکه خستگي از جسم و روان تان دور شود تا پايان مطلب با ما همراه باشيد.

ريشه هاي خستگي

  • اصولا ابتدايي ترين علت خستگي ممکن است کم بودن ميزان استراحت باشد و شايد شما به دنبال يافتن يک معيار ثابت براي ميزان کافي خواب باشيد. اما بايد توجه داشت که افراد مختلف از اين لحاظ با يکديگر تفاوت دارند. بعضي ها در يک شبانه روز با کمتر از شش ساعت خواب قادر به انجام فعاليت هايشان هستند و بعضي ديگر به بيشتر از نه ساعت خواب نيازمندند. معمولا افراد مضطرب، افسرده و منزوي به خواب بيشتري نياز دارند.
  • کمبود موادغذايي از جمله پروتئين، مواد کالري زا و ويتامين ها مي تواند باعث ايجاد خستگي شود. اين کمبود ممکن است در اثر سو»تغذيه يا کم بودن اين مواد در رژيم غذايي يا ناشي از سو»هاضمه يا اشکال دستگاه گوارش در جذب اين مواد باشد.
  • مسموميت چه به صورت بلع موادسمي و چه استنشاق آن ها، مي تواند موجب خستگي شود. براي مثال، امروزه مونوکسيدکربن و فلزهاي سنگين موجود در هواي شهرهاي بزرگ از جمله عوامل مسموميت زا هستند; و اگر شما مدتي طولاني در ترافيک شهر، از اين هواي آلوده استنشاق کنيد، علت خستگي تان ممکن است مسموميت باشد.
  • بعضي داروها مستقيم يا غيرمستقيم مي توانند باعث ايجاد خستگي شوند; از جمله داروهاي خواب آور و آرام بخش، ضدحساسيت ها و اغلب داروهاي مسکن. گاهي بعضي داروها بر کيفيت خواب اثر مي گذارند و افراد مصرف کننده به رغم کافي بودن زمان خوابشان، احساس خستگي مي کنند. بنابراين ضروري است که داروها تنها با نظر پزشک مصرف شوند.
  • حالت هاي روحي و رواني تا ميزان بسيار زيادي در ايجاد حس خستگي موثرند. شايع ترين علت خستگي درازمدت افسردگي است. در اين موارد، خستگي ممکن است با اختلال هايي در خلق و روحيه، اشتها و خواب همراه باشد. از آنجاکه افسردگي ممکن است به شکلي خفيف و مخفيانه وجود داشته باشد، در هر فردي که علت خاصي براي خستگي يافت نشد، بايد به فکر افسردگي بود. همچنين گاهي بعضي افراد، به خصوص دخترهاي جواني که بيش از حد نگران وزن و ابعاد بدنشان هستند، به شکلي غيرعادي از خوردن غذا اجتناب مي کنند که پيامد آن مي تواند سو»تغذيه و طبعا خستگي باشد.اولين گام براي اينکه سراسر عمرتان را با تندرستي و شادابي بگذرانيد در پيش گرفتن يک رژيم صحيح غذايي است. تجربه ثابت کرده کساني که جز قند طبيعي، قند ديگري را به مصرف نمي رسانند و نيز از غذاهايي استفاده مي کنند که سرشار از پروتئين است و همچنين نان سبوس دار مصرف مي کنند، کمتر دچار کسالت و خستگي مي شوند. اصولا در نظر داشته باشيد که رژيمي را بايد در پيش بگيريد که بيشترين ويتامين را به بدن شما برساند، و همچنين هنر درست استراحت کردن را بياموزيد. گاهي خستگي ممکن است علامت اوليه بسياري از بيماري ها باشد. اگر بعد از استراحت و آرامش باز احساس خستگي مي کنيد حتما به پزشک مراجعه کنيد.

    رفع خستگي

    همه ما پس از پشت سر گذاشتن روزي پرتنش و خسته کننده، مجبوريم فشارهاي وارد بر عضلات و اعصاب خود را به نحوي برطرف کنيم. توصيه هاي زير در عين سادگي نتايج سودمندي دارند و خوابي راحت و آرام را به همراه مي آورند:
  • ماسا ژ محکم تمام بدن به مدت ده دقيقه باعث بازگشت نيرو در بدن مي شود. البته دست تان به همه جاي بدن نمي رسد، ولي تا هر جاکه مي توانيد ماسا ژ دهيد. اين کار را مي توانيد با روغن گياهي يا روغن ماسا ژ انجام دهيد و با نوازش، ضربه زدن و لرزاندن اندام ها بدن خسته خود را ماساژ دهيد.
  • دو طرف حوله يا وسيله اي شبيه به آن را با دو دست محکم بگيريد و دست ها را از بالا يا پايين به پشت ببريد و به شکل منحني بر ستون فقرات و پهلوها بکشيد. اين حرکت خستگي عضلات را در ابعاد وسيعي برطرف مي کند.
  • دوش آب گرم با فشار شديد، به ويژه زماني که ماهيچه هاي پشت و گردن مدتي نسبتا طولاني در معرض فشار آب باشند، در تسکين خستگي هاي روحي و جسمي ثمربخش است.
  • ميل کردن نوشابه اي خنک همراه با ويتامين هايي از ميوه هاي تازه، لذت و آرامشي فراوان به همراه دارد.
  • بوکردن اسانس اکليل کوهي، شمعداني و نيز اسانس ريحان آرام بخش است.
  • گوش دادن به يک موزيک شاد راه خوبي براي يافتن انرژي دروني است; البته موسيقي هاي تند توصيه نمي شود، چون شما را بيشتر عصبي مي کند.
  • چند نرمش سبک و کششي ، به رفع خستگي روزانه کمک شاياني مي کند.

    شيوه صحيح استراحت کردن

    پس از آنکه روي تختخواب دراز کشيديد، پيش خود تصور کنيد که بر بالاي ابرها حرکت مي کنيد. خود را به شاخه درختي تشبيه کنيد که با هر وزش باد به اين سو و آن سو حرکت مي کند. در اين حالت طبيعت را در ذهن خود مجسم کنيد و اين احساس را در خود تقويت نماييد که کنار دريا و روي ماسه هاي نرم دراز کشيده ايد و امواج دريا شما را چون برگي سبکبال به اين طرف و آن طرف مي کشانند. حالا وقت آن است که عضلات را از حالت انقباض خارج کنيد. براي اين کار بهتر است ابتدا از پاهاي تان شروع کنيد. به اين ترتيب که هر يک از پاها را چندين بار به چرخش درآوريد تا از حالت انقباض درآيند. در اين مرحله چنان عمل کنيد که پاهاي تان کاملا رها شوند و به حالت پاندولي درآيند. پس از آنکه چندبار ساق پاها را به جلو و عقب خم کرديد، اجازه دهيد پاها استراحت کنند. در اين موقعيت چنان تصور کنيد که درون هر دو پا پر از سرب شده و کاملا سخت و سنگين روي زمين بي حرکت مانده اند. حالا چند نفس عميق بکشيد. در اين موقع، به همان آهستگي که هوا را از طريق بيني به داخل ريه ها مي فرستيد، از طريق دهان به آرامي بازدم را انجام دهيد. دست هاي خود را به طرفين باز کنيد. تا آنجاکه مي توانيد دست ها را از هم دور کنيد و سعي نماييد که دست ها و بازوهاي تان منقبض شوند. براي اين کار مي توان دست ها را محکم مشت کرد تا حالت انقباض کامل به وجود آيد. پس از چند لحظه عضلات دست و بازو را شل و آن ها را چنان آزادانه رها کنيد که چون برگي روي آب، با آرامش به استراحت بپردازند. پس از دست و پا نوبت به ناحيه گردن مي رسد، براي استراحت دادن به گردن، ابتدا سر خود را چندبار از يک طرف به طرف ديگر بچرخانيد. سپس، تصور کنيد که سرتان بيش از حد تصور سنگين است و در اين حال، آن را روي بالش رها کنيد. در اينجا بايد فکر کنيد که سرتان آن قدر سنگين است که به هيچ وجه نمي توانيد به وسيله گردنتان آن را به حرکت درآوريد. چشم ها عضلاتي هستند که همچون دست و پا به استراحت نياز دارند. استراحت دادن به چشم ها بسيار مهم و اساسي است; براي اين امر چندبار با شدت بسيار پلک هايتان را به هم فشار دهيد و آن ها را ببنديد تا چشمان تان آرامش لازم را به دست آورند. کساني که عصبي هستند، در هنگام استراحت دادن به چشم ها، دچار لرزش پلک خواهند شد. شايد در چنين حالتي، شايد نشود از حرکت پلک ها جلوگيري کرد. در چنين مواردي، شخص بايد دست از تلاش بردارد و به آرامي نفس عميق بکشد. پس از چند لحظه، متوجه مي شود که ديگر مژه نمي زند و پلک هايش نمي لرزد. در اين موقعيت مي توان دستورالعمل استراحت چشم ها را به اجرا درآورد. دوش آب گرم با فشار شديد، به ويژه زماني که ماهيچه هاي پشت و گردن مدتي نسبتا طولاني در معرض فشار آب باشند، در تسکين خستگي هاي روحي و جسمي ثمربخش است.
    منبع: http://www.ebtekarnews.com