امام زمان (عج) از نگاه مقام معظم رهبری (2)
جامعه «مهدوی» ، (یعنی، آن دنیایی که امام زمان (عج) میآید تا آن دنیا را بسازد)، همان جامعهای است که همه پیامبران برای تامین آن در عالم ظهور کردند. یعنی همه پیغمبران مقدمه بودند تا آن جامعه ایده آل انسانی - که بالاخره به وسیله ولی عصر و مهدی موعود (عج) در این عالم پدید خواهد آمد و پایه گذاری خواهد شد - به وجود بیاید . مانند یک بنای مرتفعی که کسی میآید، زمین آن را تسطیح میکند و خار و خاشاک را از آن میکند. کس دیگری پس از او میآید و زمین را برای پایه ریزی، میکند و گود میکند. کس دیگری پس از او میآید، تا پایهها را شالوده ریزی کند و بلند کند و کس دیگری پس از او میآید تا دیوارها را بچیند و یکی پس از دیگری، ماموران و مسؤولان میآیند تا این کاخ مرتفع، این بنیان رفیع، به تدریج در طول زمان ساخته و پرداخته بشود.
انبیای الهی علیهم السلام، از آغاز تاریخ بشریت، یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه را و بشریت را قدم به قدم به آن جامعه آرمانی و آن هدف نهایی، نزدیک کنند. انبیا همه موفق شدند .حتی یک نفر از رسولان الهی هم در این راه و در این مسیر ناکام نماند. باری بود که بر دوش این ماموران عالی مقام، نهاده شده بود. هر کدام قدمی آن بار را به مقصد و سر منزل نزدیک کردند; کوشش کردند; هرچه توان داشتند، به کار برند. آن وقتی که عمر آنان سر آمد; این بار را دیگری از دست آنان گرفت و همچنان قدمی و مسافتی آن را به مقصد نزدیک تر کرد. ولی عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهی است که میآید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر میدارد. (52)
آن جامعهای که در دوران ظهور حضرت ولی عصر (عج) به وجود خواهد آمد; همان جامعهای است که همه پیغمبران الهی برای تهیه مقدمات آن از جانب الهی مبعوث شدند; یعنی، ایجاد یک جامعهای که بشریت در آن جامعه بتواند به رشد و کمال متناسب خود برسد. اگر این آیه قرآن که درباره بعثت پیامبران میفرماید: «لیقوم الناس بالقسط» ; یعنی، پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشری استوار بشود ، اشاره به هدف بعثت میکند. پس حکومت مهدی (عج) و جامعه مهدوی، همان جامعهای است که این هدف را به طور کامل تامین میکند. (53)
آنچه مسلم است ، همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچم توحید را در عالم، گسترش بدهند; پرچم توحید را به اهتزاز در آورند و روح توحید را در زندگی انسانها زنده کنند. بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانهها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بیعدالتی است; لذا شما میبینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسانهای والا در طول تاریخ، در این راه تلاش کردهاند و بشریت را روز به روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت، سرآمد همه خواستههای انسانی است، نزدیک کردهاند.
سلسله انبیا، پاکترین و مقدسترین، نورانیترین انسانهای تمام تاریخ بودهاند، در میان انسانهای پاک و انسانهای والا - که دارای روح عرشی و خدایی هستند - وجود مقدس خاتم الانبیاء محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم سرآمد همه، و خاندان پاک و اهل بیت مطهر او - که قرآن ، ناطق به این طهارت و پاکیزگی و آراستگی است - در شمار برترین و بالاترین انسانهای پاک و مطهر و نورانی در همه تاریخ است. زنی مثل فاطمه زهرا علیها السلام در همه تاریخ، کیست؟ !
انسانی مثل علی مرتضی در سرتاسر تاریخ بشریت، کجا نشان داده میشود؟ !
سلسله اهل بیت نبی اکرم علیهم السلام در طول تاریخ، خورشیدهای فروزانی بودهاند که در معنا توانستهاند بشریت روی زمین را با عالم غیب و با عرش الهی، متصل کنند: «السبب المتصل بین الارض و السماء» . خاندان پیامبر، معدن علم، معدن اخلاق نیکو، معدن ایثار و فداکاری، معدن صدق و صفا و راستی، منبع همه نیکیها و زیباییها و درخشندگیهای وجود آدمی در هر عصر و عهدی بودهاند. هریک چنین خورشید فروزانی بودهاند.
... یکی از آن خورشیدهای فروزان، به فضل و کمک پروردگار و به اراده الهی، امروز در زمان ما به عنوان «بقیة الله فی ارضه» ، به عنوان «حجة الله علی عباده» ، به عنوان «صاحب زمان» و «ولی مطلق الهی» در روی زمین وجود دارد. برکات وجود او، انوار ساطعه از وجود او، امروز هم به بشر میرسد. (54)
امروز ، هم بشریتبیش از بسیاری از دوران های تاریخ ، دچار ظلم و جور است. از هر پیشرفتی که امروز بشریت کرده است ، معرفت پیشرفتهتر است. ما به زمان ظهور امام زمان - ارواحنا فداه - این محبوب حقیقی انسانها نزدیک شدهایم; زیرا معرفتها پیشرفت کرده است.
امروز ذهنیتبشر، آماده آن است که بفهمد، بداند و یقین کند که انسان والایی خواهد آمد و بشریت را از زیر بارهای ظلم و ستم نجات خواهد داد. همان چیزی که همه پیغمبران برای آن تلاش کردهاند. همان چیزی که پیغمبر اسلام در آیه قرآن، وعده آن را به مردم داده است: «و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم» . دست قدرت الهی، به وسیله یک انسان عرشی، یک انسان خدایی، یک انسان متصل به عالمهای غیبی، معنوی و عوالمی که برای انسانهای کوته نگری مثل ما قابل درک و تشخیص نیست; میتواند این آرزو را برای بشریتبرآورده کند. لذا دلها، شوقها و عشقها به سمت آن نقطه، متوجه و روز به روز متوجهتر است. (55)
برای تحقق ظهور امام زمان (عج)، وجود ظلم و جور، شرط کافی نیست و وجود انسانهای صالح، انگیزههای قوی، ایمانهای راسخ، گامهای استوار و دلهای روشن نیز لازم و ضروری است. (56)
امام زمان (عج)، کسانی را لازم دارد که در مقابل پدیدههای تلخ و دشوار، مردد و متزلزل نشوند و عقب ننشینند تا بتواند با اینها وارد کار عظیمی بشود که قرار است دنیا را متحول کند.
... ایشان باید در مقابل همه مشکلات بایستند، یک سیستم قوی لازم است که افراد آن غیر متزلزل باشند. بصیرت نافذ و راسخ داشته باشند که هیچ مشکلی آنان را مردد نکند و امام عزیز ما اینگونه بود... امام زمان (عج) افرادی را لازم دارد آگاه، بصیر، خبیر، متوکل به خدای متعال، توجه کننده به جزئیات و آنگاه فداکار، کاردان در اداره جامعه و رزمجو با دشمن.
شما هستید که باید خودتان را بسازید تا انشاءالله آن عده و نصاب لازم در اختیار اراده خالصی قرار بگیرد. (57)
تقوا ، تواضع ، فروتنی و گذشت در برابر ضعفا و مقاومت در برابر زورمندان و ستمگران از صفات سربازان امام عصر (عج) میباشد. (58)
برای ظهور مهدی موعود - ارواحنافداه - زمینه باید آماده بشود و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است. (59)
... پس میشود زمینهها را فراهم کرد. وقتی یک چنین زمینه هایی - انشاءالله - گسترش پیدا کند، زمینه ظهور حضرت بقیةالله - ارواحنا فداه - نیز پدید میآید و مساله مهدویت - آن آرزوی دیرین بشر و مسلمین - تحقق پیدا میکند. (60)
شما مردم عزیز - به خصوص شما جوانها - هرچه که در صلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و کسب صلاحیتها در وجود خودتان بیشتر تلاش کنید، این آینده را نزدیکتر خواهید کرد، اینها دستخود ما است.
اگر ما خودمان را به صلاح نزدیک کنیم، آن روز نزدیک خواهد شد، همچنان که شهدای ما با فدا کردن جان خودشان، آن روز را نزدیکتر کردند. آن نسلی که برای انقلاب، آن فداکاریها را کردند; با فداکاریهای خودشان آن آینده را نزدیکتر کردند. هرچه ما کار خیر و اصلاح درونی خود و تلاش برای اصلاح جامعه انجام بدهیم، آن عاقبت را دائما نزدیکتر میکنیم. (61)
ما باید بدانیم که ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - همان طوری که با این انقلاب ما، یک قدم نزدیک شد; با همین انقلاب ما، باز هم میتواند نزدیکتر بشود; یعنی، همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند; میتوانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیکتر کنند.
چطور؟ هرچه شما بتوانید دایره این مقدار از اسلامی که من و شما در ایران داریم (مبالغه نمیکنیم، اسلام کامل البته نیست; اما بخشی از اسلام را این ملت توانسته در ایران پیدا کند)، همین مقدار از اسلام را هرچه شما بتوانید در آفاق دیگر عالم ، در کشورهای دیگر ، در نقاط تاریک و مظلم دیگر، گسترش و اشاعه بدهید; همان مقدار به ظهور ولی امر و حجت عصر (عج)، کمک کردید و نزدیک شدید. (62)
... نزدیک شدن ما به امام زمان (عج) یک نزدیک شدن معنوی است; یعنی، شما در هر زمانی تا پنجسال دیگر، تا ده سال دیگر، تا صد سال دیگر که بتوانید کیفیت و کمیت جامعه اسلامی را افزایش بدهید، امام زمان - صلوات الله علیه - ظهور خواهد کرد.
اگر بتوانید در درون خود، جامعهتان - همان جامعه انقلابی - تقوا، فضیلت، اخلاق، دینداری، زهد، نزدیکی معنوی به خدا را در خود و دیگران تامین کنید; پایه و قاعده ظهور ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - را مستحکمتر کردید و هرچه بتوانید از لحاظ کمیت و مقدار، تعداد مسلمانان مؤمن و مخلص را افزایش بدهید، باز به امام زمان و زمان ظهور ولی عصر (عج) نزدیکتر شدید.
پس ما میتوانیم قدم به قدم جامعه خود و زمان و تاریخ خود را به تاریخ ظهور ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - نزدیک کنیم.
نکته دوم این است که ما امروز در انقلاب خودمان، حرکتها و روش هایی داریم. این روشها باید به کدام سمتحرکت کند؟ این نکته بسیار شایان توجه است.
ما یک محصلی را در نظر میگیریم که این محصل مثلا میخواهد در دانش ریاضی استاد بشود; حالا مقدمات کار او را چگونه باید فراهم کنیم. باید جهت تعلیماتی که به او میدهیم، جهت ریاضی باشد. معنا ندارد که ما یک نفری را که میخواهیم ریاضی دان بشود ، بیاییم درس فقه - مثلا - به او یاد بدهیم. یا آن کسی که میخواهد فقیه بشود، بیاییم درس طبیعی - مثلا - به او بدهیم. باید مقدمات متناسب با نتیجه و غایتباشد .
غایت ، جامعه آرمانی مهدوی است. پس ما هم باید مقدمات را همان جور فراهم بکنیم . ما باید با ظلم نسازیم و باید علیه ظلم، حرکت قاطع بکنیم. هر گونه ظلمی و از هر کسی. ما ما باید جهتخودمان را، جهت اقامه حدود اسلامی قرار بدهیم. در جامعه خودمان، هیچ مجالی به گسترش اندیشه غیر اسلامی و ضد اسلامی ندهیم. نمیگویم با زور; نمیگویم با قهر و غلبه - که میدانیم با اندیشه و فکر، جز از راه اندیشه و فکر نمیشود مبارزه کرد - بلکه میگویم از راههای درست و منطقی و معقول، باید اندیشه اسلامی گسترش پیدا کند.
باید تمام قوانین ما، مقررات مملکتی، ادارات دولتی، نهادهای اجرایی و همه و همه، از لحاظ ظاهر و از لحاظ محتوا، اسلامی بشود و به اسلامی شدن روز به روز نزدیکتر بشود. این جهتی است که انتظار ولی عصر (عج) به ما و به حرکت ما میدهد. امام زمان (عج) - در دعای «ندبه» میخوانید که - در مقابل فسوق، عدوان، طغیان، نفاق مقابله میکند و نفاق و طغیان و عصیان و شقاق و دو دستگی را ریشه کن میکند و ازاله میکند. ما هم باید در جامعهمان، امروز در آن جهتحرکت کنیم و پیش برویم. این است آن چیزی که ما را به امام زمان - صلوات الله علیه - از لحاظ معنوی نزدیک خواهد کرد و جامعه ما را به جامعه ولی عصر - صلوات الله و سلامه علیه - آن جامعه مهدوی علوی توحیدی، نزدیکتر و نزدیکتر خواهد کرد. (63)
... وقتی نتوانستند این عقیده را از مردم بگیرند; سعی میکنند آن را در ذهنهای مردم خراب کنند. خراب کردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند: خب آقا میآید، همه کارها را درست میکند!
این، خراب کردن عقیده است. این، تبدیل کردن موتور متحرکی، به یک چوب لای چرخ است. تبدیل کردن یک داروی مقوی، به یک داروی مخدر و خوابآور است. خود آقا میآید، انجام میدهد; یعنی چه؟ ! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعهای میتواند پذیرای مهدی موعود - ارواحنا فداه - باشد که در او آمادگی و قابلیتباشد; و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود .
چه علتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولی العزم، آمدند و نتوانستند دنیا را از بدیها ، پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینهها آماده نبود.
چرا امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام در زمان خودش - با آن قدرت الهی، با آن علم متصل به معدن الهی ، با آن نیروی اراده ، با آن زیباییها و درخشندگیهایی که در شخصیت آن بزرگوار وجود داشت، با آن توصیههای پیامبر اکرم علیهم السلام درباره او - در همین مدت کوتاه، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟
خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله» . تاوان عدالت امیرالمؤمنین علیه السلام، جان امیرالمؤمنین بود که از دست رفت ! چرا ؟ چون زمینه ، زمینه نا مساعد بود. زمینه را نا مساعد کرده بودند. زمینه را زمینه دنیاطلبی کرده بودند! آن کسانی که در مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام، صفآرایی کرده بودند - در اواخر حکومت این بزرگوار، یا در اواسط - کسانی بودند که زمینههای دینی آنها، زمینههای مستحکم و ماده غلیظ متناسب دینی نبود .
عدم آمادگی، این طور فاجعه به بار میآورد! آن وقت اگر امام زمان (عج) در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! باید آمادگی باشد. این آمادگی چگونه است؟ این، همانی است که شما نمونه هایی از آن را در جامعه خودتان مشاهده میکنید. امروز در ایران اسلامی، چیزهایی از درخشندگیهای معنوی وجود دارد که در هیچ جای دنیا نیست - تا آنجایی که ما خبر و گزارش و اطلاع داریم، از قضایای دنیا بی خبر هم نیستیم - امروز در کجای دنیا، جوانهایی پیدا میشوند که روی شهوات نفس و روی مادیگری پا بگذارند و سراغ معنویات بروند؟ البته گاهی یک جوان، دو جوان، یا یک آدم استثنایی گوشهای هست، همه جای دنیا پیدا میشود; اما این که عده عظیمی از یک نسل، این طور باشند، کجای دنیا هست؟ (64)
... اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملتهای مسلمان به عهد ظهور مهدی موعود - ارواحنا فداه و عجل الله فرجه - به وسیله ملت ایران برداشته شده است و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است. (65)
شعارهایی که امام زمان - علیه الصلوة والسلام و عجل الله تعالی فرجه - بر سر دستخواهد گرفت و عمل خواهد کرد; امروز شعارهای مردم ما است، شعارهای یک کشور و یک دولت است. این خودش یک گام بسیار بلندی، به سوی اهداف امام زمان (عج) است.
یک روزی شعار توحید ، شعار معنویت ، شعار دین داری ، در دنیا منسوخ شده بود. سعی کرده بودند به طور کلی، آن را به دست فراموشی بسپارند; اما امروز در این منطقه عالم، این شعارها، شعارهای رسمی حکومت است، شعارهای رسمی اداره کشور و آحاد ملت است. علاوه بر این، این شعارها، آرزوی ملتهای مسلمان در بسیاری از کشورهای دنیا است، و این شعارها، یک روز تحقق پیدا خواهد کرد. این زمینهها وقتی آماده شد - آن وقتی که معلوم شد در مقابل قدرت مادی مستکبران عالم، زمینه این وجود دارد که آحاد بشر، بتوانند بر روی حرف حق خود بایستند - آن روز، روز ظهور امام زمان (عج) است. آن روز، روزی است که منجی عالم بشریت، به فضل پروردگار ظهور کند و پیام او، همه دلهای مستعد را - که در همه جای جهان هستند - به خود جذب کند و آن وقت دیگر قدرتهای ستمگر ، قدرتهای زورگو ، قدرتهای متکی به زر و زور، نتوانند حقیقت را - آنچنانی که قبل از آن همیشه کردهاند - با فشار زر و زور خود، به عقب بنشانند یا مکتوم نگهدارند. (66)
انقلاب ما در راه آن هدفی که امام زمان (عج)، برای تامین آن هدف مبعوث میشود و ظاهر میشود، یک مقدمه لازم و یک گام بزرگ بوده [است] . ما اگر این گام بزرگ را بر نمیداشتیم، یقینا ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف - به عقب میافتاد. شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول این مبارزه زحمت کشیدید، بدانید و شما ای امام بزرگوار امت! بدانید - که بهتر از ما میدانید - شما موجب پیشرفتحرکت نسانیتبه سوی سر منزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - شدید. شما یک قدم، این بار را به منزل نزدیکتر کردید. با این انقلاب که مانع را - که همان دستگاه و نظام پلید ظلم در این گوشه دنیا بود و سرطان بسیار خطرناک و موذی و آزار دهندهای بود - این را کندید و قلع و قمع کردید. خوب، حالا بعد از این چه کنیم؟ بعد از این تکلیف ما روشن است.
ما باید بدانیم که ظهور ولی عصر - صلوات الله علیه - همان طوری که با این انقلاب ما یک قدم نزدیک شد; با همین انقلاب ما باز هم میتواند نزدیکتر بشود; یعنی، همین مردمی که انقلاب کردند و خود را یک قدم به امام زمانشان نزدیک کردند، میتوانند باز هم یک قدم و یک قدم دیگر و یک قدم دیگر، همین مردم خودشان را به امام زمان (عج) نزدیکتر کنند. (67)
همه خصوصیاتی که در ظهور مهدی (عج) هست ، در یک مقیاس کوچک در انقلاب اسلامی ملت ایران هم هست. در آنجا هم مخاطب حضرت بقیة الله همه مردم عالماند، یعنی، در آن لحظهای که به خانه کعبه پشت میدهد و تکیه میکند و دعوت خود را با صدای بلند فریاد میکند، صدا میزند: «یا اهل العالم» .
انقلاب اسلامی ما هم از آغاز، اعلام کرد که مخصوص یک ملت و یک قوم و یک کشور نیست. همچنانی که آن بزرگوار با همه قدرتهای بزرگ جهان، ستیزه میکند و در میافتد، انقلاب ما هم با دستخالی و فقط با تکیه به نیروی ایمان با همه قدرتهای عظیم جهانی مقابل شد. همان طوری که ظهور حضرت مهدی (عج) همه حسابهای مادی و معمولی را به هم میریزد; انقلاب ما هم همه حسابها را به هم ریخت. امروز با انقلاب اسلامی ما - که در خط ایجاد عدالت در سطح جهان است - انقلاب حضرت مهدی (عج) یک گام بزرگ به هدف خود نزدیک شد. نه فقط به وجود آمدن حکومت اسلامی، آن عاقبت موعود را به عقب نمیاندازد; بلکه آن را تسریع هم میکند و این است معنای انتظار. (68)
امام زمان (عج)، امانت و گوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بیگمان بیش از هر زمان، متوجه و مراقب این ملت است. (69)
ایمان و اعتقاد به امام زمان (عج) مانع از تسلیم شدن است و ملت های با ایمانی که حضور قطب عالم امکان را در میان خود احساس میکنند; از حضور او امید و نشاط میگیرند و برای مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت میکنند. با تکیه بر همین امید درخشان بود که ملتبزرگ ایران، پرچم اسلام را به اهتزاز در آورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد. (70)
ملت منتظر ایران، با تکیه بر امید به پیشرفت و موفقیت، دستبه اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پیروز شد; لذا مردم ما باید روح انتظار را به تمام معنا، در زندگی خود زنده کنند. (71)
اعتقاد به مهدی موعود (عج)، شیعه را تا امروز از آن همه پیچ و خمهای عجیب و غریبی که در سر راهش قرار داده بودند، عبور داده است و امروز بحمدالله عزت و پرچم سربلندی اسلام و قرآن، در دستشما ملت مسلمان و شیعه ایران است. هرجا که چنین اعتقادی باشد، همین امید و مبارزه وجود دارد. (72)
...دورانی خواهد رسید که قدرت قاهره حق، همه قلههای فساد وظلم را از بین خواهد برد وچشم انداز زندگی بشر را، با نور عدالت منور خواهد کرد. (73)
...دنیای سرشار از عدالت، پاکی، راستی، معرفت و محبت، دنیای دوران امام زمان (عج) است، که زندگی بشر هم از آن جا به بعد است. زندگی حقیقی انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان (عج) است که خدا میداند، بشر در آنجا به چه عظمتهایی نایل خواهد شد. (74)
انتظار اسلامی; یعنی، انتظار دنیایی سرشار از عدالت، راستی، صمیمیت، انسانیت، معنویت، فضیلت و اخلاق انسانی صحیح که در آن حاکمیت زر و زور و تبلیغات مزورانه و خبیثانه رسانههای جمعی شرق و غرب، راهی ندارد.
... حکومت الهی حضرت بقیة الله - ارواحنافداه - حکومتی است که در آن مقررات حاکم بر مردم، خواست آمریکا ودیگر قدرتهای زورگوی شرق و غرب نیست، بلکه حکومت عدالت، مواسات و مساوات، حکومت معنویت و فضیلت است و امروز هر کسی که برای عدالت، در راه دین وخدمتبه محرومان حرکت میکند، باید خوشحال و امیدوار باشد; زیرا آینده متعلق به او است. (75)
ظهور حضرت بقیه الله امام زمان (عج) و ایجاد محیطی آکنده از عدل واقعی - عدل کامل الهی و اسلامی - بالاترین شرایط زندگی مادی ومعنوی انسان است.
اگر فطرت انسانی، تحت فشار قدرتهای استکباری مسخ و لگدمال نشود; دلها به طور فطری و طبیعی، منتظر چنان آیندهای است و بدون تردید آن قدرت متکی بر عدل مطلق الهی، پرچم خواهد برافراشت. (76)
حرکت جوامع اسلامی و حرکت همه جوامع بشری، به سوی خیر وصلاح است، به سوی حکومتحق وعدالت است; به سوی نابودی خواستهای استبداد است; به سوی روی کار آمدن مستضعفان است که در شکل عادلترینش در دوران ظهور ولی عصر (عج) تامین میشود. (77)
... در حقیقت آن جامعهای که در دوران ظهور حضرت ولی عصر (عج) به وجود خواهد آمد; همان جامعهای است که همه پیغمبران الهی، برای تهیه مقدمات آن از جانب الهی مبعوث شدند; یعنی، ایجاد یک جامعهای که بشریت در آن جامعه، بتواند به رشد وکمال متناسب خود برسد. اگر این آیه قرآن که درباره بعثت پیامبران میفرماید «لیقوم الناس بالقسط» ; یعنی; پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشری استوار بشود، اشاره به هدف بعثت میکند پس حکومت مهدی (عج) و جامعه مهدوی، همان جامعهای است که این هدف را، به طور کامل تامین میکند. (78)
... ولی عصر - صلوات الله علیه - میراث بر همه پیامبران الهی است که میآید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر میدارد. مقداری درباره اوصاف آن جامعه من حرف بزنم. البته اگر شما در کتب اسلامی، در متون اصلی اسلامی دقت کنید، همه خصوصیات آن جامعه به دست میآید. همین دعای ندبهای که در روزهای جمعه، انشاءالله موفق باشید و بخوانید و میخوانید; خصوصیات آن جامعه ذکر شده است. آنجایی که میگوید: «این معز الاولیاء و مذل الاعداء» ; مثلا آن جامعه، جامعهای است که اولیای خدا در آن عزیزاند و دشمنان خدا در آن ذلیل و خواراند; یعنی، ارزشها و معیارها در آن جامعه، چنین است: «این المؤمل لاحیاء الکتاب و حدوده» . آن جامعه، جامعهای است که حدود الهی در آن اقامه میشود; یعنی، همه حد و مرزهایی که خدا معین کرده است واسلام معین کرده است، در جامعه زمان امام زمان (عج)، آن حد و مرزها مراعات میشود. امام زمان وقتی که ظهور میکند، جامعهای میسازد که به طور خلاصه، دارای این چند خصوصیت است که من آن را میگویم و شما برادران و خواهران عزیز دقت کنید. در آیات و در ادعیه که وارد شده است; وقتی میخوانید، ذهن خود را در این مورد بازتر و بازتر کنید. فقط خواندن دعای «ندبه» کافی نیست; درس گرفتن و فهمیدن آن لازم است.
امام زمان (عج)، جامعهاش را بر این چند پایه بنا میکند:
اول بر نابود کردن و قلع و قمع کردن ریشههای ظلم و طغیان; یعنی، در جامعهای که در زمان ولی عصر - صلوات الله علیه - ساخته میشود، باید ظلم و جور نباشد; نه اینکه فقط در ایران نباشد ، یا در جوامع مسلمان نشین نباشد، در همه دنیا نباشد. نه ظلم اقتصادی و نه ظلم سیاسی و نه ظلم فرهنگی و نه هیچ گونه ستمی در آن جامعه دیگر وجود نخواهد داشت. باید استثمار و اختلاف طبقاتی و تبعیض و نابرابری و زورگویی و گردن کلفتی و قلدری از عالم ریشه کن بشود (این خصوصیت اول) دوم: خصوصیت جامعه ایده آلی که امام زمان - صلوات الله علیه - آن را میسازد، بالا رفتن سطح اندیشه انسان است; هم اندیشه علمی انسان و هم اندیشه اسلامی انسان; یعنی، در دوران ولی عصر (عج) شما باید نشانی از جهل و بی سوادی و فقر فکری و فرهنگی در عالم پیدا نکنید. آنجا مردم میتوانند دین را به درستی بشناسند و این همچنانی که همه میدانید، یکی از هدفهای بزرگ پیامبران بود که امیرالمؤمنین - صلوات الله و سلامه علیه - این را در خطبه نهج البلاغه شریف بیان کرده است: «و یثیروا لهم دفائن العقول» .
در روایات ما وارد شده است که وقتی ولی عصر (عج) ظهور میکند، زنی در خانه مینشیند و قرآن را باز میکند و از متن قرآن، حقایق دین را استخراج میکند و میفهمد; یعنی چه؟ یعنی آنقدر سطح فرهنگ اسلامی و دینی، بالا میرود که همه افراد انسان و همه افراد جامعه و زنانی که در میدان اجتماع هم بر فرض شرکت نمیکنند و در خانه مینشینند; آنها هم میتوانند فقیه باشند، دین شناس باشند. میتوانند قرآن را باز کنند و خودشان حقایق دین را از قرآن بفهمند و شما ببینید که در جامعهای که همه مردان و زنان در سطوح مختلف، قدرت فهم دین و استنباط از کتاب الهی را دارند، این جامعه چقدر نورانی است و هیچ نقطهای از ظلمت در این جامعه دیگر نیست. این همه اختلاف رویه، دیگر در آن جامعه معنایی ندارد.
خصوصیتسومی که جامعه امام زمان (عج)، جامعه مهدوی دارا هست، این است که در آن روز، همه نیروهای طبیعت و همه نیروهای انسانی، استخراج میشود. چیزی در بطن زمین نمیماند که بشر از آن استفاده نکند. این همه نیروهای معطل طبیعی، این همه زمین هایی که میتواند انسان را تغذیه کند; این همه قوای کشف نشده (مانند نیروهایی که قرنها در تاریخ بود; مثلا نیروی اتم، نیروی برق و الکتریسیته، قرنها بر عمر جهان میگذشت و این نیروها در بطن طبیعتبود; اما بشر آنها را نمیشناخت، بعد یک روزی به تدریج استخراج شد) همه نیروهای بی شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست، در زمان امام زمان (عج) استخراج میشود.
جمله دیگر و خصوصیت دیگر این است که محور در دوران امام زمان (عج)، محور «فضیلت و اخلاق» است. هر کس دارای فضیلت اخلاقی بیشتر است، او مقدم تر و جلوتر است . حالا اگر به آیات وروایات مراجعه بکنید - که البته محققین و متتبعین مراجعهکردهاند - خصوصیات بیشتری را هم پیدا میکنید.
حالا همین چهار خصوصیت: «جامعهای که در آن نشانی از ظلم و طغیان و عدوان و ستم نیست» ; «جامعهای که در آن اندیشه دینی واندیشه علمی انسانها در سطح بالا است» ، «جامعهای که در آن همه برکات و همه نعم و همه نیکیها و زیباییهای عالم بروز میکند و در اختیار انسان قرار میگیرد» وبالاخره «جامعهای که در آن تقوا و فضیلت و گذشت و ایثار و برادری و مهربانی و یک رنگی اصل و محور است» ، یک چنین جامعهای را شما در نظر بگیرید. این همان جامعهای است که مهدی موعود ما و امام زمان ما و محبوب تاریخی دیرین ما - که هم اکنون در زیر همین آسمان و بر روی همین زمین زندگی میکند و در میان انسانها هست - به وجود خواهد آورد و تامین خواهد کرد. (79)
خیلی از بزرگان ما در همین دوران غیبت ، آن عزیز ومحبوب دلهای عاشقان و مشتاقان را از نزدیک، زیارت کردهاند; بسیاری از نزدیک با او بیعت کردهاند; بسیاری از او سخن دلگرم کننده شنیدهاند; بسیاری از او نوازش دیدهاند وبسیاری دیگر بدون اینکه او را بشناسند، از او لطف و نوازش و محبت دیده و او را نشناختهاند. در همین جبهه جنگ تحمیلی، جوانهایی که در لحظههای حساس، احساس نورانیت و معنویت کردهاند، لطفی از غیب به سوی دلهای خودشان، حس و لمس کردند و نشناختند و نفهمیدند; بسیارند. امروز هم همان جور است. بسیجیان، ارتباط خاصی با این نقطه اساسی عواطف دلهای شیعیان و مسلمانان دارند. پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولی عصر ارواحنا فداه - مهدی موعود عزیز - یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است. (80)
ما همیشه - مخصوصا در روزهای جمعه - توسل و توجهمان را به ولیعصر - صلوات الله علیه - فراموش نکنیم. امام زمان (عج) امانت وگوهر درخشنده عظیم آفرینش در میان ما، امروز بی گمان بیش از هر زمان، متوجه و مراقب این ملت است.
این تجربه تعیین کننده زمان ما، در طول زندگی پربرکت ولی عصر - صلوات الله علیه - تا امروز یک تجربه بی نظیر بوده است. من در همین روزهای اخیر، احساسی در دلم بود که این احساس را به بعضی از دوستان هم گفتم وبه شما هم میگویم.
در روز پانزدهم دی (سال 1359)، من این احساس را در خود ناگهان وجدان کردم که صاحب این میدان، صاحب این بیابانها، صاحب این صحنه پر شور و عظیم (اشاره به جبهههای جنگ تحمیلی)، ولی عصر امام زمان (عج) است و بی گمان امام زمان (عج)، هم اکنون با جسم و حضور جسمی و بدنیاش، یا با توجهاش در میان این جنگاوران و جنگجویان است.
امروز در این جمع عظیم پر معنویت و پر احساس، در میان جمع شما نمازگزاران (نماز جمعه تهران) - برادران و خواهران - از امام زمان (عج) از صاحب اصلی این ملت; از کسی که دلهای این امت متوجه او است; از کسی که رحمتش ولطفش و عنایتش شامل حال این ملت و این انقلاب بوده است و خواهد بود; در حضور شما از این بنده برگزیده خدا، میخواهم که توجه و عنایتش را به این امتی که برای دین او و برای آرمان او، این همه تلاش و فداکاری میکند، منصرف و منعطف نکند و از خدای بزرگ میخواهم که این خواسته ما و سلام ما و توجه و احساس عمیق ما را به امام زمانمان ابلاغ کند. (81)
ای امام زمان! ای مهدی موعود! [ای] محبوب این ملت! ای سلاله پاک پیامبران و ای میراث بر همه انقلابهای توحیدی و جهانی!
این ملت ما با یاد تو و با نام تو، از آغاز خو گرفته است و لطف تو را در زندگی خود و در وجود خود آزموده است .
ای بنده شایسته صالح خدا! ما امروز محتاج دعایی هستیم که تو از آن دل پاک الهی و ربانی و از آن روح قدسی، برای پیروزی این ملت و پیروزی این انقلاب بکنی و به دست قدرتی که خدا در آستین تو قرار داده است، به این ملت وراه این امت کمک بفرمایی.
«عزیز علینا ان نری الخلق و لا تری»
ای امام زمان! برای ما خیلی سخت است که در این جهان، در این طبیعتبی پایان - که متعلق به صالحان است - متعلق به بندگان خدا است، دشمنان خدا را ببینیم، آثار وجود دشمنان خدا را لمس بکنیم; اما تو را نبینیم و از نزدیک از فیض حضور تو بهره نگیریم! (82)
آخرین جمله را به امام و مقتدای خودمان ولی عصر (عج) عرض کنیم :
ای سید و مولای ما!
پیش خدای متعال گواهی بده ، که ما در راه خدا تا آخرین نفس ایستادیم.
بزرگترین آرزو و افتخار بنده این است که در این راه پر افتخار ، پر فیض، پر بهجت، جان خودم را تقدیم کنم. (83)
ان شاءالله همه شما و همه ما، هم این توفیق را پیدا کنیم که روزی در رکاب آن بزرگوار باشیم; برای خدا تلاش و مجاهدت کنیم; در مقابل چشم آن بزرگوار، در راه خدا جانمان را از دستبدهیم وبه فیض شهادت برسیم (بزرگترین شرف و افتخار است) . هم تا قبل از ظهورشان، در زمان غیبت، خدای متعال توفیق بدهد که ما سربازان آن بزرگوار، متوسل و متذکر آن بزرگوار باشیم و انس و رابطه قلبی و روحی با آن بزرگوار داشته باشیم. اگر شما از این طرف انس داشتید ، از آن طرف هم جلب توجه، جلب تذکر و جلب لطف و محبتخواهد شد. امیدوارم انشاءالله همه مشکلات، همه موانع، همه سختیها و رنجها، به برکت این ارتباط طرفینی، با فضل الهی و با دست قدرت پروردگار از بین برود. (84)
امیدواریم خدای متعال، ادعیه زاکیه و توجهات حضرت ولی عصر (عج) را در حق ملت ایران، در حق شما عزیزان، همیشگی قرار بدهد. دعاهای آن بزرگوار را در حق همه ما مستجاب کند. دیدار آن بزرگوار را نصیب این دل ها و چشمها بفرماید. ما را جزو یاران و همراهان و دوستداران و شیعیان واقعی آن بزرگوار قرار بدهد. ما را در دنیا با آل محمد و در آخرت با آن بزرگواران محشور فرماید. ما را مسلمان ومؤمن واقعی زنده بدارد و بمیراند (85) .
پروردگارا! به محمد وآل محمد تو را سوگند میدهیم، دلهای ما را با یاد امام زمان همواره با طراوت بدار.
پروردگارا! چشمهای ما را به جمال ولی عصر (عج) منور بگردان.
پروردگارا! این جنود الله، این انسانهایی را که در راه تو مبارزه کردهاند، سربازان و جانبازان امام زمان (عج) قرار بده (86) .
خورشید من بر آی
دل را ز بیخودی سر از خود رمیدن است
جان را هوای زقفس تن پریدن است
از بیم مرگ نیست که سر دادهام فغان
بانگ جرس به شوق به منزل رسیدن است
دستم نمیرسد که دل از سینه برکنم
باری علاج شکر گریبان دریدن است
شامم سیه ترست زگیسوی سرکشت
خورشید من بر آی که وقت دمیدن است
سوی تو ای خلاصه گلزار زندگی
مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است
بگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو
هر گل در این چمن که سزاوار دیدن است
با اهل درد شرح غم خود نمیکنم
تقدیر غصه دل من ناشنیدن است
آن را که لب به دام هوس گشت آشنا
روزی «امین» (87) سزا لب حسرت گزیدن است
دلم قرار نمیگیرد از فغان بی تو
سپند وار ز کف دادهام عنان بی تو
ز تلخ کامی دوران نشد دلم فارغ
ز جام عشق لبیتر نکرد، جان بی تو
چو آسمان مه آلودهام ز تنگ دلی
پر استسینهام از اندوه گران بی تو
نسیم صبح نمیآورد ترانه شوق
سر بهار ندارند بلبلان بی تو
لب از حکایتشبهای تار میبندم
اگر امان دهدم چشم خون فشان بی تو
چو شمع کشته ندارم شرارهای به زبان
نمیزند سخنم آتشی به جان بی تو
ز بی دلی و خموشی چو نقش تصویرم
نمیگشایدم از بی خودی زبان بی تو
عقیق سرد به زیر زبان تشنه نهم
چو یادم آید از آن شکرین دهان بی تو
گزارش غم دل را مگر کنم چو «امین»
پینوشتها:
52) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
53) خطبه نماز جمعه 29/3/60.
54) جمهوری اسلامی 4/9/78.
55) همان.
56) کیهان 8/10/75.
57) رسالت 7/2/65.
58) پیام به مناسبت هفته بسیج 4/9/62.
59) سخنرانی قم 30/11/70.
60) سخنرانی 25/9/76.
61) جمهوری اسلامی 23/8/79.
62) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
63) همان.
64) رسالت 26/9/76.
65) سخنرانی قم 30/11/70.
66) جمهوری اسلامی 23/8/79.
67) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
68) خطبه نماز جمعه 29/3/60.
69) خطبه نماز جمعه 19/10/59.
70) رسالت 16/10/74.
71) کیهان 12/12/69.
72) جمهوری اسلامی 19/10/74.
73) سخنرانی قم، 30 / 11 / 70.
74) خطبه نماز جمعه 26/1/79.
75) کیهان 28/10/73.
76) کیهان 8/10/75.
77) نیمه شعبان مشهد 7/3/62.
78) خطبه نماز جمعه 29/3/60.
79) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
80) جمهوری اسلامی 4/9/78.
81) خطبه نماز جمعه 19/10/59.
82) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
83) سخنرانی در مورد وقایع کوی دانشگاه تهران 20/4/78.
84) سخنرانی 25/9/76.
85) جمهوری اسلامی 23/8/79.
86) خطبه نماز جمعه 6/4/59.
87) تخلص شعری مقام معظم رهبری.
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}