پیشامدهای ناگوار برای همه وجود دارند

از دست دادن عزیزی که دوستش داشته‏ایم، طلاق و جدایی، بیماری و یا از دست دادن شغل و کار، نمونه‏هایی از تجارب تلخ در زندگی ماست. با این وجود هستند افرادی که با صبر و حوصله و البته مهارت، از پسِ این قبیل پیشامدهای ناگوار بر می‏آیند. به راستی راز موفقیت این دسته در چیست؟ برای تطابق با پیشامدهای تلخ زندگی، شیوه‏های رفتاری گوناگونی موجود و یا ارائه می‏شود. به عنوان مثال اعتقاد عمومی بر این است که انسان خوش‏بین، انسانی ساده و زودباور است و همه چیز را از پشت عینک گلی‏رنگ می‏بیند. و بدبین کسی است که از پسِ امور بر نمی‏آید و به دلیل تصورهای منفی خود راه‏حل‏های ممکن در قبال مشکلات و پیشامدها را نمی‏بیند. این واقعیتی پذیرفتنی است چرا که انسان خوش‏بین سعادتمندتر و سالم‏تر است و سریع‏تر بر مشکلات غلبه می‏کند. وی دائما با خود می‏گوید: من مشکل را با مهارت حل خواهم کرد. بدین ترتیب است که انسان‏های خوش‏بین تمایل دارند که ضربات وارده به خود را به عنوان اموری گذرا و موقتی تلقی نمایند.
اما، برخی از پیشامدهای زندگی آنچنان ناگوارند که برایمان مشکل خواهد بود با آنها سرسری برخورد نماییم و یا اینکه مثلاً به روی خودمان نیاوریم. تقسیم کردن اوقات زندگی به قسمت‏های زمانی کمتر و کوچک‏تر به ما کمک خواهد کرد تا برای پیشامدهای ناگوار و بحران‏های پیش آمده، راه حل‏هایی اصولی و منطقی بیابیم. با این طرز تفکر و شیوه برخورد، دیگر برای ما این سؤال مطرح نخواهد شد که با بقیه زندگی و عمرمان چگونه کنار بیاییم، بلکه با این ایده و روش پیش خواهیم رفت که چگونه مثلاً یک ربع ساعت دیگر را به نحو احسن بگذرانیم. مزیت این شیوه در این خواهد بود که در قبال آنچه اتفاق افتاده فکرهای بیهوده را کنار گذاشته و به واقعیت‏ها بپردازیم. یکی دیگر از روش‏های مقابله با پیشامدهای ناگوار حفظ ایمان است. ایمان، سازنده امید است و مهم‏ترین بخش از نیرویی است که برای غلبه بر بحران‏های شخصی احتیاج داریم. انسان‏هایی که دچار بحران می‏شوند می‏توانند با حفظ ایمان‏شان این حس را در خود تقویت کنند که امتحانی الهی را پشت سر می‏گذارند که مفهوم و فواید این امتحان بعدها روشن خواهد شد.
یکی دیگر از راههای مقابله با پیشامدهای ناگوار و ناخوشایند تجزیه و تحلیل وضعیت موجود است. باید موقعیت‏های متغیر زندگی را مد نظر داشت تا به کمک همین امر، بحران‏ها را پشت سر بگذاریم. در این ارتباط نباید حقایق بد و نامطلوب را زیبا جلوه داد. چرا که افکار مثبت مفیدند اما در حقیقت چیزی را تغییر نمی‏دهند. توجه به موقعیت‏های مالی و تمکن نیز در جای خود دارای اهمیت ویژه‏ای است. داشتن مقدار مطمئنی پول در موقعیت‏های سوخت بی نهایت مهم و حایز اهمیت می‏باشد.
موقعیت خوب و مطمئن مالی، آزادی تصمیم‏گیری بیشتری را فراهم آورده و دست ما را در تصمیم‏گیری درست و بجا و قاطع باز می‏گذارد.
به عنوان نمونه، فردی که بیکار است اما در حسابش مقداری پول را ذخیره دارد می‏تواند برای شغل و کار آینده و یا کار پیشنهاد شده بررسی دقیق‏تر و بهتری اعمال نماید و در یک وضعیت انفعالی مجبور نیست دست به هر کاری بزند و یا هر کاری را جهت سیر شدن شکم خود و خانواده‏اش بپذیرد.
در حقیقت تمام انسان‏ها در مواجهه با بحران‏های زندگی و پیشامدهای تلخ و ناگوار، بر این دست حوادث تفوق و غلبه نمی‏یابند، اما بسیاری از انسان‏ها که از یک پیشامد ناگوار تجربه‏های فراوانی کسب می‏کنند، در پایان نیز در برابر مشکلات زندگی، آمادگی بهتر و بیشتری در مواجهه با بحران‏های بعدی به دست خواهند آورد.
منبع: پیام زن