نویسنده: بهزاد زمانی مقدم




 

 داروهای هومیوپاتی/ داروهای پلی کرست

میازم:
سورا، سایکوز، سیفلیس

سوگرایی:
چپ

استعداد ابتلا به بیماری:
نوروسایکوتیک

ارتباط با گرما و سرما:
گرمایی

بنیان شخصیتی دارو:

انجام درست کارها در شرایط بحرانی است. به همین سبب است که دچار دستپاچگی و اضطراب می‌شود.

محدوده‌ی عملکرد دارو:

مغز، نخاع، اعصاب، خون، پرده‌های مخاطی ( مانند پرده‌های مخاطی چشم، حلق، معده، اورترا و...)، پریوست، استخوان‌ها، کلیه، کبد، مجرای گوارشی.

ویژگی‌های ساختاری:

عصبی با تصوراتی زنده و فعال، با ساختاری هیدروژنی، بنیه ضعیف، مسن‌تر از سن خود به نظر می‌آید. لاغر و پژمرده و خسته، رنگ پوست خاکستری و کبود.

نکات کلیدی:

برانگیزش آنی برای انجام کارها (Impulse)، بر انگیزش برای پریدن از ارتفاع (با دیدن ارتفاع). ترس از ارتفاع، پل؛ ترس از دیر شدن و به کاری نرسیدن. تشدید عمومی با خوردن شیرینی جات. خشونت صدا (به ویژه در خوانندگان و سخنران‌ها). تپش شدید قلب به طوری که قلب می‌خواهد از سینه بیرون بزند. قی کردن‌‌های متوالی و زیاد (Eructation). ناتوانی جنسی، وقتی که به مشکلات خود فکر می‌کند.

عوارض بالینی:

اسیدیته، بیماری آدیسون، کم خونی، تنگی نفس، اسهال، لاغری، آروغ زدن، مشکلات چشم، نفخ شکم، زخم معده، گونوره، سردرد، سوزش سرمعده، نورالژی، چشم درد نوزادان، نرمی استخوان، مشکلات نخاعی، مشکلات حلق، زخم‌های روی زبان، زگیل.

مدالیته‌ها:

تشدید:

با هوای سرد، غذای سرد و خوردن قند، شیرینی و بستنی، با فعالیت‌های ذهنی طولانی، گرما، خوابیدن به پهلوی چپ و نور زیاد.

بهبود:

در هوای آزاد، حمام با آب سرد، استفاده از چیز‌های خنک، اتاق تاریك، آروغ زدن و بستن نقاط درگیر.

Rubrics:

- Ailments from anticipation.
- Delusion, deserted, forsaken.
- Delusion, place he cannot pass, Certain.
- Excitement, anticipating events, When.
- Time passes too slowly, appears longer.

اطلاعات شخصیتی فرد مربوط به Arg.nit.

روان:

تمرکز این دارو بیشتر در روح و روان و اعصاب است. از مشخصات مهمش اضطراب نسبت به وقت در قرار ملاقات یا برنامه‌‌هایش، اضطراب نسبت به برنامه‌ریزی، وسواس به انجام بعضی از کارها به روش خاص خودش است. ترس دارد که کارها از کنترلش خارج شوند. عصبی و تحریک‌پذیر. تکرار جملاتی مانند « هیچ راهی وجود ندارد » یا « نمی‌دانم چه بکنم » وقتی گیر بیفتد ( در شلوغی، مکان‌های بسته، پل، ارتفاع، هواپیما و ... ). وارد جایی که خروجی نداشته باشد نمی‌شود، زیرا ترس از گیر افتادن دارد ( برای مثال وقتی مسافرت می‌رود که بلیت رفت و برگشت داشته باشد ). عجول و بی‌تحمل است. هنگام گیر افتادن، کار‌های غیرمنتظره و آنی انجام می‌دهد که نمی‌توان فکرش را کرد. حملات اضطرابی ناگهانی دارد. آشفتگی و گیجی ذهن، تکرار لغات اشتباه هنگام صحبت کردن. ترس شدید از ارتفاع ( حتی نگاه کردن ساختمان‌های بلند برایش ترسناک است، احساس می‌کند که روی او خراب می‌شوند ). ترس از دیر رسیدن، پل، و کلاستروفوبیا. فعال و عجول و با رفتار‌های غیرمترقبه.

سر:

سردرد فشاری در افراد ادیب با منشأ معدی در پیشانی و گیجگاه. سرگیجه با بستن چشم‌ها. فوتوفوبی. تورم و پرخونی آسترپلک، فلج عضلات مژگانی و کاهش تطابق، خستگی چشم. چشم درد نوزادانی که هنگام تولد، در اثر عبور از کانال تولد با گونوره‌ی مادر آلوده تماس پیدا کرده باشند. ترشحات چرکی زیاد، کدورت قرنیه. صرع در اثر ترس، حمله‌ی آنی هنگام قاعدگی و شب‌ها به همراه از بین رفتن بینایی.

عوارض تنفسی:

احساس تراشه در حلق. التهاب حلق با خشونت و ترشح غلیظ. احساس مو در ته حلق.

عوارض گوارشی:

سوء ‌هاضمه و نفخ شدید که با دفع گاز و آروغ بهتر می‌شود. اسهال با ریشه عصبی واضطرابی، اسهال با ریشه گوارشی؛ به علت خوردن شیرینی جات، شیر، نمک، پس از گرفتن بچه از شیر، و فعالیت‌های طولانی ذهن، مدفوع آبکی با گاز زیاد.

عوارض تناسلی، ادراری و قاعدگی:

احساس تراشه در رحم. تکرر ادرار. متروراژی در خانم‌های بیوه جوان.

اندام‌های حرکتی:

نقص در هماهنگی عضلات توأم با لرزش بخش‌های متأثر، لاغری پیش رونده در اندام تحتانی.

ملاحظات:

- در موارد صرع پس از ترس و فلج پس از دیفتری بسیار مفید است.
-.Arg met در مقایسه با این دارو، درد‌های له‌کننده در بیضه‌ها دارد.
- این دارو ناسازگار با قهوه (Coffea) است.
منبع مقاله :
زمانی مقدم، بهزاد؛ (1386)، راهنمای درمان ‌هامیوپاتیک، تهران: اطلاعات