پرورش روح و جسم کودک
پرورش روح و جسم کودک
پرورش روح و جسم کودک
در تمام دنیا، و در همه مراکز پرورشی، در شرق و غرب، به جنبه های مادی و جسم کودک توجه دارند، غذا، لباس، اسباب بازی، سلامت و بهداشت، و زن، زیبائی ورزش، شستشوی بدن، و استحمام. مورد دقت و مراقبتهای دقیق قرار می گیرد. در صورتی که در فرهنگ اسلام جسم و سلامت تن، همراه با سلامت روح و روان، مطرح است، لباس زیبا و غذای خوب، همراه با اخلاق نیکو و ادب صحیح مورد توجه است. هم باید کودکان خود را به ورزش و بازی واداریم، و هم آنها را به عبادات دینی و مراسم مذهبی، و ایثار و فداکاری، تمرین داده و تشویق نمائیم. هم باید وزن کودک را در نظر داشت، و هم باید میزان اخلاق و رفتار نیکو و شایسته را در نظر گرفت. هم لباس زیبا برای کودک لازم است و هم نام نیکو.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم (1)، ( به کودکان خود اکرام و با آنان خوش رفتاری کنید. و ادب صحیح و لازم به آنان بیاموزید)، و علی علیه السلام فرمودند: خیر ما ورث الاباء الابناء الادب ( بهترین ارثی که پدر و مادران می توانند به فرزندان خویش بدهند، ادب و تربیت صحیح است)، (2) علی علیه السلام در کلام بلند دیگری نوع تربیت و چگونگی رفتار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) را با خودش این گونه شرح می دهد: یرفع لی فی کل یوم علما من اخلاقه و یأمرنی بالاقتداء به ... هر روز رسول خدا از اخلاق پسندیده خود پرچمی برای من می افراشت و به من امر می فرمود که در ارزشهای اخلاقی از آن حضرت پیروی نمایم (3).
حضرت سجاد (علیه السلام) در رابطه با مسؤولیت پدران می فرماید: و انک مسئول عما ولیته به من حسن الأدب و الدلاله علی ربه عزوجل. و المعونه له علی طاعته... تو ای پدر در خانواده و سرپرستی فرزندانت مسؤولی، 1- فرزندانت را باید با آداب و اخلاق نیکو پرورش دهی.
2- کودکت را باید به خداوند بزرگ راهنمائی کنی.
3- او را در اطاعت و بندگی پروردگارش یاری نمائی(4)
و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: حق الولد علی والده اذا کان ذکرا ان یستفره امه و یستحسن اسمه و یعلمه کتاب الله و یطهره و... حق فرزند بر پدر این است که : 1- مادرش را احترام کند، 2- برای کودک نام خوب انتخاب نماید، 3- به کودک خود قرآن بیاموزد، 4- و او را در پاکی و پاکدلی پرورش دهد... و در کلام دیگری فرمودند: من حق الولد علی الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه (5).
می بینیم که در تمام این گونه سخنان بلند تربیتی، ادب و اخلاق ، علم و آموزش قرآن، معرفت و شناخت خدا، نام نیکو، کمک در خوبیها. پاکی روح ، مطرح است و در روایت دیگر نیز سلامت و صحت کودک مورد توجه قرار گرفته است. و این از ویژگی های مکتب اسلام است که جسم و جان و روح روان به هر دو در تربیت اسلامی توجه کافی می شود. در سیره ی رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) و امامان معصوم ( علیهم السلام) نمونه های فراوانی به چشم می خورد. علی علیه السلام وقتی با یتیمی می نشیند نیازهای مادی و روحی او را در نظر می گیرد، هم دستور می دهد از بیت المال نیازهای مادی او تأمین شود و هم را به دامن خود می نشاند، و دست محبت به سر و روی او می کشید و یتیم را می بوسید.
این همه اسرار علی علیه السلام در نوازش کودکان یتیم همان پرورش روح و جسم آنان بود، گاهی که عسل را تقسیم می فرمود و سهم یتیمان را جدا می کرد، با 2 انگشت خودش عسل را به دهان آنها می گذاشت. و در برابر اعتراض حاضران پاسخ می داد. کودکانی که پدر دارند 2 چیز را احساس می کنند. شیرینی عسل و شیرینی از دست پدر گرفتن، اما یتیمان فقط شیرینی عسل را می چشند باید با دست خودم عسل را به دهانشان بگذارم تا احساس کمبود نکنند (6) و در آخرین لحظات عمر گرانبهای خود وصیت فرمود : الله الله فی الایتام فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم ...
خدا را خدا را ( از خدا بترسید) درباره ی یتیمان ، در غذای جسم آنان مسامحه نکنید و در غذای جان آنها نیز مراقبت کنید و حقوق آنان را نادیده نگیرید (7).
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اکرموا اولادکم و احسنوا آدابکم (1)، ( به کودکان خود اکرام و با آنان خوش رفتاری کنید. و ادب صحیح و لازم به آنان بیاموزید)، و علی علیه السلام فرمودند: خیر ما ورث الاباء الابناء الادب ( بهترین ارثی که پدر و مادران می توانند به فرزندان خویش بدهند، ادب و تربیت صحیح است)، (2) علی علیه السلام در کلام بلند دیگری نوع تربیت و چگونگی رفتار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله) را با خودش این گونه شرح می دهد: یرفع لی فی کل یوم علما من اخلاقه و یأمرنی بالاقتداء به ... هر روز رسول خدا از اخلاق پسندیده خود پرچمی برای من می افراشت و به من امر می فرمود که در ارزشهای اخلاقی از آن حضرت پیروی نمایم (3).
حضرت سجاد (علیه السلام) در رابطه با مسؤولیت پدران می فرماید: و انک مسئول عما ولیته به من حسن الأدب و الدلاله علی ربه عزوجل. و المعونه له علی طاعته... تو ای پدر در خانواده و سرپرستی فرزندانت مسؤولی، 1- فرزندانت را باید با آداب و اخلاق نیکو پرورش دهی.
2- کودکت را باید به خداوند بزرگ راهنمائی کنی.
3- او را در اطاعت و بندگی پروردگارش یاری نمائی(4)
و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: حق الولد علی والده اذا کان ذکرا ان یستفره امه و یستحسن اسمه و یعلمه کتاب الله و یطهره و... حق فرزند بر پدر این است که : 1- مادرش را احترام کند، 2- برای کودک نام خوب انتخاب نماید، 3- به کودک خود قرآن بیاموزد، 4- و او را در پاکی و پاکدلی پرورش دهد... و در کلام دیگری فرمودند: من حق الولد علی الوالد ان یحسن اسمه و یحسن ادبه (5).
می بینیم که در تمام این گونه سخنان بلند تربیتی، ادب و اخلاق ، علم و آموزش قرآن، معرفت و شناخت خدا، نام نیکو، کمک در خوبیها. پاکی روح ، مطرح است و در روایت دیگر نیز سلامت و صحت کودک مورد توجه قرار گرفته است. و این از ویژگی های مکتب اسلام است که جسم و جان و روح روان به هر دو در تربیت اسلامی توجه کافی می شود. در سیره ی رسول اکرم ( صلی الله علیه و آله ) و امامان معصوم ( علیهم السلام) نمونه های فراوانی به چشم می خورد. علی علیه السلام وقتی با یتیمی می نشیند نیازهای مادی و روحی او را در نظر می گیرد، هم دستور می دهد از بیت المال نیازهای مادی او تأمین شود و هم را به دامن خود می نشاند، و دست محبت به سر و روی او می کشید و یتیم را می بوسید.
این همه اسرار علی علیه السلام در نوازش کودکان یتیم همان پرورش روح و جسم آنان بود، گاهی که عسل را تقسیم می فرمود و سهم یتیمان را جدا می کرد، با 2 انگشت خودش عسل را به دهان آنها می گذاشت. و در برابر اعتراض حاضران پاسخ می داد. کودکانی که پدر دارند 2 چیز را احساس می کنند. شیرینی عسل و شیرینی از دست پدر گرفتن، اما یتیمان فقط شیرینی عسل را می چشند باید با دست خودم عسل را به دهانشان بگذارم تا احساس کمبود نکنند (6) و در آخرین لحظات عمر گرانبهای خود وصیت فرمود : الله الله فی الایتام فلا تغبوا افواههم و لا یضیعوا بحضرتکم ...
خدا را خدا را ( از خدا بترسید) درباره ی یتیمان ، در غذای جسم آنان مسامحه نکنید و در غذای جان آنها نیز مراقبت کنید و حقوق آنان را نادیده نگیرید (7).
پی نوشت:
1- بحارالانوار ج 23 ص 11
2- غررالحکم ص 393
3- نهج البلاغه صبحی الصالح خطبه 192 آواخرش.
4- مکارم الاخلاق 232
5- مستدرک الوسائل ج 2 ص 618
6- بحارالانوار ج 41 صفحه 29 ( قال ابوالطفیل) : رأیت علیا یدعوا لیتامی فیطعمهم العسل حتی قال بعض اصحابه. لوددت انی کنت یتیما)
7- نهج البلاغه کتاب 47
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}