مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

هورمون‌ها غدد چربی را تحریک می‌کنند. نقش اصلی در اینجا بر عهده هورمون‌های آندروژنی است. اساساً، آندروژن‌ها هورمون‌های جنسی هستند که توسط غدد فوق کلیوی، تخمدان‌ها و بیضه‌ها ترشح می‌شوند. آندروژنی که احتمالاً بیشتر با آن آشنا هستید تستوسترون است. تستوسترون بزرگترین نقش را در بروز آکنه ایفا می‌کند. اگرچه تستوسترون هورمونی مردانه در نظر گرفته می‌شود ولی، زنان نیز به مقدار کمی تستوسترون تولید می‌کنند. آندروژن‌ها غدد سبابه را تحریک می‌کنند که منجر به تولید سبوم یا چربی پوست بیشتری می‌شود. این سبوم اضافی منافذ پوست را مسدود می‌کند و غذای کافی برای باکتری‌های مولد آکنه به وجود می‌آورد.
هرومون‌ها منجر به بروز اولیه آکنه در نوجوانان می‌شوند
تا قبل از بلوغ غدد سبابه کار زیادی انجام نمی‌دهند. در اوایل بلوغ، غدد سبابه شروع به افزایش تولید چربی می‌کنند. ناگهان، پوست چرب‌تر و مستعد بروز آکنه می‌شود.
هورمون‌ها در بزرگسالان نیز منجر به بروز آکنه می‌شوند
اینکه چرا زنان بزرگسال بیشتر از آکنه رنج می‌برند بدون علت نیست. زنان تغییرات هورمونی بیشتری از مردان دارند. اکثر ما حتی اگر آکنه ثاتب نیز نداشته باشیم، می‌توانیم جوش‌های PMS را مشاهده کنیم. اکثر زنان مدتی قبل از شروع دوره قاعدگی دچار آکنه می‌شوند. بارداری، یائسگی زوتر از موعد و یائسگی زما‌ن‌های دیگری هستند که آکنه معمولاً به خاطر تغییرات هورمونی در بدن بروز پیدا می‌کند. ولی، آکنه بزرگسالان محدود به زنان نیست.
خود آکنه به معنای عدم تعادل هورمونی نیست
اکثر بزرگسالان سطح هورمونی متعادلی دارند. هورمون‌ها در بدن هرگز ثابت نیستند; آن‌ها دائماً در حال تغییر هستند و این طبیعی است. پس، خود آکنه به تنهایی به معنای عدم تعادل هورمونی نیست. برای مثال، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک می‌تواند تولید تستوسترون را تحریک کند که منجر به بروز آکنه می‌شود. رشد بیش از حد مو، افزایش وزن، دوران قاعدگی نامنظم به همراه آکنه علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هستند. داروهای استروئیدی و قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند با تولید هورمونی تداخل ایجاد کنند و باعث تشکیل آکنه شوند. همچنین، اگر به طور بسیار ناگهانی دچار آکنه شدید بشوید، بهتر است هورمون ها بررسی شوند.
هورمون‌ها تنها علت آکنه نیستند
مطمئناً همه در دوران نوجوانی و حتی در بزرگسالی دچار تغییرات هورمونی می‌شوند. ولی، همه به آکنه مبتلا نمی‌شوند. هورمون‌ها تنها علت بروز آکنه نیستند. عوامل زیادی وجود دارند که منجر به تشکیل آکنه می‌شوند و هورمون‌ها تنها یکی از آن‌ها هستند. ژنتیک نیز در این میان بی‌تأثیر نیست. اگر سابقه خانوادگی به آکنه وجود داشته باشد، شما نیز ممکن است به آکنه دچار شوید.