مترجم: پریسا مرتضوی
منبع:راسخون




 

بعد از کنفرانس بازی‌سازان در سانفرانسیسکو آقای شوهی یوشیدا (Shuhei Yoshida) مدیر جهانی استودیوی سونی، در مورد عرضه PlayStation VR در ماه اکتبر و قیمت آن و موقعیت کنونی و آتی واقعیت مجازی، صحبت کرد. این مصاحبه را با هم می‌خوانیم:

آدی رابرتسون: در حال حاضر سونی، هدست واقعیت مجازی باکیفیتی است که مناسب‌ترین قیمت را دارد، شما در دراز مدت جایگاه خود را در صنعت واقعیت مجازی چگونه می‌بینید؟

یوشیدا: هنگامی که بلند مدت فکر می‌کنید، همه در مورد چیزهایی مثل هدست‌های همه کاره (all-in-one) و ترکیب واقعیت مجازی با AR (Accelerated Reader) صحبت می‌کنند، اما ما فقط به سال بعد فکر می‌کنیم، حتی تصور کردن سه سال آینده نیز کار سختی است، ما بیشتر روی کاربران PS4 متمرکز شده‌ایم و امیدواریم خانواده و دوستان دارندگان PS4 نیز از این هدست لذت ببرند.
زمانی فرا می‌رسد که PSVR برای کارهایی غیر از بازی و سرگرمی استفاده شود؛ گرچه واضح است که در حال حاضر تمرکز ما بر روی حوزه بازی و سرگرمی است. در هر صورت امیدواریم بتوانیم بخش مهمی از تجربه واقعیت مجازی باشیم.

وبستر: با توجه به سرعت پیشرفت فن‌آوری، آیا PSVR را مثل یک کنسول می‌دانید و هرسال آن را ارتقا خواهید داد یا آن را شبیه یک گوشی هوشمند در نظر گرفته‌اید که هر سال نمونه جدیدی از آن عرضه می‌شود. چرخه‌ی ارتقا PSVRچگونه خواهد بود؟

یوشیدا: از لحاظ فن‌آوری واقعیت مجازی هنوز در آغاز راه است، استفاده از واقعیت مجازی هنوز در آغاز راه است، تحقیق و توسعه در این زمینه در حال انجام است، رزولوشن، رابط کاربری و چیزهای دیگر همه در حال بهبود هستند؛ بنابراین گرچه در حال حاضر PSVR بر روی PS4 عرضه شده و برخوردی مثل یک کنسول با آن داریم -به این معنی که هر کسی بدون داشتن هیچ دانش فنی می‌تواند آن را بخرد- اما از آن‌جا که این حوزه جدید و در حال پیشرفت است، نمی‌توان گفت چرخه‌ی توسعه‌ PSVR همچون یک کنسول سنتی خواهد بود.

رابرتسون: آیا سونی روی واقعیت مجازی گوشی تلفن همراه کار می‌کند؟

یوشیدا: تا جایی که من می‌دانم، خیر. شاید تحقیق و توسعه در این زمینه انجام شود ولی من در حال حاضر خبری ندارم. Gear VR یک محصول فوق‌العاده است و مطمئن هستم بسیاری از شرکت‌های تلفن همراه روی محصولات دیگری کار می‌کنند، اما ما تصمیم نداریم تمرکز خود را روی محصولات زیادی پخش کنیم. ساخت هدست واقعیت مجازی بر پایه‌ی کنسول، به خودی خود تعهدی بزرگ است و ما هنوز کارهای زیادی را در نظر داریم که باید به انجام برسانیم.

رابرتسون: فکر می‌کنید ردیابی در مقیاس اتاق که به کاربر اجازه راه رفتن در اتاق را می‌دهد، می‌تواند ارزشمند باشد؟

یوشیدا: این قابلیتی فوق‌العاده است، مردم چنین تجربه‌ای را می‌پسندند. اما میزان اهمیت آن به تجربه‌ای بستگی دارد که هدست برای آن طراحی شده است. بازی‌سازان به خوبی می‌توانند با در نظر گرفتن محدودیت‌های هر پلتفرم خاص، به کار خود بپردازند.
ممکن است بعضی از افرادی که HTC Vive را می‌خرند، فضای کافی در اختیار نداشته باشند و توسعه دهندگان راه‌هایی را پیدا کرده‌اند تا با توجه به محل زندگی افراد تجربه واقعیت مجازی را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

وبستر: شما تاریخ عرضه محصول خود را به تاخیر انداختید تا کاملا مطمئن شوید همه چیز به خوبی در جای خود قرار دارد، فکر می‌کنید مهمترین عنصر برای این‌که در کاربران تصوری عالی نسبت به واقعیت مجازی ایجاد شود، چیست؟

یوشیدا: برای بسیاری از مصرف کنندگان این اولین تجربه محسوب می‌شود. بنابراین ممکن است برپا کردن و راه اندازی هدست، کاری پیچیده به نظر بیاید. البته طرز استفاده و آماده‌سازی هدست در کاتالوگ‌های راهنما توضیح داده شده است، اما بسیاری از افراد آن‌ را نمی‌خوانند. سعی کردیم هدست را جوری طراحی کنم که مردم بتوانند آن را به راحتی برپا کنند و از آن لذت ببرند، همچنین همواره در نظر داشتیم که تجربه‌ای با کیفیت را برای کاربران خود مهیا کنیم، این چالشی است که ما را همیشه به تلاش وا می‌دارد.