مترجم: سعید علیزاده





 

آثار مواد مخدر بر بدن می‌تواند منجر به آسیب به اعضای بدن شود و ممکن است در نهایت موجب فروپاشی آن‌ها گردد. در این مقاله در مورد آثار فیزیکی مواد مخدر بر روی بدن بحث خواهیم کرد.
در دانشگاهی که سعید درس می‌خواند گروهی از پسرها بودند که در میان همسالان خود محبوب بودند. سعید خجالتی بود و از درون اشتیاق داشت تا جزئی از آن گروه باشد. هر طور که بود فهمید که اعضای آن گروه آلوده به مواد مخدر هستند و مصرف مواد را امری مساعد می‌پندارند. بنابراین برای اینکه به عناون عضوی از آن گروه پذیرفته شود سعید نیز به عادت استفاده از مواد مخدر پا گذاشت. در یک روز خوب در حالی که سعید به دلیل مصرف مواد بسیار لذت می‌برد از طرف اعضای گروه مورد استقبال قرار گرفت. در حال حاضر او به یک معتاد تمام عیار تبدیل شده است. پس از چند روز سعید دید که اغلب اوقات مریض است. او نمی‌توانست بر روی هیچ چیزی تمرکز کند. از نظر جسمانی به سرعت در حال نابود شدن بود. نوسانات خلقی خشونت‌آمیز در او شروع شد، بسیار تحریک‌پذیر شد و از ضعف مکرر اعصاب رنج می‌برد. والدین او که به شدت نگران و شوکه بودند او را یک دکتر نشان دادند و مشخص شد که مواد مخدر کنترل کامل بدنش را در اختیار گرفته‌اند و هرکاری که در حال انجام دادنش بود به خاطر آثار مواد مخدر روی بدنش بود. مواد مخدر چه تغییراتی در بدن وی به وجود آورد؟
مواد مخدر چیست؟
مواد مخدر مواد سرخوش کننده‌ای هستند که در اشکال مختلف مانند قرص، پودر و مایع موجود می‌باشند. ماری‌جوانا، هروئین، LSD، کوکائین، اکستازی و ... نمونه‌هایی از مواد مخدر غیرقانونی هستند که بر بدن تاثیر می‌گذارند و زندگی شخص را نابود می‌کنند. مواد مخدر حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که تمایل دارند وضعیت عاطفی مصرف‌کننده را تغییر دهند. این مواد روانگردان، که به عنوان مواد مخدر تفریحی نیز نام برده می‌شوند می‌توانند وضعیت جسمی و روانی یک شخص را تغییر دهند. استفاده مداوم از مواد روان گردان و آثار آن‌ها می‌توانند سلامت شخص معتاد را به طور کامل از بین ببرند. یک فرد معتاد ممکن است به سختی از محیط اطراف خود آگاه باشد. اگرچه مواد مخدر هیجان‌انگیز و جذاب پنداشته می‌شود، چیزی که اکثر معتادان درک نمی‌کنند آثار مواد مخدر بر روی بدن است. از این رو، اعتیاد به مواد مخدر باعث فساد و فروش آن بدون تجویز پزشک توسط تمامی کشورها ممنوع است.
آثار مضر مواد مخدر بر سلامتی
اعتیاد به مواد مخدر آثار منفی بسیاری هم از لحاظ جسمانی و هم روانی دارد. مواد اعتیادآور نه تنها سلامت فرد را از بین می‌برند بلکه زندگی شخصی و خانوادگی او را نیز خراب می‌کنند. در اینجا برخی از آثار مخرب مواد مخدر بر روی بدن انسان نوشته شده است.
• مواد مخدر حاوی مواد روان‌گردانی هستند که آثار سوء بر سیستم عصبی دارند. آثار مضر مواد مخدر بر مغز به دلیل استفاده طولانی مدت باعث تخریب اعصاب، عروق خونی که ممکن است در نهایت بر روی مغز اثر بگذارد می‌شود در نتیجه آسیب مغزی رخ می‌دهد که یک بیماری غیر قابل بازگشت است.
• داروهای توهم‌زا مانند هروئین می‌توانند بدن و مغز را تحت تاثیر قرار دهند. آثار اعتیاد به هروئین شامل تپش قلب، تاری دید، سردرد شدید، بی‌خوابی و ... است. به دلیل استفاده گسترده از هروئین، شخص ممکن است شروع ب هذیان‌گویی و توهم کند.
• تزریق مواد مخدر به رگها نیز همراه با واکنش‌های آلرژیک آثار خطرناک خود را دارند. سموم از طریق جریان خون به کل بدن منتقل می‌شود. اندامی که در معرض این سموم قرار می‌گیرند عملکردشان مختل شده و نابود می‌شوند. قربانی سوء مصرف مواد مخدر نیز ممکن است زندگیش دچار اختلال شود. این فروپاشی ارگان‌های مختلف بدن می‌تواند کشنده باشد.
• کوکائین که یکی دیگر از داروهای قوی است، بسیار اعتیادآور است. غلظت بالای کوکائین در بدن می‌تواند اشتها را کاهش دهد، و فرد را بی‌اشتها کند. همچنین می‌تواند عوارض و مشکلات معده داشته باشد. سردرد شدید و طولانی مدت می‌تواند منجر به تشنج و سکته مغزی شود. چون ریتم قلب مختل می‌شود، نارسایی قلبی نیز یکی از آثار مواد مخدر است.
• برخی مخدرها، مثل هروئین باید با سوزن داخل وریدی تزریق شوند. استفاده مداوم از این مخدر می‌تواند روی رگ‌ها تاثیر گذاشته و سبب نابودی آن‌ها شود. همچنین باعث ایجاد عفونت در پوشش داخل قلب می‌شود. استفاده از آمپول مشترک می‌تواند خطر ابتلا به هپاتیت و ایدز را که منجر به مرگ می‌شوند افزایش دهد.
• اکستازی یک داروی غیرقانونی است که دارای آثار سوء روی بدن است. شخصی که به این مواد معتاد است، ممکن است افزایش حرارت در بدن، عرق کردن، فشار دادن دندان‌ها به صورت غیر ارادی (به‌خصوص هنگام خواب)، گرفتگی عضلات، افسردگی و پارانویا را تجربه کند. حملات اضطرابی نیز در این افراد گزارش شده است.
بسیاری از مراکز ترک وجود دارند که به افراد آلوده دارو و مشاوره ارائه می‌دهند تا آن‌ها را ترک دهند. به یاد داشته باشید، هرچند گزینه‌های زیادی برای ترک اعتیاد وجود دارد، یک فرد معتاد به حمایت دوستان و خانواده‌اش برای برون رفت از این بحران احتیاج دارد. این آثار سوء مواد مخدر می‌توانند سلامتی را رو به وخامت گذارند و حتی تهدیدی برای زندگی محسوب شوند. بنابراین از شر این رذیلت خلاص شوید و یک زندگی عاری از بیماری داشته باشید. سالم باشید.