مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

اطلاعات بسیار زیادی درباره مواد غذایی و آکنه وجود دارد. برخی متخصصان ادعا می‌کنند که مواد غذایی خاصی می‌توانند منجر به بروز آکنه شوند و حذف کردن این مواد غذایی از رژیم غذایی می‌توان به بهبود آکنه کمک کند. برخی دیگر می‌گویند که ارتباطی بین مواد غذایی و آکنه وجود ندارد. واقعیت کجاست؟ شاید جایی بین این دو.

کربوهیدرات‌ها

همه کربوهیدرات‌ها برابر نیستند و مطابق برخی تحقیقات انجام شده، کربوهیدرات‌های ناسالم می‌توانند پوست را تحت تأثیر قرار دهند. محققان دریافته‌اند که مواد غذایی با شاخص قند بالا به نظر می‌رسد آکنه را تشدید می‌کنند. رژیم غذایی غنی از مواد غذایی با شاخص قند پایین به نظر می‌رسد آکنه نوجوانان را بهبود می‌بخشد. به تحقیقات بیشتری برای اثبات تأثیر کربوهیدرات‌ها روی آکنه نیاز است. هنوز هم با استفاده از رژیم غذایی سالم چیزی را از دست نخواهید داد.

شکلات

شکلات را از عوامل اصلی آکنه در نظر می‌گیرند. به چه تعداد از ما گفته شده است که اگر می‌خواهیم پوست صافی داشته باشیم، باید از مصرف شکلات پرهیز کنیم؟ خبر خوب برای دوستداران شکلات آن است که شکلات منجر به بروز آکنه نمی‌شود. در واقع، داده‌های بیشتری به دست آمده‌اند که شکلات علی‌الخصوص شکلات تلخ برای بدن مفید است. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید است.

غذاهای سرخ شده

آیا مصرف غذاهای چرب منجر به چرب شدن پوست می‌شود؟ غذاهای سرخ کرده را نمی‌توان جزء غذاهای سالم برای گنجاندن در رژیم غذایی به حساب آورد ولی، آن‌ها منجر به چرب شدن پوست نمی‌شوند. آن‌ها باعث تشدید آکنه نیز نمی‌شوند.

شیر و محصولات لبنی

برای برخی افراد، محصولات لبنی واقعاً ممکن است آکنه را تشدید کنند. تحقیقات رابطه بین شدت آکنه و مصرف شیر و محصولات لبنی دیگر را نشان داده‌اند. البته، هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت شیر منجر به تشکیل آکنه می‌شود و قطع مصرف محصولات لبنی باعث از بین رفتن آکنه خواهد شد. اگر شیر و محصولات لبنی زیاد مصرف می‌کنید، می‌توانید مدتی مصرف آن‌ها را متوقف کنید تا ببینید آیا تأثیری روی پوست شما دارد یا خیر.

رژیم غذایی ارگانیک

مواد غذایی ارگانیک مانند انگور، گوجه فرنگی و سیب ارگانیک بسیار خوش طعم و خوش مزه هستند. ولی، آیا استفاده از رژیم غذایی حاوی مواد غذایی ارگانیک به بهبود آکنه کمک می‌کند؟ اگرچه دلایل زیادی برای استفاده ار مواد غذایی ارگانیک وجود دارد ولی، درمان آکنه جزء آن‌ها نیست. مهم نیست تولیدکنندگان مواد غذایی ارگانیک چه می‌گویند، تحقیقات این موضوع را تأیید نمی‌کنند. مصرف مواد غذایی ارگانیک ممکن است مقدار آفت‌کش‌های دریافتی را کاهش دهد ولی، تأثیری روی تشکیل آکنه نخواهد داشت.

قند

اگرچه برخی افراد می‌گویند مصرف غذاهای شیرین آکنه آن‌ها را تشدید می‌کند ولی، تحقیقات در این باره بسیار ضعیف هستند. برخی تحقیقات اظهار می‌کنند که ممکن است رابط‌ای بین مصرف غذاهای شیرین و آکنه وجود داشته باشد. با توجه به اطلاعاتی که هم اکنون در دسترس است، به نظر می‌رسد قند نقشی در ایجاد آکنه ندارد.

گیاهخواران و رژیم غذایی گیاهی

جالب توجه است که رژیم غذایی غنی از گوشت ممکن است احتمال ایجاد آکنه را از طریق واکنشی زنجیره‌ای افزایش دهد. کمپلکس پروتئینی در بدن انسان وجود دارد که برخی محققان بر این باورند مسئول ایجاد این واکنش زنجیره‌ای است که غدد چربی پوست را تحریک می‌کند و منجر به ایجاد آکنه می‌شود. محرک شروع این فرآیند آمینو اسید لوسین است. مواد غذایی مانند گوشت حاوی مقدار زیادی لوسین هستند. ولی، این موضوع اثبات نشده است و نظریه‌ای بیش نیست. می‌دانیم که ایجاد آکنه بسیار پیچیده است و تغییر یک جنبه از رژیم غذایی باعث بهبود کامل آکنه نخواهد شد. بهترین کار استفاده از روشی اثبات شده است.