كودكان شلخته

نویسنده: سحر كمالي نفر
بسياري از والدين مي خواهند بدانند كه آيا بايد كودكان را به حال خود گذاشت تا با افزايش سن خودشان افرادي مرتب و منضبط شوند يا اينكه بايد از كودكي به آنها آموخت كه رعايت نظم و مرتب بودن يكي از ارزشهاي رفتاري افراد محسوب مي شود.
در حال حاضر كه اكثر خانواده ها در آپارتمانهايي با فضاي محدود زندگي مي كنند شايد
جمع و جور بودن وسايل و مرتب بودن فرزندان بيشتر جلوه گر مي باشد و تأكيد والدين نيز بر اين امر بيشتر شده است.
ما در اين بخش قصد داريم شما را با نكاتي در اين زمينه آشنا كنيم:

اتاق كودك

براي كودكان راحتي در انجام كارها اهميت خاصي دارد. اينكه بعد از بازي اسباب بازيهايشان را جداگانه در جاهاي مختلف قرار دهند كاري سخت به حساب مي آيد و عموماً مايل به انجام آن نيستند.
براي اين منظور بهتر است از جعبه ها يا سبدهاي بزرگ در گوشه اتاق استفاده شود تا بدانند بعد از بازي بايد تمام اسباب بازيها را در آن بريزند. اين اسباب بازيها شامل لگوهاي خانه سازي تا عروسك و توپ و ماشين مي تواند باشد و جداكردن نمي خواهد.
كارشناسان معتقدند بهتر است در هنگام بازي چند اسباب بازي خاص به كودك داده شود تا با آنها بازي كند و پس از بازي هم آنها را جمع كند تا اينكه شمار زيادي از اسباب بازيها را دور تا دورش بريزيم كه نداند با هر كدام چه نوع بازي اي بايد بكند.
در ضمن بهتر است براي روزهاي تعطيل يا مسافرت چند اسباب بازي مشخص در انباري يا پاركينگ داشته باشيد كه در اين ايام لازم نباشد. كيسه اي بزرگ از اسباب بازي را با خودتان جابجا كنيد و نهايتاً هم يا خراب شوند و يا گم شوند. در بسياري موارد هم با بسياري از آنها بازي نخواهد شد.
گاهي اوقات اسباب بازيهاي خلاقانه اي بسازيد. با چند برگ كاغذ رنگي و مداد و چسب و قيچي اشكال مختلفي با كودك خود بسازيد و نقاشي يا رنگ آميزي آنها را به او واگذار كنيد تا هم لذت ببرد و هم چيزي ياد گرفته و نهايتاً هم سريعاً مرتب شود.
ممكن است اتاق كودك زياد بزرگ نباشد تا گنجايش يك كتابخانه را داشته باشد اما مي توان چند كتاب قصه را نيز در برنامه روزانه او قرار داد تا بدون هر گونه ريخت و پاش چند صفحه از آن را برايش بخوانيد. بدين ترتيب هم لذت مي برد و هم به كتابخواني علاقه مند مي شود.
خميربازي نيز از بازيهاي مورد علاقه كودكان است كه مي توانند با قرار دادن يك نايلون بدرد نخور زير دست و يك مشت خمير اشكال مختلفي را ساخته و سرگرم شوند.
يكي ديگر از كارهايي كه مي توانيد به او ياد دهيد اين است كه هر بار كه نقاشي مي كشد تنها كاري كه لازم است بكند اين است كه مدادرنگي هايش را در جعبه بگذارد و در جعبه را ببندد تا بيرون نريزند. اينكار مقدمه اي براي جمع كردن وسايل ديگر است.
يك ليوان بدردنخور نيز براي جمع كردن مداد شمعي و مدادرنگي و ديگر اقلام از اين دست كه جعبه خاصي ندارند و يا از قبل مانده اند قرار دهيد تا كودك در جمع كردن آنها راحت تر باشد.

مكان هر وسيله را مشخص نماييد

چنانچه كودك شما ببيند هر چيزي در منزل و نه فقط در اتاق خودش جاي خاصي دارد ياد مي گيرد كه اسباب و وسايلش را گم نكند و آنها را از جاي خود بردارد. به اين ترتيب به تدريج جمع كردن و گذاشتن آنها در جاي خود را نيز ياد مي گيرد.
نمي توان انتظار داشت هيچ چيز در خانه به راحتي پيدا نشود اما فرزندي بسيار مرتب و منظم داشت.
سعي كنيد براي جمع شدن وسايل از جعبه ها يا سبدهاي پلاستيكي استفاده كنيد. حتي ليوان مدادها نيز بهتر است پلاستيكي باشد تا هم نشكند و خطر كمتري توليد كند. هم
سرو صداي كمتري توليد كند و كودك با حركت دادن و انداختن آن دچار اضطراب نشود.
براي چيزهاي كوچك ظرف يا كشوي جداگانه اي قرار دهيد. اگر قرار باشد تمام اسباب بازيها اعم از يك موش يا زنبور كوچك يا خرس بزرگ در يك جا جمع شوند هم پهن كردن آنها سخت تر است و هم جمع كردن. پس براي وسايل خيلي كوچك جاي خاصي داشته باشيد تا كودك در سنين بالاتر با شناخت حجم و سايز بتواند آنها را نيز جمع و مرتب كند.
فراموش نكنيد پس از هر بار جمع كردن وسايل و اسباب بازيها توسط كودك او را تشويق كرده و از او تشكر كنيد. حتي اگر كار به نحو احسن انجام نشده باشد. زيرا اينكار انگيزه او را براي دقت بيشتر در دفعه آينده افزايش مي دهد.