نویسنده: بهزاد زمانی مقدم




 

 دارو‌های هومیوپاتی / دارو‌های پلی کرست

میازم:
با سابقه سورا

سوگرایی:
چپ

استعداد ابتلا به بیماری:
سل و سرطان

ارتباط با گرما و سرما:
بسیار سرمایی


بنیان شخصیتی دارو:

سستی و رخوت در هر سه سطح روانی، احساسی و جسمی است. به همین سبب دچار تردید، تزلزل، عدم اعتماد به نفس، گیجی و عدم تمرکز می‌شوند.

محدوده‌ی عملکرد دارو:

تمرکز اصلی آن بر پوست، اعضای تناسلی، لوله گوارش و غدد است.

ویژگی‌های ساختاری:

خانم‌های در سن بحرانی یائسگی، چاق و شل با تجمع چربی در مناطق خاص بدن. صورت مومی و کم خون، پوست ناسالم، ناخن‌ها شکننده و از شکل افتاده، و موخوره.

نکات کلیدی:

افرادی ساده و خاکی . با موزیک گریه می‌کنند. سردرد با احساس خالی بودن سر و کرختی، شقاق و بثورات پوستی پشت گوش‌ها، احساس تار عنکبوت روی صورت دارد و دائماً سعی در پاک کردن آن دارد. تخلیه‌‌های مزمن از گوش‌ها (به ویژه گوش چپ). التهاب گوش میانی و خارجی. ریزش و آسیب و نارسایی مو در برخی نقاط سر و صورت. از دست دادن نعوظ در حین نزدیکی جنسی، پینه در آرنج و زانو و دست‌ها، پوست ضخیم همراه باشقاق. ترشحات چسبناک و زرد و ضخیم که از بثورات جاری می‌شوند و هنگام خشک شدن مانند کریستال‌های طلایی رنگ به پوست می‌چسبند. بیزار از گوشت، نمک و شیرینی.

عوارض بالینی:

کم خونی، آکنه، مشکلات پستان، سرطان، کاتار، یرقان سبز، درد‌های کولیکی، یبوست، اِدِم، ریزیپلاز، مشکلات چشم و گوش، درد معده، هموروید، سردرد، لکوره، مشکلات کبد، سندرم یائسگی، اختلال‌های یائسگی، اختلال‌های معده و شکم، مشکلات پوست، تومور‌ها، اختلال‌های ادراری، سیاه سرفه.

مدالیته‌ها:

تشدید:

با گرما، شب‌ها، غذای سنگین، پیش و پس از قاعدگی، کوران هوای سرد، نوشیدنی‌های سرد و بدون پوشش بودن بدن.

بهبود:

با نوشیدنی‌های گرم به ویژه شیر، با پوشیدن خود، و هوای آزاد.

Rubrics:

- Despair over trifles.
- Restlessness while sitting at work.
- Anxiety about future.
- Dullness, sluggishness from mental exertion.
- Weeping ameliorates symptoms.

اطلاعات شخصیتی فرد مربوط به .Gragh

مهم‌ترین ویژگی آن سستی و رخوت در هر سه سطح روانی، احساسی و جسمی است. هرگونه کار ذهنی و یا عملی برای این بیماران مشکل است. ذهنشان کند و دریافتشان ضعیف است. معمولاً چاق و سنگین هستند و حافظه ضعیفی دارند ( وقایع دور را بیاد می‌آورند اما اتفاقات اخیر را فراموش می‌کنند ). بخاطر کُندی ذهن از انجام ساده‌ترین کار‌ها عاجزند و مردد در انجام آن‌ها ( مثلاً در فروشگاه مدت نسبتاً زیادی برای تصمیم‌گیری طول می‌کشد تا قیمت جنس مورد نظرش را برآورد کند ). تمام عوارض ذهنی و احساسی در صبح و به ویژه هنگام بیدار شدن تشدید می‌شود. موسیقی تسکین‌اش نمی‌دهد و در عوض شدیداً ناراحت و وادار به گریه می‌شود. صبح‌ها مضطرب بیدار می‌شود. در عوارض ناشی از غم و اندوه مفید است.

روان:

مضطرب، افسرده؛ بی‌دلیل گریه می‌کند. محتاط و ترسو ( ترس از کار‌های جسمی و ذهنی ساده ). غمگین و ناامید؛ به مرگ فکر می‌کند.

سر:

سردرد با احساس خالی بودن سر، کرختی و انفجار. صدای غرش و هوم در گوش دارند. فوتوفوبی از مشخصات اختصاصی دارو است.

عوارض گوارشی: درد معده که با شیر بهتر می‌شود. یبوست مزمن دارند. د‌هان بدبو با بزاق زیاد. اختصاصی برای خانم‌ها در سن یائسگی که مستعد چاقی هستند و از یبوست مزمن رنج می‌برند و سابقه قاعدگی با تأخیر دارند.

قاعدگی:

با تأخیر. فوران لکوره پیش و پس از قاعدگی؛ سوزان و زخم کننده. ورم و درد ناحیه تخمدان راست پیش از قاعدگی، بیزار از نزدیکی.

عوارض پستان:

سرطان پستان ناشی از آثار زخم قدیمی و تکرر آبسه.

اندام حرکتی:

کرختی اندام‌ها؛ بازو، دست‌ها، پا‌ها و انگشتان شست و ساعد‌ها.

عوارض پوستی:

بثورات در محل تاشدن مفصل، سر و پشت گوش، همه نوع بثورات پوستی توأم با خارش و سوزش و ترشح دارند. بثورات تمایل به بدخیمی دارند. شقاق انگشتان، نیپل، گوشه لب‌ها و مقعد. کیلوئید، فیبروم، جوش، آکنه و اگزما، سوریازیس در کاسه سر، شکنندگی و از ریخت افتادن ناخن‌ها، عرق با بوی ترش که لباس زیر را زرد می‌کند.

ملاحظات:

- داروی خوبی پس از Sep. برای لکوره، پس از Cale. برای چاقی خانم‌های جوان و پس از
Sulp. برای مشکلات پوستی.
- از مهم‌ترین دارو‌های کرختی.
منبع مقاله :
زمانی مقدم، بهزاد؛ (1386)، راهنمای درمان ‌هامیوپاتیک، تهران: اطلاعات