مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون
 

بدن ما مدام در هر لحظه در حال تغییر است که آن را پیری می‌نامیم. پیری تجمع تغییرات بیولوژیکی با گذشت زمان است. میلیارد‌ها سلول در بدن ما پیوسته در حال تغییر هستند، برخی از بین می‌روند یا می‌میرند و در همین زمان برخی سلول‌های جدید تشکیل می‌شوند. روز تولد رویداد مهمی در زندگی هر کس است که سن ما را اندازه می‌گیرد. پیری معمولاً با تشکیل چین و چروک، ریزش مو و بسیاری چیز‌های دیگر همراه است. پیری فرآیندی است که نه تنها به تغییرات جسمی بلکه به تغییرات روانشناختی و اجتماعی نیز مربوط است. اگرچه پیری بیشتر از لحاظ خارجی قابل مشاهده است ولی، تأثیرات داخلی زیادی نیز وجود دارند.

تغییراتی که با افزایش سن رخ می‌دهند

با افزایش سن چه اتفاقی برای مغز ما می‌افتد؟

مغز پیچیده‌ترین قسمت بدن انسان است که شامل انواع مختلف عروق و بافت‌هایی است که تحت تغییرات ساختاری مختلف قرار می‌گیرند. برخی نواحی مغز کوچک می‌شوند درحالیکه برخی دیگر پایدار باقی می‌مانند. پیری مغز توانایی مغز برای رمز‌گذاری و رمزگشایی اطلاعات را مختل می‌کند و سرعت پردازش و رفلاکس کاهش پیدا می‌کند. پیری مغز همچنین می‌تواند فرد را در معرض بیماری‌های عصبی مانند بیماری پارکینسون، آلزایمر و غیره قرار دهد.

با افزایش سن چه اتفاقی برای موها و پوست ما می‌افتد؟

این قسمت از پیری قابل مشاهده و بسیار برجسته است. پوست ما شروع به تشکیل چین و چروک و لکه‌های سیاه می‌کند. توانایی پوست برای تولید چربی کاهش پیدا می‌کند که منجر به خشکی و از بین رفتن درخشندگی پوست می‌شود. موها نازک‌تر از حالت طبیعی می‌شوند و تغییر رنگ موها از خاکستری به سفید در نهایت پیری را نشان می‌دهد.

با افزایش سن چه اتفاقی برای استخوان‌ها می‌افتد؟

با افزایش سن، استحکام استخوان‌ها به تدریج کاهش پیدا می‌کند. اصطکاک بین مفاصل افزایش پیدا می‌کند که منجر به بروز درد هنگام حرکت می‌شود. استخوان‌ها همچنین متخلخل می‌شوند و استحکام و تراکم به تدریج کاهش پیدا می‌کند. استخوان‌ها محل ذخیره مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر هستند ولی، طی فرآیند پیری، این مواد معدنی تخلیه می‌شوند و موجب شکنندگی و تضعیف استخوان‌ها می‌شوند.

با افزایش سن چه اتفاقی برای شنوایی و بینایی اتفاق می‌افتد؟

شبکیه چشم با افزایش سن نازک‌تر می‌شود، شفافیت دید کاهش مختل می‌شود و اشیای با فاصله زیاد تار می‌شوند. عنبیه سفت می‌شود از اینرو، واکنش‌پذیری مردمک چشم کمتر و نسبت به تابش حساس‌تر می‌شود. مشکلات چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم با افزایش سن شایع هستند. پرده گوش ضخیم‌تر می‌شود و باعث مشکل شدن شنوایی می‌شود. به علاوه، قرارگیری در معرض نویز زیاد بعد از سن شصت سالگی می‌تواند منجر به صدمه دیدن دائمی سلول‌های گوش شود.

با افزایش سن چه اتفاقی برای قلب ما می‌افتد؟

با افزایش سن، رگ‌های خونی الاستیسیته خود را از دست می‌دهند و تجمع چربی در دیواره‌ رگ‌ها باعث کوچک و نازک شدن رگ‌ها می‌شو در نتیجه، جریان خون به قلب کاهش پیدا می‌کند. همه این عوامل باعث می‌شوند قلب سخت‌تر از حالت عادی خون را به قسمت‌های دیگر بدن پمپاژ کند. این می‌تواند منجر به فشار خون بالا، ایست قلبی، تصلب شرایین و اختلالات جدی دیگر شود.
اجتناب از فرآیند پیری غیر ممکن است. هر چند، تأثیرات و همچنین شدت آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اینکه ما چرا پیر می‌شویم یک معماست ولی، واقعیتی انکارناپذیر است که باید قبول کنیم. اگرچه پیری با اثرات خود مانند درد، خمیدگی پشت، فراموشی و غیره همراه است ولی، ورزش کردن منظم، آرامش خاطر، کنترل کردن استرس، استفاده از رژیم غذایی مناسب و مراقبت از بدن می‌تواند به تأخیر این فرآیند اجتناب‌ناپذیر کمک کند.