مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

آیا مبتلا به آکنه هستید؟ آیا کربوهیدرات‌ها می‌توانند علت ماجرا باشند؟ برای سال‌ها مردم بر این باور بودند که رژیم غذایی مطلقاً تأثیری روی آکنه ندارد. ولی، اکنون برخی محققان توجه بیشتری به نقشی که کربوهیدرات‌ها در ایجاد آکنه ایفا می‌کنند دارند.

کربوهیدرات‌های با شاخص قند بالا چه هستند؟

شاخص قند معیاری برای تعیین چگونگی افزایش قند خون توسط کربوهیدرات‌هاست. به مواد غذایی حاوی کربوهیدرات امتیازی بین 1 تا 100 داده می‌شود. هر چه امتیاز بالاتر باشد، کربوهیدرات سریع‌تر به گلوکز تبدیل و منجر به افزایش قدن خون می‌شود. مواد غذایی دارای امتیاز پایین‌تر دیرتر هضم می‌شوند. آن‌ها سطح قند خون را سریع و ناگهانی افزایش نمی‌دهند. به شاخص قند به عنوان روشی برای متمایز کردن کربوهیدرات‌های خوب و بد فکر کنید. غلات کامل، حبوبات و سبزیجات شاخص قند پایینی دارند. مواد غذایی دارای شاخص قند بالا عبارتند از نان سفید، سیب زمینی، کیک‌ها، کلوچه‌ها و مواد غذایی شیرین دیگر. این مواد غذایی دارای شاخص قند بالا هستند که با ایجاد آکنه مرتبط بوده‌اند.

کربوهیدرات‌ها چگونه می‌توانند پوست را تحت تأثیر قرار دهند؟

محققان بر این باورند که کربوهیدرات‌های با شاخص قند بالا که منجر به افزایش سریع سطح گلوکز و انسولین ‌می‌شوند، ممکن است ایجاد و شدت آکنه را تحت تأثیر قرار دهند. سطح انسولین ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی دارد. انسولین با مصرف مواد غذایی دارای شاخص قند بالا به سرعت افزایش پیدا می‌کند. افزاش سطح انسولین و فاکتور رشد مشابه انسولین که IGF-1 نامیده می‌شود، تولید آندروژن‌ها را افزایش می‌دهد. می‌دانیم که هورمون‌های آندروژنی تأثیر مستقیمی روی فعالیت غدد سبابه دارند و موجب افزایش فعالیت آن‌ها می‌شوند. آندروژن‌ها همچنین ممکن است التهاب را افزایش دهند. به طور معکوس، رژیم غذایی دارای پروتئین زیاد و کربوهیدرات‌های با شاخص قند پایین حساسیت نسبت به انسولین را بهبود می‌بخشد. ولی، هنوز هم ارتباط دقیق این‌ها با پوست مشخص نیست. برای مثال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که بسیاری از بزرگسالان مبتلا به آکنه سطح انسولین و IGF-1 بالاتری از افراد فاقد آکنه دارند. در عوض، برخی دیگر ارتباط عمده‌ای در سطح انسولین بین این دو گروه نشان نداده‌اند.

آیا مواد غذایی دارای شاخص قند بالا منجر به بروز آکنه می‌شوند؟

در مقایسه با مواد غذایی دیگر، شواهد متقاعدکننده‌ بیشتری برای نقش مواد غذایی دارای شاخص قند بالا در ایجاد آکنه وجود دارد. ولی، با اثبات این موضوع فاصله زیادی داریم. نکته مهمی که باید بدان اشاره کرد این است که اگرچه مطالعات تا به امروز نشان داده‌اند که رژیم غذایی ممکن است در ایجاد آکنه نقش داشته باشد ولی، تنها علت آکنه نیست. عوامل مختلفی منجر به بروز آکنه می‌شوند و رژیم غذایی ممکن است قسمتی از این پازل باشد. برخی بر این باورند که مواد غذایی دارای شاخص قند بالا مطمئناً در ایجاد آکنه نقش دارند. برخی دیگر اعتقادی به نقش رژیم غذایی ندارند. امروزه متخصصان بیشتری به ارتباطی که رژیم غذایی ممکن است در ایجاد آکنه داشته باشد توجه می‌کنند.

آیا باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید؟

شاید. نگاهی صادقانه به رژیم غذایی خود داشته باشید. ما همگی می‌توانیم غذاهای سالم‌تری مصرف کنیم. به جای غذاهای فرآوری شده، سعی کنید از غلات کامل مانند نان گندم، برنج قهوه‌ای، بلغور جو دو سر و غیره و همچنین میوه و سبزیجات تازه و پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف نوشابه‌های گازدار، اسنک‌های شیرین و هله هوله را تا حد امکان محدود کنید. مصرف مواد غذایی دارای شاخص قند بالا را متوقف کنید و ببینید آیا تأثیری روی پوست شما دارد. ولی، همه امید خود برای بهبود آکنه را تنها به تغییر رژیم غذایی معطوف نکنید. اگرچه برخی منابع استفاده از رژیم غذایی دارای شاخص قند پایین را درمانی برای آکنه می‌دانند ولی، این اثبات نشده است. آکنه مشکل پیچیده‌ای است و محتمل به نظر نمی‌رسد که تغییر تنها یک عامل به بهبود کامل آن کمک کند.
می‌دانیم که کاهش مصرف مواد غذایی دارای شاخص قند بالا احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر برای مثال دیابت را کاهش می‌دهد. پس، در بلند مدت، علل زیادی وجود دارند که باید کربوهیدرات‌های بد خود را به کربوهیدرات‌های خوب تبدیل کنید.