مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

اگر کسی واقعاً در این دنیا باشد که باید به آنچه می‌خورد اهمیت بدهد، مطمئناً او یک فرد دیابتی است. استفاده از رژیم غذایی مناسب برای افراد دیابتی بسیار مهم است چون، آن‌ها نمی‌توانند از همه غذاها استفاده کنند. در اینجا فهرستی از اسنک‌های سالم برای افراد دیابتی ارائه شده است. افراد دیابتی باید توجه زیادی به رژیم غذایی خود داشته باشند. مهم‌ترین آن مقدار قندی است که مصرف می‌کنند. امروزه حتی کودکان 5 ساله نیز می‌دانند که دیابتی‌ها باید در مصرف برخی مواد غذایی محتاط باشند. ولی، آنچه که مردم نمی‌دانند این است که مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده مضر است. این بدان خاطر است که کربوهیدرات‌های ساده به سرعت به قند تبدیل می‌شوند و سطح قند خون را به مقدار زیادی افزایش می‌دهند. از اینرو، ضروری است که افراد دیابتی همیشه مراقبت مصرف کربوهیدرات خود باشند. افراد دیابتی باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی نیز خودداری کنند.
می‌بینیم که اسنک سالم اسنکی است که کربوهیدرات‌های ساده و قند کمی داشته باشد. افراد دیابتی چگونه می‌توانند از اسنک‌ها در میان وعده‌های خود استفاده کنند؟ میان وعده‌های مواقعی هستند که افراد بیشترین میزان کالری و قند را دارند. از اینرو، اهمیت استفاده از مواد غذایی سالم در این مواقع دو چندان می‌شود.
آجیل: آجیل‌ یکی از بهترین اسنک‌ها برای هر کسی خصوصاً افراد دیابتی است. بادام جزء بهترین آجیل برای مصرف و بسیار سالم است. ولی، توجه داشته باشید که از مصرف زیاد به خاطر دریافت کالری اضافی خودداری کنید. گردو، گردوی آمریکایی و بادام زمینی نیز انتخاب‌های خوبی هستند.
کراکر‌های غلات کامل: کراکرهای غلات کامل حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات‌های پیچیده هستند. کربوهیدرات‌های پیچیده زمان بیشتری طول می‌کشد تا هضم شوند و به این ترتیب به رفع گرسنگی برای مدت طولانی‌تر کمک می‌کنند. کراکر‌های غلات کامل نیز همین کار را انجام می‌دهند.
میوه‌ها: قند موجود در میو‌ه‌ها انتخاب را برای افراد دیابتی محدود می‌کند ولی، میوه‌هایی وجود دارند که مخصوصاً به افراد دیابتی توصیه می‌شوند مانند سیب، گریپ فروت، زغال اخته و زردآلو. ولی، افراد دیابتی باید از مصرف میوه‌هایی مانند خرما، انگور و هنداونه که قند زیادی دارند اجتناب کنند.
گوشت: خبر خوب برای افراد دیابتی آن است که مصرف گوشت سفید ممانعتی ندارد. افراد دیابتی می‌توانند از گوشت بوقلمون و مرغ و ماهی بدون نگرانی استفاده کنند.
ذرت بو داده: افراد دیابتی مشکلی برای مصرف ذرت بو داده ندارند. فقط مطمئن باشید از ذرت بو داده بدون نمک زیاد و افزودنی‌های دیگر استفاده کنید. ذرت بو داده اسنکی کم کالری و دارای قند پایین است.
اسنک سبزیجات: شما می‌توانید از سبزیجاتی مانند هویج، خیار، گوجه فرنگی، گل کلم و غیره به صورت خام و به عنوان اسنک استفاده کنید. این سبزیجات به خاطر محتویات فیبر بالای خود به برطرف کردن گرسنگی نیز کمک می‌کنند.
از مواد غذایی دیگر که می‌توانید به عنوان اسنک استفاده کنید می‌توان به ماست کم چرب، پنیر دلمه شده کم چرب، کراکر‌های غلات کامل، شیر کم چرب و غیره اشاره کرد. همیشه به یاد داشته باشید که در مصرف هیچ چیز حتی غذاهای سالم نیز زیاده‌روی نکنید. نکته دیگر اینکه سعی کنید به جای سه وعده از پنج وعده غذایی کوچکتر استفاده کنید.